Jak zacząć medytować? Jak przygotować się do medytacji?

Olga Dąbska

17.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Nauka medytacji może być rozpoczęta przez każdego. Mimo że jest doświadczeniem duchowym, nie musi być powiązana z żadną religią. Medytacja to trening świadomości, który jest doskonałym ćwiczeniem dla twojego umysłu. Podejmując ją regularnie, możesz się spodziewać wielu korzyści dla swojego organizmu.


Medytacja to jedna z techniki relaksacyjnych. Aby jednak przyniosła odprężenie, powinna być wykonana zgodnie z pewnymi zasadami. Jak zacząć medytować w domu? Poniżej znajdziesz najpotrzebniejsze informacje, dzięki którym będziesz mógł rozpocząć medytację. Dowiesz się też, jaki może mieć wpływ na twój organizm.

jak-zaczac-medytowac-poradnik-krok-po-kroku
unsplash.com

Czym jest medytacja?

Temat nauki medytacji w ostatnim czasie cieszy się sporą popularnością. Z czego to wynika? Przyczyn jest kilka. Po pierwsze wiąże się z coraz bardziej rozpowszechnionymi stylem życia nastawionym na powrót do natury (eko, slow-life). Po drugie wynika z bardzo intensywnego trybu życia i nadmiaru obowiązków, które przyczyniają się do odczuwania silnego stresu. A ten ma destruktywny wpływ na cały organizm. Słowo „medytowanie” wywodzi się od łacińskiego meditari i oznacza „oddawanie się kontemplacji lub refleksji”, ponadto „skupianie myśli na czymś” albo „rozmyślanie o czymś, zastanawianie się nad czymś”. Medytacja to praktyka polegająca na zwiększeniu wewnętrznej energii życiowej. Nie musi być związana z systemem wierzeń. Możesz się na nią zdecydować niezależnie od wyznawanego światopoglądu.

Co zyskasz dzięki medytacji?

Nauka medytacji wiąże się z licznymi pozytywnymi konsekwencjami. Pozwala:

  • oczyścić umysł,

  • wyzbyć się codziennego napięcia psychicznego,

  • osiągnąć stan wyciszenia i rozluźnienia

  • na poprawę pamięci, koncentracji, uważności,

  • zwiększyć odporność na stres,

  • poprawić jakość snu

  • na łatwiejsze podejmowanie decyzji,

  • na rozwój inteligencji emocjonalnej,

  • na rozwój empatii, miłości do siebie,

  • poprawić nastrój i samopoczucie psychologiczne,

  • na łatwiejsze budowanie pozytywnych relacji,

  • zredukować gniew i inne negatywne emocje,

  • poznać samego siebie – samoświadomość.

Na tym nie kończą się korzyści płynące z nauki medytacji. Jest ich o wiele więcej. Sprawdź, jaki pozytywny wpływ będzie miała na ciebie.

Jak zacząć medytować w domu?

Jeśli zastanawiasz się, jak zacząć medytować w domu, to zapoznaj się ze zbiorem najbardziej potrzebnych wskazówek.

  • Znajdź bezpieczne miejsce. Medytacja powinna odbywać się w spokojnej i cichej przestrzeni. Istotne, aby w trakcie nie rozpraszały cię żadne nieprzyjemne bodźce z zewnątrz, przez które nie będziesz mógł się skupić. Możesz medytować w ciszy lub w towarzystwie relaksacyjnej muzyki.

  • Określ porę dnia. Medytację przeprowadzać możesz o dowolnej porze dnia czy nocy. Spotkać się możesz z różnymi poglądami na temat trzymania się obranego momentu. Jedni są zdania, że powinno się medytować o stałej porze, inni, że wtedy, kiedy człowiek czuje się na to gotowy. Zdecyduj sam, które rozwiązanie będzie dla ciebie lepsze. Ważna jest regularność – znajdź czas każdego dnia.

  • Wyznacz sobie czas. Na początku swojej przygody z medytacją zacznij od kilku minut. Z czasem, jak wtajemniczysz się już w naukę medytacji, możesz wydłużać czas na nią poświęcony. W jakim celu określa się limit czasu? Ramy czasowe zapewniają poczucie bezpieczeństwa. Upływające minut przybliżają cię do „mety”.

  • Przyjmij wygodną dla ciebie pozycję. Wcale nie musi to być „kwiat lotosu”. Z powodzeniem możesz medytować, siedząc na krześle czy leżąc na kanapie. Ważne, abyś w danej pozycji czuł się komfortowo.

  • Poczuj oddech. W nauce medytacji bardzo ważne miejsce zajmuje oddech. Należy skupić się na wdychanym i wydychanym powietrzu. Najlepiej, abyś oddychał głęboko i spokojnie. Zwróć też uwagę na towarzyszące temu wrażenia.

  • Obserwuj ciało. Podczas medytacji mogą docierać z niego rozmaite drobne bodźce.

  • Nie obawiaj się myśli. Być może spotkałeś się z twierdzeniem, że medytacja to oczyszczanie organizmu. Tak naprawdę jest ona porządkowaniem umysłu. Podczas medytacji twoja uwaga z oddechu i ciała przeniesie się samoistnie na myśli. Zapoznaj się spokojnie z tym, co krąży w twojej głowie. Właśnie w ten sposób osiągniesz wspomniane oczyszczenie i zbyteczne myśli nie będą jej już zaprzątać. Medytacja nie polega na próbach powstrzymania myśli!

O co jeszcze zadbać, aby medytacja była skuteczna?

  • Warto wyłączyć telefon;

  • umysł powinien być rozbudzony – medytacja będzie trudna, kiedy będziesz śpiący;

  • ciało nie powinno być nadmiernie zmęczone – niewskazana jest medytacja po ciężkiej pracy fizycznej czy intensywnym ruchu;

  • brzuch nie może być pełny;

  • ubierz się luźno i wygodnie – niech nic nie krępuje twojego ciała.

Jak zacząć medytować – medytacja krok po kroku

Kiedy już wiesz, co jest ważne w medytacji, zapoznaj się, jak w kilku prostych krokach ją przeprowadzić.Krok 1. Znajdź miejsce i czas.Krok 2. Przyjmij pozycję.Krok 3. Zamknij oczy, poczuj swoje ciało.Krok 4. Skup się na oddechu.Krok 5. Utrzymuj skupienie na oddechu.Krok 6. Doświadcz napływających myśli. Medytacja „usuwa” niepotrzebne myśli i robi miejsce na nowe.Krok 7. Zakończ medytację, dziękując sobie za poświęcony czas.

Istnieje wiele różnych rodzajów medytacji, a przytoczona technika jest najprostszym z nich i doskonale przyda się na początek. Jeśli będziesz potrzebował pomocy w medytacji, możesz spróbować przeprowadzać ją z wykorzystaniem specjalnych nagrań. Podążasz w nich za wskazówkami lektora. Mówi ci, co masz robić w danym momencie, np. licz oddechy, skup się na swoim ciele, zamknij oczy, obserwuj swój oddech.

Źródła
  1. T. Bhikkhu, Z każdym oddechem. Wskazówki do medytacji, Fundacja „Theravada”, Warszawa 2014.

  2. B. L. Fredrickson, Open Hearts Build LivesPositive Emotions, Induced Through Loving-Kindness Meditation, Build Consequential Personal Resources, „Journal of personality and social psychology”, 2016, nr 5, s. 1045–1062.

  3. S. Salzberg, Real Happiness. The Power of Meditation, Helion, Gliwice 2012.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Zdrowie psychiczne, Fitness
Ad

Najchętniej czytane

wysilek-fizyczny-a-zapobieganie-chorobom-ukladu-krazenia
ZdrowieFitness
1 min.
Wysiłek fizyczny a zapobieganie chorobom układu krążenia
17.08.2021
czy-cwiczenia-maja-wplyw-na-odpornosc-sprawdz
FitnessZdrowie
1 min.
Czy ćwiczenia mają wpływ na odporność? Sprawdź, jak aktywność wpływa na Twój układ immunologiczny
20.08.2021
czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.