Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

Dlaczego warto monitorować tętno? Jaki wpływ ma na zdrowie?

Redakcja

31.08.2021

Aktualizacja: 31.08.2022

Tętno to pulsujący ruch ścian tętnic, związany z wyrzutem krwi podczas skurczu komór serca. Jest jednym z parametrów określających wydolność układu krążenia, ponieważ zależy od częstości akcji serca i elastyczności naczyń krwionośnych. Badanie tętna to bardzo prosty, ale jednocześnie istotny test, który możesz przeprowadzić samodzielnie, za pomocą specjalnego urządzenia (opaska sportowa, smartwatch) lub w gabinecie lekarskim.


dlaczego-warto-monitorowac-tetno-jaki-wplyw-ma-na-zdrowie
pexels.com

Jak zmierzyć tętno bez specjalnego urządzenia?

Jeśli chcesz samodzielnie zmierzyć tętno, przyłóż palce do jednej z tętnic:

  • szyjnej,

  • promieniowej,

  • ramiennej,

  • udowej,

  • podkolanowej,

  • piszczelowej tylnej,

  • grzbietowej stopy.

Następnie ustaw stoper na 60 sekund i w tym czasie policz liczbę uderzeń. Poznasz w ten sposób częstość swojego tętna na minutę. Tętno spoczynkowe najlepiej mierzyć rano, po wypoczynku, w pozycji leżącej. Lekarz podczas badania pulsu ocenia także jego symetrię, częstotliwość, amplitudę oraz miarowość tętna.

Jakie tętno jest prawidłowe?

Prawidłowe tętno spoczynkowe powinno być miarowe, równomierne. U osoby dorosłej wynosi od 60 do 100 uderzeń na minutę. Pamiętaj jednak, że puls zależy także od wieku i ma różne wartości w różnych przedziałach wiekowych:

  • prawidłowe tętno u niemowląt wynosi około 130 uderzeń na minutę,

  • prawidłowe tętno u dzieci wynosi około 100 uderzeń na minutę,

  • prawidłowe tętno u młodzieży wynosi około 85 uderzeń na minutę,

  • prawidłowe tętno człowieka wynosi około 70 uderzeń na minutę,

  • prawidłowe tętno osób starszych wynosi około 60 uderzeń na minutę.

Jeśli uprawiasz sport to oprócz tętna spoczynkowego warto badać także tętno treningowe w odniesieniu do swojego tętna maksymalnego (które oznacza, że Twoje serce pracuje w najszybszym możliwym tempie). Zazwyczaj tętno maksymalne oblicza się odejmując od 220 swój wiek. I tak np. osoba w wieku 40 lat za maksymalne tętno powinna uznać 180.

Mierząc puls pamiętaj też, że na pracę serca i tym samym wynik pomiaru wpływają takie czynniki jak stres (psychiczny lub fizyczny) czy intensywny wysiłek fizyczny. Częstotliwość akcji podlega także wahaniom w odniesieniu do rytmu dobowego – jest niższa w czasie snu i wyższa w czasie czuwania.

Dlaczego warto monitorować tętno?

Dzięki temu prostemu badaniu można wykryć ewentualne zaburzenia rytmu serca i problemy z układem krążenia. Niepokojące jest tętno zbyt szybkie – tachykardia (powyżej 100 uderzeń na minutę) lub zbyt wolne – bradykardia (poniżej 50 uderzeń na minutę).

Bradykardia może być uznana za stan prawidłowy np. podczas snu lub u sportowców. Jednak jeśli poza tymi sytuacjami serce bije bardzo wolno, to jest to stan nieprawidłowy, który może oznaczać choroby serca, niedoczynność tarczycy, choroby neurologiczne, a także prowadzić do osłabienia organizmu, zawrotów głowy, zmęczenia i problemów z koncentracją, a nawet omdleń.

Także tachykardia w niektórych sytuacjach jest stanem normalnym – tętno może być wyższe w trakcie wysiłku fizycznego lub stresu. Jednak jeśli częstość tętna spoczynkowego jest wyższa niż 100 uderzeń na minutę, to jest to zazwyczaj stan nieprawidłowy, który może świadczyć o takich chorobach jak niedokrwistość czy nadczynność tarczycy. Objawy towarzyszące tachykardii to zawroty głowy, kołatanie serca i ból w klatce piersiowej.

Oprócz częstości należy zwracać uwagę także na niemiarowość tętna – odzwierciedla ona zaburzenia rytmu serca, może świadczyć o poważniejszych problemach takich jak arytmie czy migotanie przedsionków. Z kolei osłabione tętno może świadczyć o takich chorobach jak miażdżyca, choroby naczyń krwionośnych, niewydolność serca.

W razie jakichkolwiek nieprawidłowości warto skonsultować się z lekarzem, który zleci dodatkowe badania m.in. EKG, badanie holterowskie czy echo serca.

Co jeszcze tętno mówi o Twoim zdrowiu?

Zainstaluj aplikację Welbi, sparuj ją ze swoim smartwatchem lub opaską sportową i sprawdź, jak Twoje tętno wpływa na inne parametry. Aplikacja na podstawie danych z urządzenia podpowie Ci, czy Twoje tętno jest na odpowiednim poziomie, a także zaproponuje spersonalizowane porady, jak możesz zmienić swoje nawyki, aby być w lepszej kondycji.

Źródła
  1. A. Szczeklik, M. Tendera, Kardiologia. Podręcznik oparty na zasadach EBM; Medycyna praktyczna, Kraków, 2009.

  2. Wytyczne Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego dotyczące diagnostyki i leczenia chorych z częstoskurczem nadkomorowym (2019).

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

jak-biegac-zeby-schudnac-co-warto-wiedziec
FitnessOdżywianie
1 min.
Jak biegać, żeby schudnąć? Co warto wiedzieć?
29.10.2021
cwiczenia-na-drugi-podbrodek-jak-sie-go-pozbyc
FitnessOdżywianie
1 min.
Ćwiczenia na drugi podbródek - jak się go pozbyć?
29.10.2021
rozgrzewka-nog-jak-powinna-wygladac-przed-treningiem
Fitness
1 min.
Rozgrzewka nóg - jak powinna wyglądać przed treningiem?
30.07.2021
cardio-ile-powinien-trwac-trening-jakie-sa-rodzaje
Fitness
1 min.
Cardio - ile powinien trwać trening? Jakie są rodzaje?
30.07.2021
Popularne w kategorii Zdrowie, Fitness

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.