Zweryfikowane przez eksperta

Czy jajka zawierają dużą ilość białka?

Julia Osiecka

lek. Agnieszka Widera

19.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Każda osoba, która pragnie przejść na dietę, niezależnie od tego, czy jej celem jest zdrowe odżywianie, czy też utrata wagi, z pewnością wie, iż białko stanowi bardzo istotny makroelement, na który warto zwracać szczególną uwagę przy komponowaniu posiłków. Jeśli planujesz rozpocząć zbilansowaną i pełnowartościową dietę, przeczytaj artykuł i sprawdź, czy jajka są odpowiednim źródłem białka. Co jeszcze warto wiedzieć o prawidłowym przyswajaniu tego budulca?


ile-bialka-ma-jajko-co-warto-wiedziec
pexels.com

Czy jajko ma dużo białka?

Jajko to zupełnie niepozorny produkt, który jest w stanie dostarczyć do organizmu wiele istotnych makroelementów, witamin i minerałów. Jest ono przede wszystkim niezwykle cennym źródłem białka. Jeśli zastanawiasz się, ile białka ma jajko, przychodzimy z pomocą. W jednym jajku, ważącym około 60 g, znaleźć można aż 7 g czystego białka. Wprost przeciwnie do sugerującej nazwy to wcale nie białko jaja kurzego jest jego głównym źródłem. Biorąc pod uwagę taką samą ilość białka i żółtka (około 100 g) okazuje się, że to właśnie w żółtku znajduje się więcej białka (około 15,5 g, z kolei w białku – zaledwie 10 g). Białko znajdujące się w żółtku jest również lepiej przyswajalne, a tym samym – gwarantuje organizmowi jeszcze więcej korzyści. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę zawartość jednego standardowego jajka, okaże się, że więcej białka znajdziemy w części białkowej, a nie w żółtku. Przyczyna tego jest banalnie prosta – w samym jajku znajduje się przecież więcej białka niż żółtka.

Dlaczego białko jest tak istotne?

Sama zawartość białka w jajku o niczym nie świadczy. Aby w pełni docenić ten drogocenny składnik, należy najpierw dowiedzieć się, dlaczego białko jest tak istotne dla organizmu ludzkiego.Dieta człowieka składa się z trzech podstawowych makroskładników, czyli: białka, węglowodanów i tłuszczy. Każdy z nich w odpowiedniej ilości jest absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, jednak to białko uznaje się za podstawowy budulec organizmu. Odpowiada ono m.in. za odbudowę zużywających się tkanek, stanowi nośnik niektórych witamin i minerałów, dzięki czemu korzystnie wpływa na proces ich wchłaniania, bierze udział w regulacji ciśnienia krwi, a także jest jednym z podstawowych składników limfy, krwi, mleka, hormonów i enzymów. Nie ulega więc wątpliwości, iż białko jest niezbędne dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dostarczanie odpowiedniej jego ilości jest jeszcze ważniejsze u osób trenujących i stale wykonujących jakąkolwiek aktywność fizyczną, a także będących na diecie. Redukcja tkanki tłuszczowej i chęć wyrzeźbienia mięśni sprawia, że organizm ma jeszcze większe zapotrzebowanie na białko. To właśnie ono powoduje, iż tkanka mięśniowa jest w stanie swobodnie się rozbudowywać, a nie zanika. Oprócz tego odpowiednia ilość białka w organizmie umożliwia przyspieszenie metabolizmu, a tym samym szybsze spalenie tłuszczu i utratę wagi.

Białko w jajku pomoże ci schudnąć

Pamiętaj, że proteiny zawarte w jajku zapewniają długotrwałe uczucie sytości, dzięki czemu posiłki pozbawią cię uczucia głodu na dłużej. Białko wspomaga także proces regeneracji mięśni po treningu i dodaje siły podczas aktywności fizycznej, dzięki czemu wszystkie wykonywane przez ciebie ćwiczenia będą bardziej efektywne, a twoja wydolność stanie się większa. Warto mieć na uwadze także fakt, iż do strawienia białka organizm potrzebuje znacznie więcej energii niż np. w przypadku węglowodanów. To z kolei sprawia, że spalana jest większa ilość kalorii, a zbędne kilogramy zaczynają ginąć w o wiele szybszym tempie.

Jak można poprawić przyswajanie białka?

Jeśli już wiesz, że jajka to idealne źródło białka, a także masz świadomość tego, ile zalet dla twojego organizmu może przynieść odpowiednia suplementacja tego budulca, powinieneś dowiedzieć się także, jak poprawić przyswajalność dostarczanego białka. Okazuje się bowiem, że sama ilość białka zawartego w poszczególnych produktach nie ma pierwszorzędnego znaczenia. O wiele ważniejsze jest to, ile białka faktycznie przyswoi twój organizm. A na to masz już bezpośredni wpływ.

Produkty, z których białko przyswaja się dobrze

Przyswajalność białka zależy od wielu zaskakujących czynników. Jednym z nich jest odpowiedni dobór produktów białkowych. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim jajka, a także inne produkty pochodzenia zwierzęcego (np. mięso i nabiał). Białko zawarte w produktach pochodzenia roślinnego również trzeba uwzględniać w diecie, jednak warto mieć na uwadze, iż jest ono znacznie mniej przyswajane, przez co korzystne efekty z jego spożywania mogą nie być tak łatwo zauważalne.

Obróbka produktów ma znaczenie

Niebagatelne znaczenie w procesie przyswajania białka odgrywa sposób obróbki wstępnej i termicznej przygotowywanych potraw. Strawność białka jaj wzrasta wraz z wydłużeniem ich obróbki termicznej. W przypadku surowych wynosi ona zaledwie 50%, natomiast u gotowanych sięga nawet 100%. Jeśli chcesz więc zwiększyć przyswajalność białka w swoim organizmie, powinieneś zwrócić uwagę na odpowiednią obróbkę termiczną. Dobrym rozwiązaniem jest spożywanie potraw duszonych, parowanych lub gotowanych.

Sposób jedzenia a przyswajanie białka

Kolejnym istotnym aspektem wpływającym na większą przyswajalność białka jest odpowiednie przeżuwanie i gryzienie pokarmu. Specjalistyczne badania wskazują, że połykanie dużych kawałków jedzenia, zbyt krótkie przeżuwanie, a także jedzenie w pośpiechu bardzo niekorzystnie wpływa na proces przyswajania tak istotnego składnika. Warto również zwrócić uwagę na zwyczaj popijania jedzenia. Nie ulega wątpliwości, że zbyt obfite popijanie spożywanych potraw nie wpływa dobrze na stopień przyswajalności białka w organizmie. Warto więc postawić raczej na niewielkie ilości wody lub ziołowej herbaty, a większą ilość płynów wypijać między posiłkami.Jak widać, jajka stanowią cenne źródło białka, które zaś jest niezwykle istotnym budulcem organizmu ludzkiego i korzystnie wpływa na wszystkie zachodzące w nim procesy. Warto więc uwzględnić je w swoim jadłospisie, szczególności wtedy, gdy zależy ci na utracie wagi lub wysmukleniu sylwetki.

Źródła
  1. Gołąb K., Warwas M.: Białka jaja kurzego – właściwości biochemiczne i zastosowanie. Adv. Clin. Exp. Med., 2005, 14, 1001–1010.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Odżywianie
Ad

Najchętniej czytane

napar-z-imbiru-jakie-ma-wlasciwosci-jak-zrobic
Odżywianie
1 min.
Napar z imbiru – jak go przygotować i jakie ma właściwości?
19.05.2021
herbata-matcha-co-to-jest-jakie-ma-wlasciwosci
Odżywianie
1 min.
Zielona herbata matcha – poznaj jej wyjątkowe właściwości
19.05.2021
herbata-z-imbirem-jakie-ma-wlasciwosci-zdrowotne
Odżywianie
1 min.
Właściwości zdrowotne herbaty z imbirem. Jak ją parzyć i jak często można ją pić?
19.05.2021
niebieska-herbata-jakie-ma-wlasciwosci
Odżywianie
1 min.
Niebieska herbata – jakie ma właściwości?
19.05.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.