Jakie działanie ma kąpiel solankowa? Komu nie wolno jej stosować?

Ewa Żuchowska

30.07.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Kąpiel solankowa to zabieg haloterapeutyczny, pomocny w terapii szeregu schorzeń. Mogą z niej korzystać zarówno dzieci, jak i dorośli. Wyjaśniamy, jak działa woda solankowa i co znajduje się w jej składzie.


kapiel-solankowa-dzialanie-wlasciwosci-wskazania
unsplash.com

Czym jest kąpiel solankowa?

Kąpiel solankowa to rodzaj zabiegu haloterapeutycznego. Przeprowadza się go przy użyciu wysoko zmineralizowanej wody, w której najważniejszym składnikiem jest zwykle chlorek sodu. Zawiera ona także inne komponenty. Szczególnie ważne są jony magnezu, wapnia, potasu, a nawet bromu i siarki. Jednak ich stężenie nie może być za wysokie. Optymalna dawka to 15 gramów danego pierwiastka na litr wody. W wodzie nie ma wszystkich wymienionych minerałów. Znajdują się tam tylko te, które akurat są niezbędne. Z tego powodu kąpiele dzieli się na kilka rodzajów, zależnie od zawartości solanki.

Leczenie za pomocą kąpieli solankowych powinno być traktowane jako wspomagające. Solanki służą też poprawie naszego samopoczucia, nawet wtedy, gdy nie jesteśmy faktycznie chorzy. Zabiegi tego typu wykonuje się w sanatoriach i placówkach uzdrowiskowych. Nie ma przeciwwskazań, aby czynnie korzystać z nich w domu. Przeprowadzają je również niektóre salony piękności oraz tężnie. Co ciekawe, z leczniczego działania solanki mogą korzystać nie tylko dorośli, ale i dzieci. Kąpiel musi być prowadzona z zachowaniem określonych zasad.

Kąpiel solankowa – właściwości terapeutyczne

Jeśli chodzi o kąpiele solankowe, właściwości tego zabiegu są nieocenione. Traktuje się go jako panaceum na szereg dolegliwości. Haloterapia wspomaga przede wszystkim oddychanie. Jeśli zatem nie wiesz, jak dbać o układ oddechowy, to koniecznie zainteresuj się właśnie solanką. Dzięki kąpieli organizm jest lepiej dotleniony, a praca serca i ciśnienie krwi są znormalizowane. Woda wzbogacona chlorkami minerałów wnika przez skórę, powodując jej przekrwienie. Rozszerza też naczynia krwionośne, rozrzedza krew, a także zmniejsza nadpobudliwość nerwów czuciowych i ruchowych. Owocuje to zmniejszeniem dolegliwości bólowych.

Kąpiele solankowe bardzo dobrze oddziałują na układ immunologiczny. Stymulują odporność, więc organizm sprawnie regeneruje się po infekcji. Solanka aktywuje też witaminę D3, która ma wpływ na nasze samopoczucie. Wspomaganie układu immunologicznego nie jest jedyną zaletą kąpieli solankowych. Regulują one także pracę naszych narządów wewnętrznych i co istotne, powodują rozluźnienie jelit, czego skutkiem jest przyspieszenie przemiany materii i poprawa apetytu. Solanka rozluźnia też mięśnie i stawy, na czym mogą zyskać pacjenci reumatologiczni.

Kąpiel solankowa – na co pomaga ten zabieg?

Kąpiele solankowe w domu czy w sanatorium to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą się zrelaksować i przy okazji poprawić swoją kondycję zdrowotną. Można je stosować na następujące schorzenia:

  • nadciśnienie tętnicze – leczenie naturalne solanką traktuje się wyłącznie jako wspomagające. Nie zastąpi ono właściwej farmakoterapii, ale może pomóc w znormalizowaniu pracy serca;

  • choroby dróg oddechowych, w szczególności na stany zapalne zatok lub oskrzeli, a także na astmę i alergię;

  • schorzenia neurologiczne, takie jak stwardnienie rozsiane i rozmaite zespoły bólowe;

  • zapalenie przydatków i inne choroby ginekologiczne, np. problemy z płodnością;

  • problemy z zasypianiem, pobudzenie nerwowe;

  • nadwagę oraz otyłość;

  • zwyrodnienie stawów i pozostałe choroby zwyrodnieniowe.

Kąpiel solankowa pomaga także w terapii chorób dermatologicznych. Łuszcząca się skóra na twarzy, grzybica lub nadmierny łojotok przestanie być kłopotem, jeśli będziesz przemywał skórę wodą solankową lub się w niej kąpał.

Ile powinna trwać kąpiel solankowa? Jak zrobić taki zabieg w domu?

Solanki możesz używać na różne sposoby. Jeśli chcesz się wykąpać w leczniczej wodzie, wcale nie musisz jechać do sanatorium. Kąpiele solankowe w domu to dobry pomysł na relaks po ciężkim dniu. Do przeprowadzenia zabiegu wystarczy woda, a maksymalny czas jego trwania nie powinien przekraczać 20 minut (w przypadku dzieci od 10 do 15 minut). Kąpiele powinieneś powtarzać 2 lub 3 razy w tygodniu. Aby zobaczyć pożądane efekty, konieczne jest wykonanie serii minimum 10 zabiegów. Przed kąpielą solankową umyj całe ciało i pozbądź się z niego preparatów do pielęgnacji, aby minerały mogły swobodnie przeniknąć przez skórę. Po zabiegu się nie wycieraj. Pozwól, aby ciało wyschło samoistnie.

Solanki wcale nie musisz używać wyłącznie do kąpieli. Można nią przemywać twarz i bolące miejsca lub wykorzystać do inhalacji. Jednak w tym ostatnim celu powinna być połączona z solą fizjologiczną w proporcji 1:2.

Przeciwwskazania do kąpieli solankowych

Kąpiele solankowe, podobnie jak inne zabiegi medycyny naturalnej, mają określone przeciwwskazania. Nie powinno się ich wykonywać u osób z niewydolnością krążenia lub po świeżo przebytym zawale. Nie poleca się ich także ludziom z chorobą wieńcową i niskim ciśnieniem. Ostrożność należy zachować w przypadku nadczynności tarczycy, obecności nowotworu lub przewlekłych chorób dróg oddechowych, które właśnie się zaostrzyły. Kąpiel solankowa nie jest zalecana kobietom w ciąży i osobom zmagającym się z chorobami psychicznymi. Zanim kupisz wodę solankową, upewnij się, że nie masz uczulenia na obecne w niej jony pierwiastków.

Źródła
  1. T. Latour, K. Smętkiewicz, Właściwości fizykochemiczne i chemiczne wód geotermalnych i ich zastosowanie lecznicze ze szczególnym uwzględnieniem wody z odwiertu PIG/AGH–2 w Uniejowie, „Biuletyn Uniejowski” 2012, I, s. 79–92.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Fitness
Ad

Najchętniej czytane

czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021
galwanizacja-na-czym-polega-ten-zabieg-rehabilitacyjny
Fitness
1 min.
Galwanizacja - na czym polega ten zabieg rehabilitacyjny?
27.07.2021
styl-motylkowy-co-daje-jakie-ma-zalety
Fitness
1 min.
Styl motylkowy – co daje? Jakie ma zalety? | Welbi.pl
17.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.