Kiedy warto skorzystać z porady dietetyka online?

Redakcja

30.08.2021

Aktualizacja: 30.08.2021

Pewnie należysz do grupy 1/3 Polaków, która wskazuje zdrową dietę jako najlepszy sposób, aby zachować zdrowie. Jednak czy stosujesz się do zasad odżywiania, które są dobre dla Twojego organizmu? Z doświadczenia wiemy, że nie jest to proste, a brak czasu czy pomysłów na odpowiednio skomponowane dania tylko przyczynia się do tej sytuacji. Co w takim razie zrobić? Zwróć się o pomoc do dietetyka, który pomoże Ci opracować jadłospis, łączący zdrowie z przyjemnością, jaką daje jedzenie.


kiedy-warto-skorzystac-z-porady-online-u-dietetyka
pexels.com

Czym zajmuje się dietetyk?

Większość osób myśląc o dietetyku, myśli o nim jak o specjaliście od odchudzania. Dietetyk oczywiście pomaga osobom z nadwagą i otyłością zrzucić zbędne kilogramy, ale konsultacje z tym specjalistą można polecić wszystkim, którzy chcą zmienić swój sposób odżywiania na zdrowszy. Dietetycy często współpracują również z innymi specjalistami, np. kiedy ułożenie diety wspomaga proces leczenia innej choroby.

Czego możesz spodziewać się w czasie konsultacji z dietetykiem?

1. Ocena sposobu odżywania

Jeśli planujesz konsultację u dietetyka, przygotuj sobie notatki dotyczące Twojego dotychczasowego sposobu odżywiania się. Bez rozmowy o istniejących nawykach żywieniowych, ciężko będzie ułożyć plan ich zmiany. Dietetyk dokona oceny Twojej diety i tego, jak wpływa na Twój organizm. Może zapytać Cię również o Twoją wagę, obwód w pasie i w biodrach – to parametry, które pozwolą dietetykowi określić, jakie są proporcje między poziomem tkanki tłuszczowej a masą mięśni w Twoim ciele. Dzięki temu dowiesz się, nad którym aspektem należy pracować i co dalej zmieniać.

2. Zmiana nawyków żywieniowych

Każdy z nas ma nawyki, które warto pielęgnować (np. jedzenie śniadań, owoców i warzyw) oraz takie, które należy zmienić. Zajadanie stresu słodyczami, picie zbyt dużej ilości słodkich napojów, sięganie po niezdrowe przekąski i fast foody – to tylko kilka przykładów tych drugich. Dietetyk doradzi Ci jak sobie z nimi poradzić, ograniczyć je lub zastąpić zdrowszymi.

Podczas konsultacji opracuje z Tobą także cele, które mogą obejmować:

  • regularne spożywanie posiłków,

  • jedzenie mniejszych porcji,

  • ograniczenie cukru i zastąpienie go zdrowszymi przekąskami,

  • wprowadzenie diety roślinnej,

  • wypracowanie diety dla konkretnej przypadłości zdrowotnej.

3. Dostosowanie diety do trybu życia

Wypracowanie zdrowych nawyków żywieniowych i trzymanie się określonej diety nie jest łatwe, ale im bardziej polubisz planowane zmiany, tym większa szansa na sukces. To właśnie kolejne zadanie dietetyka – ułożenie takiego jadłospisu, który wpisze się w Twój rytm dobowy i styl życia. Przykładowo: jeśli nie lubisz pewnych składników i smaków, to nawet najlepiej ułożona dieta nie będzie Ci sprawiać przyjemności i są większe szanse na to, że wrócisz do starych przyzwyczajeń. Zwyczajnie dlatego, że sprawiają Ci przyjemność. Porozmawiaj z dietetykiem podczas konsultacji o swoich preferencjach, opowiedz mu o swoim trybie życia, a wspólnie wypracujecie spersonalizowane cele, do których będziesz dążyć.

Jakie badania wykonać przed wizytą u dietetyka?

Aby dietetyk mógł kompleksowo ułożyć dietę, może poprosić Cię o wykonanie badań, które dokładnie określą potrzeby Twojego organizmu. Przykładowe badania:

  • morfologii (nie starsze niż 3 miesiące),

  • lipidogramu (cholesterol całkowity, LDL, HDL, Trójglicerydy),

  • glikemii (cukier na czczo),

  • TSH, ewentualnie też fT3 i fT4,

  • poziomu kreatyniny, mocznika i kwasu moczowego (przy problemach z nerkami).

Warto pamiętać, że skierowanie na te badania można również uzyskać podczas porady online, w formie kilkucyfrowego kodu, także smsem.

W jakich sytuacjach warto wybrać się do dietetyka?

Dietetyk udziela także porad związanych z przejściem na nowy tryb żywienia jak na przykład weganizm lub wegetarianizm. Zajmuje się też wsparciem pacjentów z problemami medycznymi takimi jak:

  • cukrzyca, insulinooporność,

  • choroby autoimmunologiczne,

  • niedokrwistość,

  • otyłość, nadwaga,

  • zaburzenia lipidowe,

  • alergia,

  • zespół jelita drażliwego.

Źródła

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Odżywianie, Zdrowie
Ad

Najchętniej czytane

gdzie-udac-sie-do-lekarza-podczas-urlopu
Zdrowie
1 min.
Gdzie udać się do lekarza podczas urlopu?
20.08.2021
poznaj-5-sposobow-na-dobry-sen
Zdrowie
1 min.
Poznaj 5 sposobów na dobry sen
20.08.2021
jak-sobie-poradzic-z-alergia-poznaj-5-sprawdzonych-sposobow
Zdrowie
1 min.
Jak sobie radzić z alergią? 5 sprawdzonych sposobów
31.08.2021
dlaczego-sniadanie-jest-wazne-i-nie-powinno-sie-go-pomijac
OdżywianieZdrowie
1 min.
Dlaczego śniadanie jest ważne i nie powinno się go pomijać?
30.08.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.