Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів
brak-snu-jak-wplywa-na-mozg-co-robic
pexels

Co powoduje brak snu? Jakie są objawy?

Brak snu może mieć charakter ilościowy ‒ kiedy śpisz zbyt mało godzin na dobę lub jakościowy ‒ kiedy Twój sen jest niekomfortowy. W wyniku niewyspania człowiek funkcjonuje mniej wydajnie i gorzej się czuje. Nie są to jednak jedyne szkodliwe symptomy, z jakimi spotka się Twój organizm.

Niedobór snu wpływa niekorzystnie na procesy fizjologiczne, które są odpowiedzialne za przemianę materii, pracę układu nerwowego, odporność organizmu i regenerację jego komórek. Jeśli śpisz zbyt krótko lub Twój sen nie jest efektywny, to zostaje zachwiana równowaga we wszystkich procesach, jakie zachodzą w Twoim organizmie.

Jeśli Twoje ciało jest niewyspane, może gorzej przechodzić infekcje i być na nie bardziej podatne. Wolniej regenerują się jego tkanki, gdy ulegną uszkodzeniu. Gdy jesteś niewyspany, gorzej Ci się myśli, masz gorszy nastrój, kiepsko zapamiętujesz i nie możesz się skoncentrować.

Do niedoborów snu może prowadzić Twój tryb życia. Czasem wynika to z faktu, że dużo pracujesz, łączysz ze sobą kilka etatów albo pracujesz w trybie zmianowym i nie masz możliwości, by się wyspać. Może być też tak, że czasami musisz iść na kompromis w łączeniu życia prywatnego z obowiązkami zawodowymi i rezygnujesz z kilku godzin snu, by dobrze wywiązać się ze swoich ról. Niestety permanentne niewyspanie ma bardzo negatywne skutki dla Twojego zdrowia.

Polecamy

poznaj-5-sposobow-na-dobry-sen
Zdrowie
1 min.

Poznaj 5 sposobów na dobry sen

Zdrowy sen to klucz do dobrego samopoczucia i wydajności w ciągu dnia. Jeśli chcesz, aby Twoja pamięć i koncentracja funkcjonowały na wysokim poziomie, zdolności motoryczne były prawidłowe, a samopoczucie dobre, to w pierwszej kolejności musisz zadbać o nocny wypoczynek. Nie pomogą Ci kolejne filiżanki kawy, cudowne suplementy na pracę mózgu ani napoje energetyczne. Twój mózg do prawidłowej pracy potrzebuje otrzymać odpowiednią porcję snu. Ale co zrobić, jeśli po zgaszeniu światła sen nie nadchodzi, czujesz natłok myśli, przewracasz się z boku na bok, a rano czujesz zmęczenie?

Redakcja20.08.2021

Najczęściej rozpoznawanym zaburzeniem snu wśród współczesnych ludzi jest bezsenność. Polega ona na problemach z zasypianiem albo zbyt wczesnym budzeniu się. Może pojawić się również kłopot z nocnymi przebudzeniami. Jeśli zmagasz się z bezsennością, to Twój sen jest ogólnie gorszej jakości.

Można wyróżnić dwie grupy przyczyn bezsenności ‒ zewnątrzpochodne (hałasy, źle dobrana pościel, niewygodny materac w łóżku, zbyt wysoka lub zbyt niska temperatura w sypialni, świecąca latarnia za oknem lub migoczące światła neonów) i wewnątrzpochodne (chrapanie i bezdech senny, częste oddawanie moczu w nocy, bóle reumatyczne, depresja, lęki, stres, problemy neurologiczne, męczące koszmary senne, a także problemy gastryczne).

Jakie są skutki braku snu?

Po krótkotrwałym doświadczaniu braku snu możesz cierpieć na zmęczenie, ból głowy, senność. Może zdarzyć Ci się „przysypianie” w ciągu dnia, kiedy będziesz wykonywać codzienne czynności. Inni mogą zauważyć u Ciebie rozdrażnienie czy pogorszenie koncentracji uwagi.

Musisz koniecznie uważać, jeśli jesteś kierowcą i prowadzisz samochód. Brak snu osłabia refleks i wydłuża czas reakcji. Zmniejsza również zdolność do podejmowania trafnych decyzji.

Długotrwałe zmaganie się z brakiem snu może skutkować poważnymi zaburzeniami i chorobami. Dlatego nie powinieneś lekceważyć tego problemu. Gdy przez dłuższy czas cierpisz na brak snu, możesz zacząć zmagać się z chorobami takimi jak:

  • nowotwory,

  • stany zapalne jelit,

  • choroba Leśniowskiego-Crohna,

  • nadciśnienie tętnicze,

  • choroby układu krwionośnego i serca,

  • nadwaga i otyłość ‒ dochodzi do nich w wyniku problemów z przemianą materii i zaburzeń hormonalnych spowodowanych brakiem snu,

  • cukrzyca,

  • demencja i choroby otępienne (np. choroba Alzheimera) ‒ gdy nie masz odpowiedniej ilości snu, procesy regeneracyjne w Twoim mózgu nie zachodzą w odpowiedni sposób. W efekcie nie są odpowiednio neutralizowane szkodliwe białka, których odkładanie się w mózgu jest główną przyczyną chorób neurodegeneracyjnych mózgu.

Jaki jest wpływ braku snu na mózg człowieka?

W Twoim mózgu znajdują się specjalne komórki glejowe, które odpowiadają za usuwanie odpadów oraz starych i niesprawnych komórek. Są to działania wspierające Twój układ nerwowy. Jeżeli cierpisz z powodu niedoboru snu, to zaburzeniu ulega działanie komórek glejowych i zaczynają one niszczyć zdrowe neurony. To z kolei wpływa na zwiększenie ryzyka zapadnięcia na chorobę neurodegeneracyjną mózgu (np. Alzheimera) lub na inne choroby o podłożu neurologicznym.

Jak sobie poradzić z brakiem snu?

Jeśli bardzo mocno doświadczasz braku snu, mogą Ci pomóc leki ziołowe zawierające ekstrakt z chmielu i waleriany. Mają one działanie rozluźniające i uspokajające, poprawiają jakość snu. Zauważysz, że po ich spożyciu będziesz mieć spokojny i głęboki sen. Waleriana i ekstrakt z szyszek chmielu nie uzależniają i można je kupić w aptece bez recepty. Nie podawaj ich dzieciom poniżej 12. roku życia. Nie powinieneś ich również stosować, gdy zmagasz się z chorobą wątroby lub niewydolnością nerek. Nie wsiadaj za kierownicę pojazdów mechanicznych, gdy spożyjesz walerianę lub ekstrakt z szyszek chmielu. Jeśli te ziołowe specyfiki nie przyniosą efektu, skonsultuj swój brak snu z lekarzem. Specjalista dobierze dla Ciebie odpowiedni produkt z melatoniną, która ułatwi Ci zasypianie.

Domowym sposobem na bezsenność jest wypicie soku z wiśni. Powinieneś rozcieńczyć go w proporcji 30 ml soku na szklankę wody i wypić przed pójściem spać. Dzięki temu szybciej zaśniesz i lepiej zregenerujesz swój organizm.

Źródła
  1. A. Sykut i in., Zaburzenia snu jako powszechny problem społeczny ‒ wybrane uwarunkowania i konsekwencje zdrowotne, „Pielęgniarstwo XXI wieku”, vol.16, nr 2 (59)/2017.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

odbijanie-sie-jakie-sa-przyczyny-jak-sie-go-pozbyc
Zdrowie
2 min.
Odbijanie się - jakie są przyczyny? Jak się go pozbyć?
24.01.2022
brzydki-zapach-moczu-co-oznacza
Zdrowie
1 min.
Jakie są przyczyny brzydkiego zapachu moczu?
03.06.2022
wrzody-zoladka-na-czym-polega-leczenie-naturalne
FitnessZdrowie
2 min.
Wrzody żołądka - na czym polega leczenie naturalne?
30.07.2021
co-stosowac-na-porost-wlosow-domowe-sposoby
Zdrowie
2 min.
Co stosować na porost włosów? Domowe sposoby
24.01.2022
Popularne w kategorii Zdrowie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.