jazda-na-rolkach-co-daje-jakie-sa-efekty-i-zalety
pexels.com

Korzyści z jazdy na rolkach

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie jest niepodważalny. Jazda na rolkach fantastycznie wysmukla sylwetkę i uwidacznia mięśnie nóg, ramion i brzucha. Jakie inne zalety niesie ta aktywność?

  • Zwiększa masę i wytrzymałość mięśni.

  • Poprawia koordynację ruchów i równowagę.

  • Poprawia ogólną kondycję fizyczną.

  • Usprawnia pracę układu krążenia.

  • Powoduje lepsze dotlenienie organizmu i narządów.

  • Zwiększa pojemność płuc i poprawia ich wydolność.

  • Wzmacnia serce.

  • Redukuje cellulit i napięcie, ujędrnia i uelastycznia skórę.

  • Odciąża kręgosłup.

Jazda na rolkach, podobnie jak jazda na rowerze, nie przeciąża stawów, dlatego z powodzeniem może być praktykowana przez osoby mające problemy z bólem kolan i dolnym odcinkiem kręgosłupa. W przeciwieństwie do innych dyscyplin sportowych jest aktywnością o niskim ryzyku kontuzji. Regularne przejażdżki mają pozytywny wpływ również na zdrowie psychiczne – redukują stres i napięcie, poprawiają samopoczucie i relaksują. Przebywając na świeżym powietrzu, dotleniasz organizm i dostarczasz mu witaminy D. Efektywność jazdy na rolkach docenią również osoby borykające się z nadwagą. Godzinna aktywność pozwala spalić nawet 800 kcal. Intensywna jazda poprawia metabolizm i przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej. Wymieniając zalety jazdy na rolkach, nie można nie wspomnieć o ciekawym spędzaniu czasu zarówno w pojedynkę, jak i ze znajomymi.

Jazda na rolkach a praca mięśni

Jeżdżąc na rolkach, aktywujesz pracę wszystkich mięśni, a w szczególności dolne partie ciała. Nawet spokojny i rekreacyjny trening cardio mobilizuje brzuch, plecy i ramiona. Jeśli jesteś zwolennikiem szybkiej jazdy tzw. łyżwiarskiej, podczas treningu aktywujesz pracę mięśni grzbietu. To pozycja idealna dla osób, które cierpią z powodu nawracających dolegliwości bólowych pleców. Twoim celem są mocne mięśnie brzucha? Jeżdżąc na rolkach, powodujesz stałe napięcie tej części ciała. Dodatkowo wzmacniasz i stabilizujesz cały gorset. Docenią to szczególnie biegacze, u których ta część ciała ma bardzo duże znaczenie dla jakości i efektywności biegu.

Jazda na rolkach – wskazówki dla początkujących

Jazda na rolkach to bardzo efektywny i prozdrowotny sport. Osobom początkującym pierwsze przejażdżki mogą sprawić trudność, choćby ze względu na problem z utrzymaniem równowagi. O czym powinieneś pamiętać, decydując się na ten rodzaj aktywności?

  • W prawidłowej pozycji czubki palców u stóp, kolana i barki powinny znajdować się w jednej linii.

  • Jeżdżąc, zawsze miej lekko ugięte kolana.

  • Wykonuj długie i płynne ruchy nogami.

  • Nigdy nie patrz w dół.

  • Podczas jazdy oprócz nóg powinno pracować całe ciało.

  • Zawsze miej kask i ochraniacze na kolanach i łokciach.

  • Włóż wygodne i niekrępujące ruchów ubranie.

Jeśli jesteś osobą początkującą, skorzystaj z porady instruktora, który przekaże Ci zasady bezpiecznej jazdy i popracuje z Tobą nad techniką prawidłowej jazdy na rolkach.

Błędy początkujących rolkarzy

Fascynuje Cię jazda na rolkach i chcesz zacząć przygodę z tą dyscypliną? Poznaj najczęściej popełniane błędy przez początkujących rolkarzy i staraj się ich uniknąć.

  • Jazda po nierównej nawierzchni lub w miejscach o dużym natężeniu ruchu.

  • Nauka skrętów tylko w jedną stronę.

  • Jazda na wyprostowanych nogach.

  • Łączenie kolan podczas jazdy.

  • Nadmierne wyginanie tułowia.

  • Poruszanie biodrami podczas jazdy.

  • Wykonanie zbyt krótkich „chodzonych” ruchów.

  • Pomijanie rozgrzewki przed jazdą.

  • Pomijanie rozciągania i rolowania ciała po skończonym treningu.

Innym często popełnianym błędem przez początkujących rolkarzy jest jazda w za dużych rolkach lub używanie sprzętu niedostosowanego do jazdy, którą zamierzamy uprawiać. Błędem jest również ograniczanie nauki tylko do jednego rodzaju hamowania. Wraz ze zdobywaniem umiejętności zatrzymywania się podczas jazdy powinniśmy dobierać rodzaj hamowania do okoliczności i miejsca, w którym uprawiamy sport. Jakie są strategie zatrzymywania się? Osoby początkujące powinny korzystać z umieszczonego z tyłu hamulca. Inną metodą jest tzw. hamowanie pługiem, które polega na ustawieniu stóp w literę V. Trudniejszym sposobem hamowania jest obrót wokół własnej osi.

Źródła
  1. J.C. Santana, Trening funkcjonalny, DB Publishing, 2017.

  2. M. Boyle, Nowoczesny trening funkcjonalny, Wydawnictwo Galaktyka, 2019.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

rozgrzewka-dla-dzieci-jak-powinna-wygladac
Fitness
2 min.
Rozgrzewka dla dzieci - jak powinna wyglądać?
30.07.2021
stanie-na-glowie-co-daje-jakie-sa-korzysci
Fitness
1 min.
Stanie na głowie - co daje? Jakie są korzyści?
29.10.2021
cwiczenia-z-guma-jakie-daja-efekty-na-brzuch-i-posladki
Fitness
1 min.
Ćwiczenia z gumą - jakie dają efekty na brzuch i pośladki?
27.07.2021
Popularne w kategorii Fitness

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.