Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів
jak-przyspieszyc-metabolizm-jakie-sa-sposoby
pexels.com

Metabolizm – czym jest?

Zanim przejdziemy do tego, jak zwiększyć metabolizm, zacznijmy od podstaw. Metabolizm to zespół przemian biochemicznych, które zachodzą w organizmie. Dzięki nim możliwe jest przeżycie każdej komórki. Te procesy można podzielić na dwie grupy: związane z rozpadem większych cząsteczek na mniejsze (kataboliczne) i związane z syntezą związków złożonych z małych cząstek (anaboliczne). Reakcje zachodzą w organizmie każdego dnia. Na tempo metabolizmu wpływa szereg czynników, zarówno żywieniowych, jak i tych związanych ze składem ciała, codzienną aktywnością, hormonami czy uwarunkowaniami genetycznymi.

Jak przyspieszyć metabolizm? Domowe sposoby

Aktywność fizyczna

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie jest niepodważalny, m.in. przyspiesza całkowitą przemianę materii (CPM). Jeżeli nie jesteś na diecie odchudzającej, w dużym uproszczeniu to oznacza, że możesz zjeść więcej kalorii, aby wyrównać wytworzony deficyt energii. Natomiast jeśli zastanawiasz się, jak przyspieszyć chudnięcie – to jest na to odpowiedź. Korzystna będzie zarówno aktywność w formie zaplanowanego treningu, jak i ta spontaniczna. Większa ilość kroków w ciągu dnia, wybieranie schodów zamiast windy to drobne zmiany, które ostatecznie składają się na efekt.

Jedz białko!

Termogeneza indukowana posiłkiem to zjawisko, gdy przemiana materii wzrasta po posiłku. To koszt, który ponosi organizm, aby strawić i przyswoić pożywienie. Wysokość tego kosztu zależy od ilości spożytego pokarmu oraz jego rodzaju. Ze wszystkich makroskładników to białko ma największy efekt termogenny, więc zadbaj o jego ilość w diecie, jeśli szukasz sposobów na to, jak przyspieszyć swój metabolizm. Absolutnie nie powinno to oznaczać przejścia na dietę wyłącznie białkową, ale zadbanie, by w głównych posiłkach znalazło się istotne źródło protein, jest jak najbardziej OK. Na dodatek białko dobrze syci, więc to kolejny plus dla osób próbujących zmniejszyć masę ciała. Uwzględnienie porcji białka w wieczornym posiłku jest też rozwiązaniem na to, jak zwiększyć metabolizm w nocy. Przy tym trzeba wiedzieć, że jego obniżenie w stanie spoczynku jest fizjologiczne i zupełnie normalne.

Pij kofeinę!

Przyjmowanie kofeiny, na przykład w postaci kawy, to kolejny pomysł na to, jak naturalnie przyspieszyć metabolizm. Na dodatek kofeina poprawia wydolność, co ma szczególne znaczenie, jeśli podejmujesz dodatkowo aktywność fizyczną w celu zmniejszenia masy ciała czy osiągnięcia konkretnych wyników sportowych. Kofeinę znajdziesz nie tylko w kawie, ale również w yerba mate, w zielonej herbacie czy w zwykłej czarnej. Przy okazji warto wspomnieć, że napoje te tak samo liczą się w bilansie płynów, co picie wody w czystej postaci.

Włącz ostre przyprawy do diety!

Przyprawy nie tylko nadają smak i aromat, ale niektóre z nich, podobnie jak zioła, wspomagają odchudzanie. Tym razem coś dla poszukujących metod, jak zwiększyć metabolizm w organizmie, a jednocześnie lubiących ostre dania z dodatkiem papryczek chilli. Kapsaicyna to zawarty w nich związek, który odpowiada za ten piekący smak. Nasila metabolizm tkanki tłuszczowej, działa także na gospodarkę węglowodanów oraz związków lipidowych. Znajdziesz ją we wspomnianych już papryczkach chilli oraz w pieprzu cayenne.

Inny sposób na to, jak przyspieszyć przemianę materii – zwiększ masę mięśniową!

Tkanka mięśniowa jest bardziej aktywna metabolicznie niż tłuszczowa. Porównując dwie osoby o tych parametrach, większe tempo metabolizmu będzie miała ta, która ma wyższą zawartość tkanki mięśniowej. Nawet w spoczynku mięśnie zużywają więcej tlenu niż tkanka tłuszczowa. W związku z tym zmiana kompozycji ciała będzie miała znaczenie w długofalowej perspektywie. To dobry trop dla osób, które interesują się tym, jak przyspieszyć przemianę materii po 40. U obu płci metabolizm zwalnia z wiekiem i częściowo (zwłaszcza w wieku starszym) jest to powiązane ze zmniejszeniem masy mięśniowej. Nie jest to jednak jednoznaczne z tym, że po przekroczeniu pewnego wieku jesteś skazany na nadprogramowe kilogramy.

Źródła
  1. E. Korek, Zapotrzebowanie w energetyczne organizmu [w:] H. Krauss (red.), Fizjologia żywienia, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, s. 75–85, Warszawa 2019.

  2. B. Ponikowska (tłum.), Metabolizm i równowaga energetyczna [w:] D. Silverthorn (red.), Fizjologia człowieka zintegrowane podejście, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, s. 672–679, Warszawa 2018.

  3. P. Siudem, Zastosowanie dokowania molekularnego w badaniach naturalnych związków bioaktywnych na przykładzie kapsaicyny, „Farmakologia Polska” 2014, t. 70, nr 5, s. 288–291.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się

Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online

  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

jak-schudnac-z-nog-jakie-sa-najlepsze-metody
FitnessOdżywianie
1 min.
Jak schudnąć z nóg? Jakie są najlepsze metody?
02.06.2022
ziola-na-stawy-na-bole-na-odbudowe-chrzastki
ZdrowieOdżywianie
1 min.
Zioła na stawy - na bóle, na odbudowę chrząstki
24.01.2022
cwiczenia-na-drugi-podbrodek-jak-sie-go-pozbyc
FitnessOdżywianie
1 min.
Ćwiczenia na drugi podbródek - jak się go pozbyć?
29.10.2021
jak-biegac-zeby-schudnac-co-warto-wiedziec
FitnessOdżywianie
1 min.
Jak biegać, żeby schudnąć? Co warto wiedzieć?
29.10.2021
Popularne w kategorii Odżywianie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.