Jak sprawić, aby ćwiczenia weszły nam w nawyk? 3 sprawdzone sposoby

Redakcja

27.08.2021

Aktualizacja: 27.08.2021

Nawyk kojarzy się z regularnością, systematycznością, wpisaniem w naturalny rytm dnia. Jeśli robimy coś nawykowo, to nie musimy o tym pamiętać, dlatego tak ważne jest osadzenie nawyku w konkretnym kontekście. Dobre nawyki jednak nie tworzą się same – zanim staną się naturalną częścią naszego życia, trzeba je sobie wyrobić i wypracować.


Bardzo zdrowym nawykiem są regularne ćwiczenia fizyczne i inne formy aktywności. W jaki sposób możesz wdrożyć je życie i sprawić, że staną się przyjemnym i naturalnym elementem dnia, a nie przykrym obowiązkiem? Co zrobić, żeby nie skończyć tylko na postanowieniach? Są na to sprawdzone sposoby!

jak-sprawic-aby-cwiczenia-weszly-nam-w-nawyk-3-sprawdzone-sposoby
pexels.com

1. Usuń potencjalne przeszkody i wybierz dogodny czas na ćwiczenia

Na pewno uda Ci się znaleźć, chociaż pół godziny w ciągu dnia. Jeśli wydaje Ci się, że Twój kalendarz jest całkowicie zapełniony, sprawdź, czy możesz z czegoś zrezygnować. Może zamiast kolejnego serialu lub przeglądania portali społecznościowych lepiej wybrać się na spacer lub rower? Twój organizm na pewno będzie Ci wdzięczny.

Nie planuj ćwiczeń o nierealnych porach. Nie lubisz rano wstawać? Jeśli zaplanujesz trening o 6 rano, to szansa, że będzie to dla Ciebie przyjemność, jest bliska zeru. Najprawdopodobniej będzie to tylko codzienna walka ze sobą, którą zapewne i tak przegrasz, przykrywając się kołdrą.

2. Wybierz formę ćwiczeń, która będzie sprawiać Ci przyjemność

Lubisz kontakt z ludźmi i mobilizuje Cię obecność innych osób – pomyśl o siłowni lub o zajęciach fitness. Jeśli wolisz spędzać czas na świeżym powietrzu i skupiać się na własnych myślach, to może spodobać Ci się jogging lub nordic walking. Lubisz przygodę i dawkę adrenaliny? Pomyśl o ściance wspinaczkowej lub przemierzaniu nowych tras rowerowych. Jeśli forma ćwiczeń nie daje ci przyjemności i satysfakcji, istnieje spore ryzyko, że Twój zapał szybko się skończy.

Znajdź kogoś, kto cię będzie mobilizować. Może to być ktoś bliski lub osobisty trener, który wpłynie na Twoją motywację do ćwiczeń. Pomocna może być także aplikacja, która będzie przypominać o treningach i pokazywać ich efekty.

3. Mierz siły na zamiary

Nie planuj od razu godziny intensywnych ćwiczeń dziennie – szybko się zniechęcisz i zaczniesz pomijać treningi. Najlepiej wyznacz sobie realne, małe cele i staraj się ich dotrzymywać. Unikaj jednak przerw w codziennej aktywności. Każda przerwa wybija z rytmu i utrudnia powrót do regularności. Staraj się zachowywać stały plan treningów, nawet na urlopie.

Ciesz się z efektów. Lepiej się czujesz, pojawiły się bardziej zarysowane mięśnie, a brzuch wydaje się szczuplejszy? Zwracaj uwagę nawet na najmniejsze korzyści i bądź ich świadomy. Dawaj sobie powody do radości – wtedy chętniej poćwiczysz też następnego dnia.

Jeśli wyrobisz sobie nawyk do regularnych ćwiczeń, to już wkrótce będzie to dla ciebie automatyczna czynność, stały punkt dnia lub tygodnia. Tak samo, jak rano wstajesz, myjesz zęby i przeglądasz poranne wiadomości, tak samo będziesz ćwiczyć – tak po prostu.

4. Podejmij wyzwanie Welbi

Cenne wsparcie może dać Ci także aplikacja Welbi – jedną z funkcji aplikacji są Wyzwania, które pomagają wypracować zdrowe nawyki, takie jak robienie większej ilości kroków każdego dnia lub wykonywanie umiarkowanych ćwiczeń fizycznych.

Aplikacja to także centrum monitorowania Twojego zdrowia. Wyobraź sobie, że wszystkie informacje o Twojej kondycji i treningach znajdziesz w jednym miejscu. Wystarczy, że sparujesz swojego smartwatcha lub opaskę fitness z aplikacją, a po kilku dniach zobaczysz jakie rezultaty przynoszą Twoje wysiłki. Lepszy nastrój, sprawniejsze serce, spokojniejszy sen – to tylko niektóre z pozytywnych aspektów wyrobienia sobie nawyku do regularnych ćwiczeń.

Źródła

T. M. Amabile, S. J. Kramer, The power of small wins, Harvard Business Review, 05.2011

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Fitness
Ad

Najchętniej czytane

dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021
galwanizacja-na-czym-polega-ten-zabieg-rehabilitacyjny
Fitness
1 min.
Galwanizacja - na czym polega ten zabieg rehabilitacyjny?
27.07.2021
styl-motylkowy-co-daje-jakie-ma-zalety
Fitness
1 min.
Styl motylkowy – co daje? Jakie ma zalety? | Welbi.pl
17.09.2021
plywanie-co-daje-jakie-ma-zalety-style-plywackie
Fitness
1 min.
Pływanie - co daje? Jakie ma zalety? Style pływackie
27.07.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.