Kurkuma na stawy – dlaczego i w jaki sposób ją stosować?

Olga Dąbska

14.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Kurkuma na stawy to rozwiązanie znane od dawna. Surowiec ten można zażywać w formie tabletek lub samodzielnie przygotowanych past. Zawarta w kurkumie kurkumina zwalcza związki odpowiedzialne za powstanie stanu zapalnego, który towarzyszy chorym stawom.


W świecie roślin jest wiele gatunków, które stosowane są jako surowce lecznicze. Jednym z nich jest ostryż długi. Do Europy przywiózł go w XIII wieku Marco Polo. Początkowo ceniono jego walory kulinarne, a z czasem też korzystny wpływ na organizm. Kurkuma na stawy to jedno z bardziej znanych zastosowań tej byliny. Sprawdź, dlaczego warto po nią sięgnąć w walce ze schorzeniami stawów i w jaki sposób stosować.

kurkuma-na-stawy-jak-nalezy-ja-stosowac
unsplash.com

Kurkuma – co to takiego?

Kurkuma to pospolita nazwa ostryża długiego (z łac. Curcuma longa L.). Dla jej określenia spotkać można też nazwy „ostryż Zohary”, „ostryż indyjski”, „szafran indyjski”. To rodzaj byliny należący do rodziny imbirowatych, który w naturze rośnie w Indiach. Jej uprawa na skalę masową ma miejsce w krajach o klimacie tropikalnym, a zwłaszcza w obszarze okołorównikowym.Kurkuma jest powszechnie wykorzystywana w kuchni, ale też w medycynie naturalnej. W swojej ojczyźnie rozpowszechniona jest jako środek kojący niestrawność żołądka i przyspieszający gojenie się ran. Kurkuma to też doskonały lek na stawy.

Kurkuma jako surowiec zielarski

Zanim przejdziemy do działania kurkumy na stawy, należy bliżej poznać sam surowiec zielarski. Jest nim kłącze ostryża długiego (z łac. Curcumae longae rhizoma). Zastosowanie znajduje całe kłącze z usuniętymi korzeniami i warstwą zewnętrzną, które zostało stabilizowane przez poddanie działaniu pary wodnej lub gotowanie i wysuszone.Na co powinieneś zwrócić uwagę, wybierając preparaty z kurkumy? Ważne, aby kłącze, z którego zostały przyrządzone, zawierało przynajmniej 3% pochodnych dicynamoilometanu (kurkuminoidy) w przeliczeniu na kurkuminę oraz co najmniej 3% olejku eterycznego (głównie seskwiterpeny) w stosunku do suchego surowca.Nie można nie wspomnieć, że kurkuma to też cenne źródło składników mineralnych, jak wapń, żelazo, potas i sód oraz witamin, w tym tiaminy (0,09 mg/100 g), ryboflawiny (0,19 mg/100 g), niacyny (4,8 mg/100 g) i kwasu askorbinowego (50 mg/100 g). Inna popularna roślina lecznicza, czyli bazylia właściwości również ma niezwykłe.

Czym jest kurkumina?

Kurkumina to organiczny związek chemiczny, któremu kurkuma zawdzięcza swój piękny pomarańczowy kolor. Jest powszechnie znana jako dodatek do żywności E100. W lecznictwie podkreśla się z kolei jej działanie przeciwzapalne, przeciwnowotworowe, przeciwutleniające i przeciwbakteryjne, a pochodnej kurkuminy, czyli desmetylokurkuminie działanie antyoksydacyjneMimo korzystnego wpływu kurkuminy na organizm należy przestrzegać określonych norm jej spożycia. Komitet ekspertów FAO/WHO ds. Dodatków do Żywności (JECFA) oszacował maksymalne dopuszczalne dzienne spożycie kurkuminy na poziomie do 3 mg/kg masy ciała.

Kurkuma a stawy

Choroby stawów dotykają wielu osób. Najczęściej występującą spośród nich jest choroba zwyrodnieniowa stawów. Ma charakter przewlekły i charakteryzuje się postępującymi zniekształceniami i usztywnieniami stawów, utrudniając tym samym poruszanie się i wykonywanie codziennych obowiązków. Jak działa kurkuma na stawy? Zawarta w niej kurkumina jest zmiataczem reaktywnych form tlenu (RFT), czyli cząsteczek przyspieszających starzenie się organizmu i przyczyniających się do powstania stanu zapalnego i wielu innych niekorzystnych zjawisk w organizmie. RTF pośredniczą w produkcji prostaglandyn (hormony, które wywołują objawy stanu zapalnego, czyli obrzęk, zaczerwienienie i ból) oraz cytokin (mediatory stanu zapalnego).Kurkumina wykazuje działanie przeciwzapalne. Uważa się, że ma działanie terapeutyczne w zmianach zwyrodnieniowych stawów dzięki właściwościom antyoksydacyjnym i antykatabolicznym oraz, jak wspomniano, zmniejszając syntezę mediatorów stanu zapalnego. Stąd też kurkuma na stawy to bardzo dobre rozwiązanie.

Kurkuma na stawy – jak stosować?

Najbardziej znana jest pasta z kurkumy na stawy. Do jej przygotowania potrzeba tylko 3 łyżki kurkumy i 3 szklanki wody. Do garnka wlej wodę i dodaj kurkumę. Miksturę gotuj tak długo, aż stanie się kleistą pastą. W tzw. międzyczasie, jak woda będzie odparowywać, trzeba często mieszać, by pasta nie przywarła i nie przypaliła się. Powstałą pastę z kurkumy na stawy przełóż do słoiczka i przechowuj w lodówce.A oto drugi przepis na pastę z kurkumy na stawy. Składniki, których potrzebujesz, to: 2 łyżki kurkumy w proszku, 0,5 łyżeczki pieprzu czarnego, 0,5 łyżeczki imbiru i 6 łyżek wody. Całość gotuj około 8 minut, aż pasta stanie się gęsta.

W aptece spotkasz też rozmaite tabletki z kurkumy na stawy. Ważne, aby w ich składzie znalazły się piperyny, które znacząco zwiększają biodostępność kurkuminy po podaniu doustnym, gdyż właściwości farmakokinetyczne i farmakodynamiczne kurkuminy wskazują, iż jest ona słabo biodostępna. Na uwagę zasługuje fakt, że preparaty z kurkumą na stawy są bezpieczne dla organizmu. Nie powodują działań niepożądanych, o ile są prawidłowo stosowane. Nadmierne przyjęcie może wiązać się z pojawieniem się dolegliwości zwłaszcza ze strony układu pokarmowego. Europejska Agencja Leków (EMA) w leczeniu zapalenia stawów zaleca dawkowanie ostryża długiego (świeże kłącze) doustnie 8–60 g 3 razy dziennie (lub 400–600 mg kurkuminy 3 razy dziennie).

Kurkuma na zapalenie stawów może być też przyjmowana od wewnątrz. Pierwsza propozycja to tzw. złote mleko, do którego przygotowania potrzebujesz łyżeczki pasty z kurkumy, 0,5 łyżeczki oleju kokosowego i szklanki mleka. Wszystko razem wymieszaj, podgotuj, lecz nie doprowadzaj do wrzenia.Ciekawym pomysłem jest też herbata z kurkumą. Do jej przygotowania potrzebne są: 250 ml wody, 0,5 łyżeczki kurkumy, ¼ łyżeczki cynamonu, 3 plasterki imbiru, szczypta pieprzu cayenne i wedle uznania sok z cytryny, miód. Wszystkie składniki wrzuć do garnka i po doprowadzeniu do wrzenia gotuj na wolnym ogniu przez 10 minut. Po tym czasie ściągnij z ognia i odstaw na 2–3 minuty, aby przyprawy osiadły i można było przelać napar do szklanki.

Źródła
  1. A. Jańczyk, M. Sawczuk, Wybrane suplementy diety stosowane w chorobie zwyrodnieniowej stawów (ChZS), w„Farmacja Współczesna”, 2019, nr 12, s. 29–35.

  2. D.J. Mabberley, Mabberley’s Plant-Book, Cambridge 2017. Z. Podbielkowski, Słownik roślin użytkowych, Warszawa 1989.

  3. S. Przybylska, Kurkumina – prozdrowotny barwnik kurkumy, w„Problemy Higieny i Epidemiologii”, 2015, t. 96, nr 2, s. 414–420.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Fitness
Ad

Najchętniej czytane

czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021
brzuszki-jak-je-prawidlowo-robic-najczestsze-bledy
Fitness
1 min.
Jak robić brzuszki? Prawidłowa technika, najczęstsze błędy, efekty
19.05.2021
aqua-aerobik-co-daje-jakie-ma-zalety
Fitness
1 min.
Aqua aerobik – zalety, wskazania, efekty
19.05.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.