Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

lek. Wiktor Trela 8 miesięcy temu

Czym spowodowany może być nadmiar estrogenów w organizmie i jakie są sposoby na jego obniżenie?

Od dłuższego czasu zmagam się ze znacznymi zaburzeniami miesiączkowania. Ginekolog zlecił mi oznaczenie poziomu estrogenów w organizmie. Patrząc na wynik, zauważyłam, że jest on znacznie powyżej normy. Czy istnieje jakiś sposób na obniżenie poziomu estrogenów?

Odpowiedź

Nadmiar estrogenów w organizmie (hiperestrogenizm) jest zjawiskiem niekorzystnym. Niekiedy wywołuje zaburzenia miesiączkowania, nadmierną krzepliwość krwi, obrzęki czy kamicę żółciową. Stan ten w organizmie może być spowodowany przyczynami endogennymi lub egzogennymi. Endogenne oznaczają wzrost produkcji hormonów w organizmie np. z powodu hormonalnie czynnego nowotworu jajnika. Przyczyny egzogenne to przyjmowanie preparatów zawierających estrogeny, np. antykoncepcji hormonalnej. Sposobem na obniżenie poziomu estrogenów w przypadku przyczyn endogennych jest ich wyeliminowanie, a w przypadku przyczyn egzogennych – zaprzestanie przyjmowania leków z estrogenami. Hiperestrogenizm jest wskazaniem do wizyty u lekarza ginekologa.

Treści zawarte w Serwisie mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a lekarzem. Serwis ma charakter wyłącznie informacyjny i edukacyjny i w żadnym wypadku nie zastępuje konsultacji medycznej. W celu dokładnej diagnozy zalecany jest kontakt z lekarzem.

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.