Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

Krewetki – poznaj ich niezwykłe właściwości zdrowotne

Agnieszka Bartel

28.10.2021

Aktualizacja: 28.10.2021

Owoce morza są dziś coraz bardziej cenione nie tylko ze względu na wyjątkowy smak. Dostrzegamy też inne ich walory, choćby to, że odpowiednio przyrządzone są niskokaloryczne i zawierają wiele wartości odżywczych. Egzotyczne, smaczne i do tego zdrowe – na czym polega niesłabnąca popularność krewetek?


krewetka-wartosci-odzywcze-wlasciwosci-zdrowotne
pexels.com

Jak wygląda krewetka? Jakie są jej najpopularniejsze gatunki?

Owoce morza, a szczególnie krewetki, coraz częściej pojawiają się w restauracyjnych menu. Jeśli lubisz nowe smaki, z pewnością od czasu do czasu odczuwasz chęć skosztowania czegoś egzotycznego. Do włączenia tego typu składników do diety powinno przekonać Cię również to, że mają one wiele wartości odżywczych, które mogą korzystnie wpłynąć na zdrowie, a także samopoczucie.

Do kupowania krewetek często zniechęca nas dość popularny mit, że są zbyt skomplikowane w przyrządzaniu. Jednak wystarczy kilka minut na patelni i można się cieszyć ich wyjątkowym smakiem. Ze względu na mięso popularne są krewetki różowe, czerwone i szare. Do najczęściej poławianych należy krewetka tygrysia. Niezależnie od tego, czy na talerzu znajdzie się krewetka królewska, czy krewetki argentyńskie, ich właściwości odżywcze są bardzo podobne.

Zastanawiasz się, jak smakuje krewetka słodkowodna? To bardzo delikatne mięso o maślanym posmaku, które nie wymaga długiej obróbki termicznej, gdyż zbyt wysmażona lub rozgotowana może stać się „gumowa” i po prostu niejadalna. W kuchni najbardziej cenione są krewetki tygrysie ‒ przede wszystkim za duży rozmiar, dzięki któremu łatwiej je obrać i przyrządzać. Malutkie krewetki można wykorzystać do przygotowania farszu, podczas gdy duże krewetki najlepiej jeść samodzielnie.

Krewetki to skorupiaki, które lubią morskie lub słodkowodne środowisko. Na świecie występuje około 2500 ich gatunków, ale do spożycia nadają się jedynie niektóre z nich. Duża część importu owoców morza to krewetki hodowlane. Co ciekawe, można je znaleźć nawet w Bałtyku! Próżno ich jednak szukać w menu nadmorskich restauracji, gdyż wykorzystuje się je przede wszystkim jako przynętę do połowu większych stworzeń. Niektóre pełnią funkcję pokarmu dla zwierząt morskich. Popularne są też krewetki ozdobne do trzymania w akwarium. Skorupiaki różnią się od siebie wyglądem ‒ można znaleźć zarówno kilkumilimetrowe organizmy, jak i okazy osiągające nawet 35 cm. Mają charakterystyczny odwłok z odnóżami i parę oczu chronioną przez pancerz, pod którym znajdują się również skrzela. Są wszystkożerne, do zdobywania pokarmu jedne wykorzystują szczecinki na odnóżach, a inne szczypce, którymi ogłuszają zdobycz.

Krewetki a wartości odżywcze – o czym warto wiedzieć?

Krewetka zawiera bardzo dużo białka. W 100 g produktu znajduje się go nawet 14 g, więc warto wykorzystać krewetki jako alternatywę dla mięsa, szczególnie czerwonego lub drobiu. A ile kalorii ma krewetka? 100 g to jedynie 71 kcal. Dlatego dietetycy zalecają włączyć krewetki do jadłospisu podczas walki z nadwagą jako pełnowartościowy składnik odżywczy. Smaczne, a do tego zdrowa ‒ czego można chcieć więcej?

Jeśli zastanawiasz się, jak wzmocnić serce, to z pewnością regularne spożywanie dużych krewetek może Ci w tym pomóc. Zawierają one wielonienasycone kwasy tłuszczowe, które są uznawane za kluczowe w walce z zakrzepami, zapewniają drożność żył, a przez to, że są bogate w kwasy omega-3 i omega-6, mają dobry wpływ na cały układ krążenia. Krewetki mogą pomóc przy diecie w nadciśnieniu leczonym naturalnie, gdyż spożywanie produktów żywnościowych poprawiających skład chemiczny krwi to sprawdzony sposób na stopniowe zmiany w sposobie odżywiania. Występujący w krewetkach karotenoid pobierany z naturalnych źródeł, takich jak algi morskie, ma z kolei właściwości przeciwzapalne, co pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka jelita grubego. Ogranicza również ryzyko rozwoju cukrzycy, dlatego krewetki wskazuje się jako wartościowy element posiłków przy różnych schorzeniach, który łagodzi niektóre zmiany zachodzące w organizmie.

Trzeba również wspomnieć, że skorupiaki są bogate w witaminy i minerały, które poprawią ogólny stan naszego zdrowia. Są ważnym źródłem witaminy B12, B6, A, E, K, a także minerałów takich jak: potas, magnez, sód, wapń, żelazo, cynk czy selen. W ich głowie i ikrze znajduje się jednak cholesterol, zatem duże ilości krewetek nie są zalecane osobom, które mają z nim problem. Jednak wystarczy, że doprawisz je ziołami i przyprawami obniżającymi jego poziom we krwi lub nie będziesz jeść krewetek w całości i możesz śmiało cieszyć się ich wyjątkowym smakiem.

Kto nie powinien jeść krewetek?

Warto pamiętać, że zdarzają się sytuacje, w których lepiej zrezygnować ze spożywania tych owoców morza. Zawartość cholesterolu powinna zwrócić Twoją uwagę, jeśli cierpisz na choroby układu krążenia. Krewetki mają wiele dobroczynnych właściwości, ale zaszkodzą Ci, jeśli masz alergię na skorupiaki. W naszym kraju nie można dostać świeżych krewetek, a jedynie mrożone, do których dodawane są substancje chemiczne zapewniające długi okres przydatności do spożycia, co może dodatkowo nasilić reakcję alergiczną.

Krewetki mają w sobie niewielką ilość puryn, które mogą zaostrzać rzuty dny moczanowej, dlatego osoby, które na nią cierpią, powinny uważać na ilość spożywanych dań z krewetkami. Jednocześnie, tak jak wszystkie ryby i owoce morza, ich organizmy zawierają śladowe ilości rtęci, która może być niebezpieczna dla ciąży i płodu. Jeśli więc niedługo zostaniesz mamą, lepiej tymczasowo wykluczyć krewetki ze swojej diety.

Jak podawać krewetki, aby maksymalnie wykorzystać wartości odżywcze?

Przede wszystkim zwróć uwagę na wygląd produktu i czas jego obróbki. Najlepsze krewetki są świeże, jędrne i bez plam. Mrożone krewetki możesz przechowywać nawet kilka tygodni. Aby je rozmrozić, przełóż je do lodówki lub zanurz w zimnej wodzie. Krewetki przed obróbką musisz obrać z pancerza, a także odciąć im głowę, usunąć odnóża i ciemną żyłkę, która stanowi ich układ pokarmowy.

Owoce morza możesz podawać na wiele sposobów ‒ od gotowania przez smażenie po grillowanie. Mrożone krewetki gotuj maksymalnie przez 2, a świeże przez 3‒4 minuty. Zdrowsze i smaczniejsze będą podawane z czosnkiem i ulubionymi ziołami. Możesz podać je jako danie główne lub jako przystawkę czy dodatek do sałatki, czym dodatkowo wzbogacisz wartość odżywczą dania.

Źródła
  1. Zoologia: Stawonogi. Szczękoczułkopodobne, skorupiaki, t. 2, cz. 1, red. nauk. C. Błaszak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

  2. J. Syama Dayal, Shrimps - a nutritional perspective, dostęp 10.06.2021.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się

Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online

  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

jak-schudnac-z-nog-jakie-sa-najlepsze-metody
FitnessOdżywianie
1 min.
Jak schudnąć z nóg? Jakie są najlepsze metody?
02.06.2022
ziola-na-stawy-na-bole-na-odbudowe-chrzastki
ZdrowieOdżywianie
1 min.
Zioła na stawy - na bóle, na odbudowę chrząstki
24.01.2022
cwiczenia-na-drugi-podbrodek-jak-sie-go-pozbyc
FitnessOdżywianie
1 min.
Ćwiczenia na drugi podbródek - jak się go pozbyć?
29.10.2021
jak-biegac-zeby-schudnac-co-warto-wiedziec
FitnessOdżywianie
1 min.
Jak biegać, żeby schudnąć? Co warto wiedzieć?
29.10.2021
Popularne w kategorii Odżywianie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.