Dlaczego warto jeździć na rolkach? Zalety i efekty treningu

Emilia Kruszewska

30.07.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Zastanawiasz się nad aktywnością fizyczną w ciepłe pory roku? Nie lubisz nudy i chcesz nauczyć się nowej dyscypliny? Postaw na jazdę na rolkach. Trening nie tylko pozytywnie wpływa na kondycję, ale też kształtuje charakter.


jazda-na-rolkach-co-daje-jakie-sa-efekty-i-zalety
pexels.com

Korzyści z jazdy na rolkach

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie jest niepodważalny. Jazda na rolkach fantastycznie wysmukla sylwetkę i uwidacznia mięśnie nóg, ramion i brzucha. Jakie inne zalety niesie ta aktywność?

  • Zwiększa masę i wytrzymałość mięśni.

  • Poprawia koordynację ruchów i równowagę.

  • Poprawia ogólną kondycję fizyczną.

  • Usprawnia pracę układu krążenia.

  • Powoduje lepsze dotlenienie organizmu i narządów.

  • Zwiększa pojemność płuc i poprawia ich wydolność.

  • Wzmacnia serce.

  • Redukuje cellulit i napięcie, ujędrnia i uelastycznia skórę.

  • Odciąża kręgosłup.

Jazda na rolkach, podobnie jak jazda na rowerze, nie przeciąża stawów, dlatego z powodzeniem może być praktykowana przez osoby mające problemy z bólem kolan i dolnym odcinkiem kręgosłupa. W przeciwieństwie do innych dyscyplin sportowych jest aktywnością o niskim ryzyku kontuzji. Regularne przejażdżki mają pozytywny wpływ również na zdrowie psychiczne – redukują stres i napięcie, poprawiają samopoczucie i relaksują. Przebywając na świeżym powietrzu, dotleniasz organizm i dostarczasz mu witaminy D. Efektywność jazdy na rolkach docenią również osoby borykające się z nadwagą. Godzinna aktywność pozwala spalić nawet 800 kcal. Intensywna jazda poprawia metabolizm i przyspiesza redukcję tkanki tłuszczowej. Wymieniając zalety jazdy na rolkach, nie można nie wspomnieć o ciekawym spędzaniu czasu zarówno w pojedynkę, jak i ze znajomymi.

Jazda na rolkach a praca mięśni

Jeżdżąc na rolkach, aktywujesz pracę wszystkich mięśni, a w szczególności dolne partie ciała. Nawet spokojny i rekreacyjny trening cardio mobilizuje brzuch, plecy i ramiona. Jeśli jesteś zwolennikiem szybkiej jazdy tzw. łyżwiarskiej, podczas treningu aktywujesz pracę mięśni grzbietu. To pozycja idealna dla osób, które cierpią z powodu nawracających dolegliwości bólowych pleców. Twoim celem są mocne mięśnie brzucha? Jeżdżąc na rolkach, powodujesz stałe napięcie tej części ciała. Dodatkowo wzmacniasz i stabilizujesz cały gorset. Docenią to szczególnie biegacze, u których ta część ciała ma bardzo duże znaczenie dla jakości i efektywności biegu.

Jazda na rolkach – wskazówki dla początkujących

Jazda na rolkach to bardzo efektywny i prozdrowotny sport. Osobom początkującym pierwsze przejażdżki mogą sprawić trudność, choćby ze względu na problem z utrzymaniem równowagi. O czym powinieneś pamiętać, decydując się na ten rodzaj aktywności?

  • W prawidłowej pozycji czubki palców u stóp, kolana i barki powinny znajdować się w jednej linii.

  • Jeżdżąc, zawsze miej lekko ugięte kolana.

  • Wykonuj długie i płynne ruchy nogami.

  • Nigdy nie patrz w dół.

  • Podczas jazdy oprócz nóg powinno pracować całe ciało.

  • Zawsze miej kask i ochraniacze na kolanach i łokciach.

  • Włóż wygodne i niekrępujące ruchów ubranie.

Jeśli jesteś osobą początkującą, skorzystaj z porady instruktora, który przekaże Ci zasady bezpiecznej jazdy i popracuje z Tobą nad techniką prawidłowej jazdy na rolkach.

Błędy początkujących rolkarzy

Fascynuje Cię jazda na rolkach i chcesz zacząć przygodę z tą dyscypliną? Poznaj najczęściej popełniane błędy przez początkujących rolkarzy i staraj się ich uniknąć.

  • Jazda po nierównej nawierzchni lub w miejscach o dużym natężeniu ruchu.

  • Nauka skrętów tylko w jedną stronę.

  • Jazda na wyprostowanych nogach.

  • Łączenie kolan podczas jazdy.

  • Nadmierne wyginanie tułowia.

  • Poruszanie biodrami podczas jazdy.

  • Wykonanie zbyt krótkich „chodzonych” ruchów.

  • Pomijanie rozgrzewki przed jazdą.

  • Pomijanie rozciągania i rolowania ciała po skończonym treningu.

Innym często popełnianym błędem przez początkujących rolkarzy jest jazda w za dużych rolkach lub używanie sprzętu niedostosowanego do jazdy, którą zamierzamy uprawiać. Błędem jest również ograniczanie nauki tylko do jednego rodzaju hamowania. Wraz ze zdobywaniem umiejętności zatrzymywania się podczas jazdy powinniśmy dobierać rodzaj hamowania do okoliczności i miejsca, w którym uprawiamy sport. Jakie są strategie zatrzymywania się? Osoby początkujące powinny korzystać z umieszczonego z tyłu hamulca. Inną metodą jest tzw. hamowanie pługiem, które polega na ustawieniu stóp w literę V. Trudniejszym sposobem hamowania jest obrót wokół własnej osi.

Źródła
  1. J.C. Santana, Trening funkcjonalny, DB Publishing, 2017.

  2. M. Boyle, Nowoczesny trening funkcjonalny, Wydawnictwo Galaktyka, 2019.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Fitness
Ad

Najchętniej czytane

czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021
brzuszki-jak-je-prawidlowo-robic-najczestsze-bledy
Fitness
1 min.
Jak robić brzuszki? Prawidłowa technika, najczęstsze błędy, efekty
19.05.2021
aqua-aerobik-co-daje-jakie-ma-zalety
Fitness
1 min.
Aqua aerobik – zalety, wskazania, efekty
19.05.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.