Czosnek – właściwości prozdrowotne

Bartosz Kulczyński

29.05.2022

Aktualizacja: 07.10.2022

Czosnek (Allium sativum L.) to jedna z najpopularniejszych roślin przyprawowych, która jest stosowana na całym świecie. Prawdopodobnie pochodzi z Azji Środkowej. Na szczególną uwagę zasługują właściwości lecznicze czosnku. W literaturze naukowej bardzo dobrze udokumentowano jego korzystny wpływ na zdrowie człowieka. Dowiedz się, jakie właściwości ma czosnek.


czosnek-jakie-ma-dzialanie-i-wlasciwosci-lecznicze
pexels

Czosnek – wartość odżywcza

W czosnku jest obecne wiele związków chemicznych o wysokiej aktywności biologicznej. Najważniejszymi składnikami, które determinują działanie tej rośliny, są organiczne związki siarki. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim allicynę, siarczek i disiarczek diallilu, S-allil cysteinę i sulfonotlenek S-allicyny. Czosnek ma w składzie również związki fenolowe, które cechują się silnym potencjałem przeciwutleniającym. Mowa tu o substancjach takich jak: kwas galusowy, kwercetyna, kwas protokatechowy i pirogalol. Wbrew powszechnej opinii czosnek nie jest zbyt dobrym źródłem witamin i składników mineralnych.

Właściwości lecznicze czosnku

Dotychczas przeprowadzono bardzo wiele badań naukowych, w których sprawdzano korzyści zdrowotne wynikające z regularnego spożywania czosnku. Na jego działaniu leczniczym może skorzystać naprawdę wiele osób. W dalszej części artykułu zostały omówione najważniejsze właściwości tej rośliny.

Czosnek ma właściwości kardioprotekcyjne

Jeśli zastanawiasz się, jak dbać o układ krwionośny, to warto zainteresować się czosnkiem. Roślina ta jest cennym składnikiem diety osób cierpiących na zaburzenia lipidowe. Dane pokazują, że stosowanie czosnku przyczynia się do znacznego obniżenia poziomu cholesterolu całkowitego, „złego” cholesterolu LDL oraz triglicerydów we krwi. Omawiając zagadnienie dotyczące naturalnego leczenia nadciśnienia, nie sposób nie wspomnieć o tej przyprawie. Spożywanie jej jest szczególnie zalecane osobom, które zmagają się z nadciśnieniem tętniczym lub po prostu podwyższonym ciśnieniem krwi. Na podstawie przeprowadzonych badań naukowcy udowodniono, że spożywanie czosnku może skutkować redukcją skurczowego ciśnienia krwi aż o 9 mm Hg, a także spowodować obniżenie rozkurczowego ciśnienia krwi średnio o 5 mm Hg.

Na podstawie tych informacji można przypuszczać, że spożywanie tej przyprawy będzie dobrym sposobem na zmniejszenie ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych, takich jak: nadciśnienie tętnicze, udar mózgu lub też choroba wieńcowa.

Czosnek – działanie przeciwnowotworowe

Kiedy mowa o właściwościach zdrowotnych tej przyprawy, nie sposób nie wspomnieć też o jej aktywności antykancerogennej. Badacze udowodnili, że regularne spożywanie czosnku może istotnie zmniejszyć ryzyko rozwoju raka jelita grubego(średnio o 20–31%). Dodatkowo naukowcy zaobserwowali, że u osób, które sięgają po czosnek, ryzyko wystąpienia raka żołądka jest niższe aż o 51%.

Czosnek na wątrobę

Aktualny stan wiedzy dowodzi, że niektóre zioła lecznicze mają właściwości hepatoprotekcyjne, czyli działają ochronnie na wątrobę. Przedstawicielem tej grupy produktów jest właśnie czosnek. Autorzy badań potwierdzili, że przyprawa ta redukuje stłuszczenie wątroby, w pewnym stopniu także zapobiega rozwojowi stłuszczeniowej choroby wątroby (NAFLD).

Czosnek – właściwości przeciwgrzybicze i przeciwbakteryjne

Czosnek jest nazywany naturalnym antybiotykiem, ponieważ wykazuje zdolność do hamowania rozwoju wielu drobnoustrojów chorobotwórczych, w tym bakterii i grzybów takich jak:

  • Candida albicans;

  • Staphylococcus aureus;

  • Pseudomonas aeruginosa;

  • Escherichia coli;

  • Klebsiella pneumoniae.

Czosnek na odporność

Dzięki właściwościom przeciwbakteryjnym, przeciwwirusowym i antyoksydacyjnym czosnek zwiększa odporność. Badacze odnotowali, że stosowanie go może być pomocne w zapobieganiu przeziębieniom, a jednocześnie przyspiesza powrót do zdrowia.

Czosnek a odchudzanie

Bardzo często można spotkać się ze stwierdzeniem, że czosnek jest skutecznym środkiem na odchudzanie. W rzeczywistości przeprowadzone badania pokazują, że czosnek nie wspomaga utraty masy ciała.

Czosnek – właściwości zdrowotne dla osób z cukrzycą

Na spożywaniu czosnku mogą zyskać osoby zmagające się z podwyższonym poziomem cukru we krwi, w tym osoby z cukrzycą typu 2. Przeprowadzone badania naukowe pokazały, że włączenie tego składnika do diety może przyczynić się do obniżenia stężenia glukozy we krwi aż o 21 mg/dl. Co więcej, naukowcy zaobserwowali, że osoby spożywające czosnek mają niższy poziom hemoglobiny glikowanej (HbA1c).

Czosnek – odmiany

Większość udowodnionych właściwości zdrowotnych dotyczy czosnku pospolitego (Allium sativum L.). Warto jednak mieć świadomość, że istnieje wiele różnych odmian, modyfikacji i gatunków tej rośliny. Wśród najpopularniejszych należy wymienić:

  • czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum L.);

  • czosnek słoniowy (Allium ampeloprasum var. ampeloprasum);

  • czarny czosnek (czosnek pospolity poddany fermentacji).

Przechowywanie czosnku

Zastanawiasz się, jak przechowywać czosnek? Istnieje kilka zasad, o których warto pamiętać. Czosnek świeży, w postaci całej główki lub ząbków, najlepiej umieścić w suchym, zaciemnionym miejscu i przechowywać w temperaturze pokojowej. Nie zaleca się wkładać go do lodówki, gdyż wówczas może szybciej ulec zepsuciu. Nie należy też umieszczać tej rośliny w zamykanych pojemnikach lub torebkach foliowych.

Źródła
  1. Ansary J. i in., Potential health benefit of garlic based on human intervention studies: a brief overview, „Antioxidants” 2020, nr 9.

  2. White D. i in., Healthy uses for garlic, „The Nursing Clinics of North America” 2021, nr 56, s. 153–156.

  3. Shang A. i in., Bioactive compounds and biological functions of garlic (Allium sativum L.), „Foods” 2019, nr 8.

  4. Matsutomo T. i in., Potential benefits of garlic and other dietary supplements for the management of hypertension, „Experimental and Therapeutic Medicine” 2020, nr 19, s. 1479–1484.

  5. Mofrad M. i in., The effects of garlic supplementation on weight loss: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials, „International Journal for Vitamin and Nutrition Research” 2021, nr 91, s. 370–382.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

nadmiar-zelaza-objawy-skorne-i-neurologiczne
Odżywianie
1 min.
Nadmiar żelaza - objawy skórne i neurologiczne
21.01.2022
platki-jaglane-jak-je-ugotowac-co-warto-wiedziec
Odżywianie
1 min.
Płatki jaglane - jak je ugotować? Co warto wiedzieć?
27.07.2021
syrop-z-lawendy-jakie-ma-wlasciwosci-i-zastosowanie
Odżywianie
1 min.
Syrop lawendowy – na co pomaga, jak go przygotować i odpowiednio wykorzystać
19.05.2021
papryczka-chili-marynowana-w-oleju-suszona
Odżywianie
1 min.
Papryczka chili - marynowana, w oleju, suszona
24.01.2022
Popularne w kategorii Odżywianie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.