Zatrzymanie wody w organizmie - przyczyny i objawy. Jak usunąć jej nadmiar?

Emilia Kruszewska

19.05.2021

Aktualizacja: 16.09.2021

Jedną z przyczyn nadmiaru wody w organizmie może być niewystarczające nawodnienie. Na zatrzymywanie płynów ma wpływ dieta, siedzący tryb życia i niektóre z chorób.


Nadmiar wody w organizmie objawia się opuchnięciami i wahaniem wagi. Przyczyny zatrzymywania płynu są różne, a jedną z nich jest niewystarczające nawodnienie. Niekiedy nadmiar jest skutkiem przyjmowanych leków lub objawem chorób. Naturalnym procesem natomiast, wynikającym z działania hormonów, jest nadmiar płynów przed miesiączką. Kiedy zatrzymywanie wody staje się problemem, który należy skonsultować z lekarzem? Dlaczego woda zatrzymuje się w organizmie i jak pozbyć się jej nadmiaru?

woda-w-organizmie-jak-sie-pozbyc-nadmiaru
pexels.com

Jak sprawdzić, czy woda zatrzymuje się w organizmie?

Zatrzymywana woda w organizmie objawia się w postaci obrzęków miejscowych lub całego ciała. Mogą one mieć charakter trwały lub przejściowy – pojawiać się tuż po przebudzeniu i w ciągu dnia zmniejszać (dzieje się tak np. w przypadku niedoczynności tarczycy). Powstała opuchlizna może mieć różne nasilenie i sprawiać niewielki dyskomfort. Zatrzymywanie wody w większości przypadków nie powoduje jednak dolegliwości bólowych. Skóra w miejscu opuchlizny jest miękka i łatwo poddaje się uciskowi. W zależności od przyczyn zatrzymywania wody mogą wystąpić dodatkowe objawy, m.in. pulsujący ból głowy, problemy z koncentracją, bladość, zawroty głowy, spadek energii i senność. Zachwianie gospodarki wodnej powoduje również niewielką nadwagę.

Zatrzymana woda w organizmie – przyczyny problemu

Przyczyn zatrzymywania wody w organizmie jest bardzo dużo. Oto najczęstsze z nich:

  • wzrost ciśnienia w komórkach limfatycznych i nieprawidłowy transport limfy;

  • nadmiar sodu lub niedobór potasu. Składniki te odpowiedzialne są za regulację gospodarki wodnej organizmu. Problemy z ilością pierwiastków najczęściej pojawiają się u osób spożywających zbyt dużo soli, również w postaci przekąsek np. chipsów, serów dojrzewających, słonych ciastek;

  • dieta uboga w białko, którego niedobór po dłuższych czasie powoduje obrzęki ciała;

  • mała aktywność fizyczna lub jej brak. Zatrzymywanie wody w tym przypadku jest skutkiem zbyt wolnego przepływu krwi, która sprzyja tworzeniu się zastojów;

  • długotrwałe przebywanie w jednej pozycji. Dotyczy to szczególnie pracy stojącej, która utrudnia prawidłowy przepływ krwi;

  • ostatnie tygodnie ciąży;

  • przyjmowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych lub tabletek antykoncepcyjnych.

Za nadmiar płynu w organizmie odpowiedzialnych jest wiele przyczyn. Nie zawsze stan ten powinien niepokoić. Za ilość wody w organizmie odpowiadają hormony, które za pomocą nerek regulują proces jej wydalania. W przypadku miesiączki zatrzymanie wody jest zjawiskiem naturalnym i wynika ze wzrostu ilości estrogenów. Wówczas obrzęk może umiejscawiać się na brzuchu i na piersiach, powodując ich niewielki wzrost. Krótkotrwałe obrzęki wynikające z zatrzymania wody mogą również powstać na skutek upału.

Co ciekawe, zatrzymywanie się wody w organizmie może być również przyczyną jej niedoboru. Długo utrzymujący się stan niewystarczającego nawodnienia jest sygnałem dla organizmu, by zaczął magazynowanie wody w tkankach w celu zachowania ich prawidłowego działania i funkcjonalności.

Na jakie choroby wskazuje nadmiar wody?

Utrzymujący się nadmiar wody w organizmie niekiedy wskazuje na pewne nieprawidłowości. Oto niektóre z przypadłości:

  • choroby układu krwionośnego, w szczególności niewydolność serca lub żył;

  • schorzenia nerek – przewlekłe lub zapalne. Obrzęk najczęściej umiejscawia się w okolicach brzucha;

  • schorzenia wątroby – również powodują zatrzymywanie wody w okolicach brzucha;

  • choroby tarczycy – w przypadku nadczynności dochodzi do zatrzymywania wody w dolnej części nóg, niedoczynność powoduje obrzęki pod oczami i na powiekach.

Zatrzymywanie wody w przypadku chorób może pojawić się jako ich objaw lub skutek w przebiegu schorzenia.

Jak się pozbyć wody z organizmu?

Aby pozbyć się problemu związanego z zatrzymywaniem wody, musisz wiedzieć, co powoduje tworzenie obrzęków. Przyjrzyj się swojej diecie i stylowi życia. Jedz dużo produktów surowych – warzyw i owoców, odstaw natomiast słone przekąski. Twoja dieta powinna być bogata w błonnik, magnez, potas, sód i witaminy. Być może problem obrzęków tkwi w braku aktywności fizycznej. Pamiętaj, że bezruch sprzyja tworzeniu się zastojów. Zacznij od regularnych i intensywnych marszów lub jazdy rowerem. Wystarczy 30 minut ćwiczeń dziennie, by usprawnić przepływ krwi i limfy. Jeśli wiele godzin spędzasz przy biurku, nie zapominaj o robieniu przerwy i rozprostowaniu nóg. Skuteczne w uregulowaniu płynów jest też nawadnianie organizmu. Rekomendowana ilość wypijanej dziennie wody wynosi od 2 do 3 litrów. Pracę nerek możesz wspomóc, sięgając po zioła np. napary z mniszka lekarskiego lub czystka. Jeśli twój styl życia i dieta nie budzą natomiast zastrzeżeń, a mimo to zmagasz się z obrzękami, skonsultuj się z lekarzem. Pomocne w ustaleniu przyczyny będzie wykonanie badań krwi z oznaczeniem wapnia, magnezu, potasu i sodu. Niezbędne w diagnozie jest również badanie poziomu hormonów – TSH, FT3 i FT4. W przypadku podejrzenia lub istniejących chorób serca zasięgnij porady lekarza na temat tego, jak dbać o układ krwionośny, by zmniejszyć ryzyko powstawania obrzęków.

Źródła
  1. Normy żywienia dla populacji polskiej, red. M. Jarosz, Instytut Żywności i żywienia, Warszawa 2017.

  2. M. Jarosz, Praktyczny podręcznik dietetyki, Instytut Żywności i żywienia, Warszawa 2010.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Odżywianie
Ad

Najchętniej czytane

igly-sosny-jakie-maja-wlasciwosci-i-zastosowanie
Odżywianie
1 min.
Igły sosny - jakie mają właściwości i zastosowanie?
30.07.2021
czystek-na-co-pomaga-jakie-ma-wlasciwosci-i-dzialanie
Odżywianie
2 min.
Czystek - na co pomaga? Jakie ma właściwości i działanie?
27.07.2021
awocado-jakie-ma-witaminy-i-wlasciwosci-zdrowotne
Odżywianie
2 min.
Ile kalorii i jakie wartości odżywcze ma awokado?
27.07.2021
imbir-w-ciazy-jakie-ma-dzialanie-jak-stosowac
Odżywianie
1 min.
Jak stosować imbir w ciąży? Jakie jest jego działanie?
17.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.