jakie-sa-efekty-spozywania-regularnych-posilkow
pexels

Polecane

physalis-miechunka-co-to-jest-jak-jesc
Odżywianie
1 min.
Physalis (miechunka) - co to jest? Jak jeść?
24.01.2022
dieta-po-kolonoskopii-czego-nie-wolno-jesc
Odżywianie
3 min.
Jak wygląda dieta po kolonoskopii? Co jeść, a czego unikać?
19.05.2021
woda-z-imbirem-jak-przygotowac-jakie-daje-efekty
Odżywianie
1 min.
Woda z imbirem – przepis na napój wspomagający zdrowie i odchudzanie
19.05.2021
sniadanie-lekkostrawne-z-czego-powinno-sie-skladac
Odżywianie
2 min.
Śniadanie lekkostrawne - z czego powinno się składać?
27.07.2021

Efekty regularnego jedzenia posiłków

Organizm potrzebuje energii, aby móc prawidłowo funkcjonować. Regularne jedzenie niewielkich posiłków sprawia, że nie jesteś głodna. Najlepiej jeść w odstępach 3–4 godzin, a między posiłkami unikać podjadania, aby insulina mogła spokojnie opaść do pierwotnego poziomu. Jeśli spożywając 3 dobrze zbilansowane posiłki, czujesz się dobrze, to nie musisz dodawać kolejnych pod warunkiem, że przerwy między nimi były równe, a Ty czułaś się najedzona. Natomiast jeśli jesz rzadko, często podjadasz, w szczególności niezdrowe przekąski, powinnaś rozważyć wprowadzenie regularnych posiłków do swojego jadłospisu. 

Częstsze jedzenie zdrowych potraw poprawia pamięć i koncentrację, a także przyspiesza metabolizm. Jedząc rzadko, Twój organizm zaczyna magazynować energię na momenty, kiedy nie dostarczasz mu pożywienia, co powoduje wzrost masy ciała i gorsze samopoczucie. Ponadto spożywanie obfitych posiłków nie jest wskazane dla osób z wrzodami żołądka. Naturalne leczenie tego problemu polega na regularnym spożywaniu niewielkich posiłków, ponieważ nie obciążają one tak bardzo żołądka i pozwalają choremu poprawić samopoczucie. Spożywając regularne posiłki i dołączając do tego aktywność fizyczną, możesz liczyć na utrzymanie smukłej sylwetki. 

Regularne dostarczanie energii pozwala mózgowi na koncentrację, nie doświadczasz spadków energii i braku wydajności, w szczególności w pracy. Jednym z mitów, z którymi trzeba się rozprawić, jest to, że często jedząc, tyjesz. Nie jest to prawdą, ponieważ częstsze spożywanie małych porcji powoduje, że nie odczuwasz napadów głodu, dzięki czemu w ciągu całego dnia zjadasz mniej kalorii, niż gdybyś spożywała 2–3 większe dania.

Ile należy jeść posiłków dziennie?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, ile posiłków powinno się spożywać dziennie. Według zasad zdrowego odżywiania powinno się jeść 4–5 posiłków dziennie w regularnych odstępach, czyli co 3–4 godziny. Pierwszy posiłek należy zjeść do godziny od przebudzenia, a ostatni minimum 2 godziny przed pójściem spać. 

Śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia, dlatego ważne, żeby było jak najlepiej zbilansowane. Postaw na owsiankę z owocami lub tosty z jajkiem i awokado. Na śniadanie staraj się unikać jedzenia samych owoców lub picia jedynie kawy, ponieważ szybko będziesz głodna i sięgniesz po kolejny posiłek, niekoniecznie zdrowy. Jedząc mało wartościowe śniadanie, nie będziesz mieć energii do działania, przez co spadnie Twoja produktywność i koncentracja. 

Prawidłowo skomponowana dieta składa się z trzech głównych posiłków, czyli śniadania, obiadu i kolacji oraz 1–2 przekąsek, spożywanych między śniadaniem i obiadem lub obiadem i kolacją. Zachowuj przynajmniej 12-godzinny odstęp pomiędzy ostatnim posiłkiem a śniadaniem. Twoja kolacja powinna być lekkostrawna, staraj się nie przejadać. Unikaj ciężkich dań, które są długo trawione, jak np. pizza czy burger. Na kolację najlepszym wyborem będzie sałatka, zupa krem czy makaron z warzywami i chudym mięsem lub rybą. Zdrowe nawyki żywieniowe powinny Ci towarzyszyć na co dzień, jednak czasem możesz sobie pozwolić na coś bardziej kalorycznego. 

Co należy jeść, aby zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę?

Zdrowa i prawidłowo zbilansowana dieta pozwala na zachowanie szczupłego ciała i dobrego samopoczucia, dlatego warto zwrócić uwagę na to, co ląduje na talerzu. Zamiast smażenia w głębokim tłuszczu wybierz gotowanie na parze, grillowanie lub pieczenie w folii. Sposób obróbki potraw ma wpływ na jego kaloryczność i zachowanie cennych składników odżywczych. Smażenie w oleju jest jednym z gorszych wyborów. 

Wybierając jogurt, sięgaj po ten bez dodatku cukru. Warto analizować skład zamieszczony na etykiecie. Najlepszym wyborem będzie jogurt naturalny albo jogurt na mleku kokosowym, czyli idealne rozwiązanie dla osób będących na diecie wegańskiej. 

Aby zachować zdrowie i dobre samopoczucie, pamiętaj o piciu wody. Wypijaj minimum 2 litry niegazowanej wody dziennie. Zamiast sięgać po gotowe soki owocowe, wyciśnij samodzielnie sok z pomarańczy czy grejpfrutów. Jeśli lubisz herbatę, to wybierz białą lub zieloną, ponieważ są one zdrowsze od czarnej.

Regularne spożywanie posiłków pozwoli Ci szybko zobaczyć pierwsze efekty.

Źródła
  1. K. Naszkowska, Jeść czy nie jeść, Wyd. Zwierciadło, Warszawa 2019.
  2. M. Clase, L. Nertby, Food Pharmacy, Wyd. Otwarte, Kraków 2017.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się
Popularne w kategorii Odżywianie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.