Zmęczenie, senność, osłabienie, brak energii – przyczyny i leczenie

Angelika Janowicz

30.07.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Na pewno przynajmniej raz w życiu odczuwałeś zmęczenie, senność w ciągu dnia, osłabienie lub brak energii. Zwykle potrafisz wskazać ich przyczynę, np. przepracowanie lub niewyspanie. Jednak spadek formy, który pojawia się często lub długo utrzymuje, może być sygnałem, że w organizmie dzieje się coś niedobrego. Zobacz, o czym świadczą osłabienie, senność, zmęczenie i brak energii.


zmeczenie-sennosc-oslabienie-brak-energii-jak-zwalczyc
pixabay.com

O czym świadczą ciągłe zmęczenie i nadmierna senność w ciągu dnia?

Zmęczenie bardzo często jest wynikiem intensywnego wysiłku fizycznego, nagromadzenia pracy lub niewyspania. W takich przypadkach objawy utrzymują się krótko, mijają po odpoczynku i nie towarzyszą im inne dolegliwości. Zdarza się jednak, że osłabienie i brak energii są objawami chorób.

Za zmęczenie i osłabienie może odpowiadać szybka utrata wagi. Jeżeli nie odżywiasz się prawidłowo lub spożywasz za mało pokarmów, prowadzisz do niedoborów witamin i pierwiastków. W takiej sytuacji twój organizm nie może pracować prawidłowo, co objawia się m.in. brakiem energii.

Nadmierna senność w ciągu dnia i zmęczenie mogą być spowodowane także przez problemy hormonalne. Są one wynikiem zaburzenia pracy narządów, które produkują hormony. Najpopularniejszymi są nadczynność i niedoczynność tarczycy.

Są również inne choroby, które prowadzą do zmęczenia i osłabienia. To częste objawy anemii spowodowanej niedoborem żelaza. Dolegliwości te występują także w schorzeniach układu krążenia. Jednym z nich jest niewydolność serca.

Chroniczne zmęczenie

Zespół chronicznego zmęczenia jest schorzeniem, które charakteryzuje się ciągłym brakiem energii i osłabieniem, a także występowaniem różnego rodzaju dodatkowych objawów. Mogą to być: bóle mięśni, bóle głowy i trudności w koncentrowaniu się na danej rzeczy. Są one bardzo nasilone – osoba chora nie jest w stanie podejmować się zwykłych aktywności i pracy zawodowej, a tym samym poprawnie funkcjonować. Przyczyny chronicznego zmęczenia nie zostały do końca poznane. Uważano, że choroba ma podłoże wirusowe, jednak nie ma badań, które to potwierdzają.

Co robić, gdy pojawią się zmęczenie, senność, osłabienie i brak energii?

W momencie pojawienia się zmęczenia, senności, osłabienia lub braku energii powinieneś posłuchać swojego organizmu i po prostu odpocząć. Obowiązki, które mogą poczekać, przełóż. Jeżeli to możliwe, porozmawiaj z szefem i weź wolny dzień. Zamiast zajmować się pracą i domem, połóż się wcześniej spać. Możesz też poświęcić ten czas na relaks i czynności, które sprawiają ci przyjemność. Weź ciepłą kąpiel, posiedź w ogrodzie, pójdź na spacer, obejrzyj ulubiony serial, poczytaj książkę, medytuj lub uprawiaj jogę. Odpoczynek, odstresowanie się i zwolnienie obrotów nawet na jeden dzień sprawią, że poczujesz się lepiej i będziesz miał więcej energii.

Odpoczynek niewiele pomoże, jeżeli zmęczenie jest znacznie nasilone, trwa długo lub nawraca cyklicznie. W takiej sytuacji powinieneś udać się do lekarza pierwszego kontaktu. Konieczne jest wykonanie podstawowych badań diagnostycznych, aby poznać przyczynę występujących dolegliwości i rozpocząć odpowiednie leczenie. Bez tego brak energii i senność mogą nie ustąpić.

Jak zwalczyć zmęczenie, senność, osłabienie i brak energii?

Na senność, osłabienie i zmęczenie najlepiej działa odpoczynek. Pamiętaj także o dbaniu o siebie każdego dnia. Bądź aktywny fizycznie, odżywiaj się zdrowo, dbaj o swoje zdrowie psychiczne i śpij tyle, ile potrzebujesz. A przede wszystkim słuchaj swojego organizmu i znajdź równowagę między pracą a odpoczynkiem.

Co na nadmierną senność pomoże najlepiej? Przestrzeganie zasad higieny snu. Jest to zbiór bardzo prostych nawyków, które pozwolą ci poprawić jakość snu. Zastosowanie zaledwie kilku z nich sprawi, że będziesz budził się wypoczęty i znikną problemy z zasypianiem lub wybudzaniem się w nocy. Higiena snu to:

  • zasypianie i budzenie się o tej samej porze,

  • zadbanie o odpowiednią atmosferę w sypialni (wygodny materac, brak źródeł światła i hałasu, wietrzenie pomieszczenia),

  • unikanie spożywania kawy i napojów z kofeiną przed snem,

  • ograniczenie czasu spędzanego w łóżku do minimum,

  • zrezygnowanie z pracowania lub oglądania telewizji w łóżku,

  • unikanie stymulujących aktywności przed snem.

Jeżeli zmęczenie i osłabienie są spowodowane chorobami przewlekłymi, konieczne jest odpowiednie leczenie. Mogą zostać ci przypisane środki farmakologiczne. Jednocześnie pamiętaj, że terapia powinna być połączona ze zdrowymi nawykami. Czas leczenia zależy od kilku czynników. Zdarza się, że musi być ono kontynuowane przez całe życie.

Źródła
  1. M. Duda, Zmęczenie jako współczesne zagrożenie cywilizacyjne, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2017, nr 1, s. 152–156.

  2. A. Wichniak, A. Wierzbicka, W. Jernajczyk, Zasady rozpoznawania i leczenia bezsenności, „Psychiatria w Praktyce Klinicznej” 2008, t. 1, nr 1, s. 1–10.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Odżywianie
Ad

Najchętniej czytane

igly-sosny-jakie-maja-wlasciwosci-i-zastosowanie
Odżywianie
1 min.
Igły sosny - jakie mają właściwości i zastosowanie?
30.07.2021
czystek-na-co-pomaga-jakie-ma-wlasciwosci-i-dzialanie
Odżywianie
2 min.
Czystek - na co pomaga? Jakie ma właściwości i działanie?
27.07.2021
awocado-jakie-ma-witaminy-i-wlasciwosci-zdrowotne
Odżywianie
2 min.
Ile kalorii i jakie wartości odżywcze ma awokado?
27.07.2021
imbir-w-ciazy-jakie-ma-dzialanie-jak-stosowac
Odżywianie
1 min.
Jak stosować imbir w ciąży? Jakie jest jego działanie?
17.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.