Dlaczego śniadanie jest ważne i nie powinno się go pomijać?

Redakcja

30.08.2021

Aktualizacja: 02.09.2021

Od dziecka słyszymy, że śniadanie to kluczowy posiłek w ciągu dnia, którego nie powinno się pomijać. To jedna z zasad zdrowego odżywiania, o której najczęściej mówią nasze mamy i babcie, dietetycy i lekarze. Jednak czy zastanawiałeś się, dlaczego właściwie tak jest? Jeśli nie, przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, dlaczego śniadanie jest aż tak ważne.


dlaczego-sniadanie-jest-wazne-i-nie-powinno-sie-go-pomijac
pixabay.com

Uzupełnienie składników odżywczych

Przede wszystkim – Twój organizm po nocnej przerwie jest po prostu głodny. Potrzebuje składników odżywczych, które dodadzą mu energii, aby sprostać wysiłkowi fizycznemu oraz umysłowemu w ciągu dnia. Niejedzenie śniadań może powodować, że będziesz odczuwać senność, zmęczenie, a także brak motywacji do wykonywania codziennych zadań.

Nasza rada: warto znaleźć rano czas i przygotować lekkostrawne śniadanie. Kawa i słodkie wypieki jedzone w biegu, nie zastąpią pożywnego śniadania. Jeśli nie lubisz jeść śniadań po przebudzeniu – przygotuj śniadanie do pracy.

Śniadanie a choroby cywilizacyjne

Jeśli nie przepadasz za jedzeniem śniadań, musisz liczyć się z tym, że Twój organizm będzie bardziej podatny na wystąpienie zaburzeń metabolicznych, szczególnie tych dotyczących regulacji stężenia cukru czy lipidów we krwi. Pomijanie pierwszego posiłku w ciągu dnia wpływa na:

1. Predyspozycje do nadwagi i otyłości

Badania wykazały, że rezygnacja ze spożywania śniadań wiąże się ze wzrostem ryzyka pojawienia się nadwagi lub otyłości. Dlaczego? Po pierwsze po nocnym wypoczynku Twój organizm znajduje się w stanie wyciszenia i potrzebuje bodźca, aby aktywować wszystkie procesy biochemiczne, w tym przemianę materii. Właśnie śniadanie jest tym bodźcem. Po drugie, Twój metabolizm działa zdecydowanie wolniej – organizm oszczędza energię z poprzedniego dnia, odkładając tkankę tłuszczową, zamiast ją spalać.

2. Większe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2

Pomijanie śniadań może doprowadzić do zwiększonej oporności na insulinę. Oznacza to, że Twój organizm będzie potrzebował więcej insuliny, żeby regulować poziom cukru we krwi i utrzymać go na odpowiednim poziomie. Im częściej będzie się tak działo, tym większe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 w przyszłości.

3. Zwiększone ryzyko zachorowania na choroby układu krążenia

Nie masz ochoty na śniadanie, ale później odczuwasz duży głód, który zaspokajasz niezdrowymi przekąskami? To właśnie ten czynnik prowadzi do ryzyka wystąpienia nadwagi i oporności na insulinę (opisanych wyżej), a także podwyższonego ciśnienia krwi i nieprawidłowej gospodarki lipidowej (np. podwyższony poziom cholesterolu całkowitego i lipoprotein). To właśnie te czynniki mają bezpośredni wpływ na zwiększone ryzyko zachorowania na choroby układu krwionośnego (np. miażdżycę).

Jakie produkty warto zjeść rano?

Oczywiście nie każde śniadanie jest wartościowe i korzystne dla zdrowia. Zjedzenie pączka i popicie go kawą trudno uznać za zdrowy początek dnia. Warto do śniadaniowego menu włączyć źródła złożonych węglowodanów, które stopniowo będą uwalniać energię, a także naturalne źródła witamin i mikroelementów. Pomysły na zdrowe śniadanie:

  • owsianka z suszonymi owocami i orzechami,

  • naleśniki z mąki kukurydzianej,

  • placki z pełnoziarnistej mąki z dodatkiem świeżych jabłek, malin lub jagód,

  • jaglanka ze świeżymi owocami i pestkami słonecznika,

  • omlet z warzywami,

  • fit gofry w kilku odsłonach.

Korzyści z jedzenia regularnych śniadań

  • zwiększenie poziomu energii,

  • uzupełnienie poziomu glukozy i składników odżywczych,

  • zmniejszenie ryzyka rozwoju nadwagi i otyłości;

  • ograniczenie ryzyka chorób serca i rozwoju nadciśnienia tętniczego;

  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę typu 2;

  • lepsza koncentracja, pamięć i ogólne samopoczucie w ciągu dnia

Chcesz zacząć dobrze dzień? Pamiętaj o śniadaniu – zyskasz pozytywną energię i lepsze samopoczucie! Jeśli do tej pory regularne jedzenie śniadań stanowiło dla Ciebie problem, spróbuj to zmienić i wyrobić sobie nawyk spożywania porannego posiłku.

Pomocna będzie aplikacja Welbi, która zdopinguje Cię w wyrobieniu tego zdrowego nawyku. Po zainstalowaniu aplikacji możesz wybrać jedno z Wyzwań, które pomogą Ci zadbać o zdrowie. Jednym z nich jest Wyzwanie, którego celem jest regularne jedzenie śniadań. Wieczorem aplikacja przypomni Ci o zaplanowaniu zdrowego posiłku na start, a w ciągu dnia zapyta o postępy. Welbi będzie Twoim osobistym trenerem, który pomoże Ci wprowadzić ten i inne zdrowe nawyki.

Źródła
  1. H. Bi , Y. Gan , C. Yang , Y. Chen , X. Tong, Z. Lu, Breakfast skipping and the risk of type 2 diabetes: a meta-analysis of observational studies, Public Health Nutrition, Volume 18, Issue 16, November 2015; 3013 – 3019

  2. S. Rong, L. G. Snetselaar, G. Xu, Y. Sun, B. Liu, R. B. Wallace, W. Bao, Association of skipping breakfast with cardiovascular and all-cause mortality, Journal of the American College of Cardiology, Volume 73, Issue 16, April 2019; 2025-2032

  3. X. Ma, Q. Chen, Y. Pu, M. Guo, Z. Jiang, W. Huang, Y. Long, Y. Xu, Skipping breakfast is associated with overweight and obesity: A systematic review and meta-analysis, Obes Res Clin Pract. 2020 Jan-Feb;14(1):1-8

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Odżywianie, Zdrowie
Ad

Najchętniej czytane

morfologia-co-wykazuje-jak-interpretowac-wyniki
Zdrowie
2 min.
Co to jest morfologia krwi? Przygotowania, wskazania, wyniki
14.05.2021
gdzie-udac-sie-do-lekarza-podczas-urlopu
Zdrowie
1 min.
Gdzie udać się do lekarza podczas urlopu?
20.08.2021
poznaj-5-sposobow-na-dobry-sen
Zdrowie
1 min.
Poznaj 5 sposobów na dobry sen
20.08.2021
jak-sobie-poradzic-z-alergia-poznaj-5-sprawdzonych-sposobow
Zdrowie
1 min.
Jak sobie radzić z alergią? 5 sprawdzonych sposobów
31.08.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.