Zweryfikowane przez eksperta

Testosteron - jak zwiększyć jego poziom? Za co odpowiada w organizmie?

Magdalena Siwek

lek. Wiktor Trela

24.01.2022

Aktualizacja: 29.09.2022

Nie ma hormonu, który byłby uważany za bardziej męski niż testosteron. Tymczasem również w przypadku tego hormonu płciowego sprawdza się zasada, że więcej wcale nie znaczy lepiej. Mężczyźni, podobnie jak kobiety, mogą mieć problemy z właściwym poziomem hormonów, dlatego kontrolowanie ich jest bardzo istotne dla zachowania zdrowia i dobrej kondycji. Jak zwiększyć testosteron u mężczyzn? Albo… w jaki sposób go obniżyć?


jak-zwiekszyc-testosteron-u-mezczyzn-jakie-sa-sposoby
pexels.com

Zaburzenia hormonalne - na czym polegają?

Właściwa gospodarka hormonalna odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu. Hormony oddziałują na siebie wzajemnie, więc podwyższony lub obniżony poziom jednego z nich może powodować, że zawartość we krwi pozostałych również ulegnie zmianie. Problemy hormonalne to coś, co może dotyczyć tak samo kobiet, jak i mężczyzn. Dla wielu mężczyzn wysoki poziom testosteronu to oznaka zdrowia i dobrej kondycji seksualnej. Chodzi jednak o to, by był on nie „wysoki” i nie „niski”, ale… w normie.

Polecamy

badanie-meskich-hormonow-kiedy-warto-je-wykonac
Zdrowie
1 min.

Badanie męskich hormonów – kiedy i dlaczego warto je wykonać? Do jakiego specjalisty się udać?

Głównym hormonem męskim jest testosteron. Pełni on wiele istotnych funkcji w organizmie – jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój męskich narządów rodnych i spermatogenezę. Wywiera również liczne efekty metaboliczne. O czym mogą świadczyć nieprawidłowości w poziomie męskich hormonów? U jakiego lekarza szukać pomocy? Dowiedz się z poniższego artykułu.

Redakcja03.11.2021

Testosteron: gdzie powstaje, jak działa u mężczyzn, a jak u kobiet?

Testosteron jest produkowany w jądrach na skutek sygnału z przysadki mózgowej, a także w niewielkich ilościach przez korę nadnerczy. U kobiet produkują go również kora nadnerczy, a poza tym także jajniki. Podstawowe badania krwi pozwolą określić jego stężenie w organizmie. U dorosłego mężczyzny powstaje około 7 mg hormonu na dobę - najwyższy poziom osiąga rano, między 6.00 a 9.00. To w tych godzinach (i na czczo!) najlepiej dotrzeć na badanie.Dla mężczyzn testosteron ma bardzo duże znaczenie. Oprócz wspomnianego libido wpływa również na produkcję plemników, proces budowania masy mięśniowej oraz na funkcjonowanie układu odpornościowego i nerwowego. Kształtuje też cechy uważane za typowo męskie - pewność siebie, zdecydowanie, chęć rywalizacji. Dla kobiety niski poziom testosteronu nie wiąże się z żadnymi dolegliwościami (co innego podwyższony), u mężczyzn obniżony poziom tego hormonu płciowego to powód, by zadać sobie pytanie, jak naturalnie go podnieść. Naturalnie, ponieważ, po pierwsze, nie każda nadwyżka testosteronu wymaga interwencji endokrynologa, a po drugie, jeżeli ostatecznie będzie ona konieczna, to przed przyjmowaniem tabletek zawsze warto przetestować skuteczność mniej inwazyjnych środków.

Zbyt niski poziom testosteronu

Sygnałem, że poziom testosteronu w organizmie jest zbyt niski, są przede wszystkim zmniejszony popęd seksualny i/lub zaburzenia erekcji. Pojawiają się też:

  • uczucie zmęczenia,

  • problemy ze snem,

  • brak energii,

  • spadek pewności siebie,

  • utrata masy mięśniowej na rzecz przyrostu tkanki tłuszczowej (mimo treningów).

To właśnie tkanka tłuszczowa - i enzym, jaki wytwarza - powoduje, że testosteron przekształca się w estrogen. Typowo kobiecy hormon w męskim organizmie oznacza pojawienie się takich cech jak np. ginekomastia, czyli przerost piersi. Jak temu zapobiec? Dieta to coś, od czego warto zacząć.

Naturalnie, bez dopingu

Nie będzie zaskoczeniem, że na wpływ poziomu testosteronu u mężczyzn może odpowiadać zła dieta. Tymczasem dieta na potencję to nic innego jak kaloryka posiłków odpowiednio dobrana do aktualnej wagi i trybu życia, rezygnacja z fast foodów, słodzonych napojów i żywności wysoko przetworzonej. Odpowiedni poziom testosteronu nie idzie też w parze z niedoborem takich substancji jak cynk, magnez czy witamina B6. Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie również jest nie do przecenienia. Ważne, aby każdy znalazł taki jej rodzaj, który najbardziej mu odpowiada. Nie wszyscy mężczyźni muszą chodzić na siłownię, nie każdy musi lubić bieganie czy jazdę na rowerze. Są tacy, którzy znakomicie odnajdują się na zajęciach z jogi lub pilatesu, inni wolą ćwiczyć w bardziej kameralnej atmosferze - w domu albo z trenerem personalnym. Regularne uprawianie sportu, niezależnie od jego intensywności, to podstawa zdrowego trybu życia i utrzymywania organizmu w dobrej kondycji. Jak to się ma do testosteronu? Jego stężenie we krwi zależy od rodzaju treningu, używanego obciążenia, a także od aktualnej masy mięśniowej. Właśnie z tego powodu kontrolne badanie krwi najlepiej wykonać parę dni po ostatnim treningu. Duży wysiłek powoduje szybki skok poziomu testosteronu zaraz po zakończeniu ćwiczeń, ale niedługo potem wraca do normy. Wzrost odnotujemy także po krótkim i intensywnym treningu.

Jak zwiększyć testosteron u mężczyzn?

Tendencje do określonego poziomu testosteronu można odziedziczyć. Warto też pamiętać, że spada on wraz z wiekiem - po 40. roku życia średnio o 1% na rok. Jak zwiększyć poziom testosteronu u mężczyzn w takim wypadku? Nie podejmuj żadnych pochopnych kroków i nie sięgaj bez odpowiedniej wiedzy po środki hormonalne niewiadomego pochodzenia. Panujący kult ciała sprawia, że bardzo wiele osób ulega pokusie szybszego osiągnięcia wymarzonej sylwetki. Z aptecznych półek znikają tabletki, koktajle i żele, które w sztuczny sposób podnoszą poziom testosteronu. Decydując się na taki krok, musisz mieć świadomość działań niepożądanych, które mogą opóźnić realizację celu, mimo że początkowo dawały spektakularne efekty. Zamiast więc przeprowadzać u siebie samodzielną terapię hormonalną, lepiej skonsultować się ze specjalistą. Jeżeli zaś badania wykazały jedynie nieznaczny niedobór testosteronu, to do diety i aktywności fizycznej możesz dodać suplementy, które go nie zawierają, ale mogą korzystnie wpłynąć na jego produkcję.

Źródła
  1. C. Fine, Hormon zdetronizowany, <a href="https://przekroj.pl/nauka/hormon-zdetronizowany-cordelia-fine">https://przekroj.pl/nauka/hormon-zdetronizowany-cordelia-fine</a> , data dostępu: 24.06.2021r.

  2. J. Holka-Pokorska, M. Jarema, A. Wichniak, Androgeny - wspólny marker biologiczny zaburzeń snu oraz wybranych dysfunkcji seksualnych?, Psychiatria Polska, Kraków 2014, s. 701-711.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się
Popularne w kategorii Seks

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.