Zweryfikowane przez eksperta

Jak obniżyć ciśnienie? Sprawdź domowe sposoby walki z nadciśnieniem

Olga Dąbska

lek. Agnieszka Widera

19.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Jak obniżyć ciśnienie krwi? Jeśli zmagasz się z tą dolegliwością, powinieneś przyjmować odpowiednio dobrane przez lekarza leki regulujące wartość ciśnienia. Oprócz nich bardzo dużą rolę odgrywają sposoby niefarmakologiczne. Sprawdź, jak w naturalny sposób można walczyć ze zbyt wysokim ciśnieniem.


Nadciśnienie tętnicze to jedna z bardziej rozpowszechnionych chorób cywilizacyjnych. Nieleczone, może mieć wiele negatywnych skutków. Często prowadzi do uszkodzeń w obrębie układu krążenia (np. zawału serca, udaru mózgu, niewydolności krążenia), uszkodzeń nerek czy powikłań ze strony układu nerwowego. Stąd tak ważne jest, abyś wiedział, jak obniżyć ciśnienie.

jak-obnizyc-cisnienie-jakie-sa-skuteczne-sposoby
pixabay.com

Jak obniżyć ciśnienie?

Leczenie nadciśnienia tętniczego powinno przebiegać dwutorowo, a mianowicie farmakologicznie i niefarmakologicznie. W ostatnim czasie podkreśla się zwłaszcza rolę drugiego aspektu. Nadciśnienie to choroba przewlekła, która wymaga stałej samokontroli. W dużym stopniu do unormowania ciśnienia i ogólnie lepszego funkcjonowania organizmu przyczyni się zmiana nawyków na zdrowsze. Sprawdź, jak powinna wyglądać dieta i aktywność fizyczna w walce z nadciśnieniem. Zapoznaj się też z innymi sposobami, jak obniżyć ciśnienie w domu.

Jak obniżyć ciśnienie krwi? Postaw na ruch

Jak zmniejszyć ciśnienie? Nieodzowną rolę odgrywa ruch. Większa aktywność fizyczna wiąże się z niższymi wartościami ciśnienia tętniczego, a bierny tryb życia sprzyja rozwojowi nadciśnienia i powikłaniom sercowo-naczyniowym. Regularny wysiłek fizyczny ekonomizuje pracę układu krążenia. Zmiany dotyczą parametrów spoczynkowych, wysiłkowych, powysiłkowego powrotu ciśnienia do wartości wyjściowych. Zleca się codzienny wysiłek o umiarkowanej intensywności przez 30–45 minut. Polecaną formą aktywności ruchowych dla osób z nadciśnieniem tętniczym są zwłaszcza ćwiczenia aerobowe (dotleniające), takie jak:

  • trening marszowy na bieżni, trening marszowy w terenie, zwłaszcza nordic walking,

  • aerobik,

  • aqua aerobic

  • trening rowerowy,

  • taniec,

  • bieg w terenie,

  • pływanie.

Osoby z wysokim ciśnieniem powinny unikać wysiłków izometrycznych (dźwigania dużych ciężarów). Przeciwwskazane są też:

  • nurkowanie,

  • dyscypliny, w których dochodzi do silnego oziębienia organizmu,

  • krótkotrwałe wysiłki o dużej intensywności.

Masz wysokie ciśnienie? Zwalcz stres

Stres to jeden z głównych czynników przyczyniających się do wzrostu ciśnienia. Dlatego też, mając na względzie dobro swojego organizmu, ogranicz narażenie na czynniki stresowe. Istnieje wiele metod przeciwdziałania stresowi. Do najbardziej rozpowszechnionych technik należą:

  • medytacja

  • joga,

  • słuchanie rozluźniającej muzyki,

  • wizualizacja,

  • treningi metodą Schultza, Jacobsona, Alexandra,

  • relaksacja oddechowa.

Wybierz najlepszą metodę dla siebie i zredukuj szkodliwe działanie stresu na zdrowie

Jak zbić ciśnienie? Zadbaj o dietę

Dieta to jeden z głównych sposobów na to, jak obniżyć ciśnienie krwi. Przy nadciśnieniu powinna być wysoko witaminowa (bogata zwłaszcza w witaminy o właściwościach przeciwutleniających, jak C, E i A) i pełna składników mineralnych oraz niskobiałkowa. Węglowodany powinny zapewniać 50–60% energii z diety. To połączone ze zmniejszeniem podaży tłuszczów skutkuje obniżeniem ciśnienia tętniczego krwi. Postaw na pokarmy łatwo strawne. Stosuj takie techniki kulinarne, jak gotowanie, duszenie, pieczenie w folii, pieczenie w pergaminie.

Koniecznie powinieneś ograniczyć spożycie soli kuchennej i innych źródeł sodu. Dzienna norma nie może przekraczać pół łyżeczki soli. Pamiętaj, że mnóstwo soli znajduje się w przekąskach typu chipsy, krakersy, paluszki. Najlepiej będzie, jeśli wyeliminujesz je z jadłospisu. Ogranicz spożycie tłuszczów, szczególnie nasyconych. Unikaj tłustych mięs, masła, tłustej śmietany, majonezu, przetworów mięsnych. Dodatkowo postaraj się nie pić kawy, mocnej herbaty i alkoholu.

Jak naturalnie obniżyć ciśnienie? Zwiększ spożycie pokarmów bogatych w potas. Będą to m.in.: otręby pszenne, natka pietruszki, brukselka, pomidory, groch, soja, banany, czarne porzeczki, morele. Zwiększ też spożycie innych warzyw i owoców, w tym zwłaszcza: selera, sałaty, szparagów, kapusty, fasoli szparagowej, ogórków, szpinaku, brokułów, cebuli, gruszek, arbuza, jabłek.

Jak obniżyć ciśnienie krwi domowym sposobem? Ważnym elementem diety jest nawadnianie. Pij 2–2,5 l na dzień, zwłaszcza niegazowanej wody mineralnej. Dobre też będą ziołowe herbatki. Do ziół obniżających ciśnienie zaliczane są m.in.: głóg, skrzyp polny, melisa, rumianek, jemioła, dzika róża, ruta, perz, lipa, serdecznik pospolity. Ich stosowanie skonsultuj z lekarzem, aby uniknąć ewentualnych reakcji niepożądanych z używanymi lekami. Z ustaleniem diety też najlepiej zgłosić się do dietetyka.

Jak obniżyć ciśnienie krwi w 5 minut?

Zwolennicy akupresury i medycyny chińskiej podają, jak obniżyć ciśnienie krwi w ciągu 5 minut. Metoda polega na masowaniu określonych miejsc na twarzy. Zaczynamy poniżej płatka ucha i prowadzimy palce w dół szyi. Linię tę powinno się masować po 10 razy z obu stron głowy. Drugim miejscem do masowania jest linia biegnąca od płatka ucha w kierunku nosa. W tym przypadku wskazane jest masowanie przez 5 minut.

Jak szybko obniżyć ciśnienie?

Co robić przy skokach ciśnienia? Jeśli wartość ciśnienia jest niepokojąco wysoka, konieczna będzie konsultacja lekarska. W oczekiwaniu na pomoc przyjmij leki przepisane na receptę działające doraźnie celem szybkiego obniżenia ciśnienia tętniczego:

  • połóż się – to naturalnie obniża ciśnienie,

  • choć to będzie trudne, staraj się zrelaksować, a przynajmniej uspokoić oddech,

  • uchyl okno i zapewnij sobie dopływ świeżego powietrza,

  • wypij szklankę wody z cytryną.

Źródła
  1. Knieć M., Kujawska-Łuczak M., Modyfikacja stylu życia u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym — część 2, „Forum Zaburzeń Metabolicznych”, 2012, 3(2), s. 70–79.

  2. Pasierski T., Ścibiorski C., Kardiologia dla lekarzy rodzinnych, PZWL, Warszawa 2006.

  3. Wojciechowska M., Izdebska E., Profilaktyka nadciśnienia tętniczego, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, 2014, 20(4), s. 370–373.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Zdrowie
Ad

Najchętniej czytane

gdzie-udac-sie-do-lekarza-podczas-urlopu
Zdrowie
1 min.
Gdzie udać się do lekarza podczas urlopu?
20.08.2021
poznaj-5-sposobow-na-dobry-sen
Zdrowie
1 min.
Poznaj 5 sposobów na dobry sen
20.08.2021
jak-sobie-poradzic-z-alergia-poznaj-5-sprawdzonych-sposobow
Zdrowie
1 min.
Jak sobie radzić z alergią? 5 sprawdzonych sposobów
31.08.2021
dlaczego-sniadanie-jest-wazne-i-nie-powinno-sie-go-pomijac
OdżywianieZdrowie
1 min.
Dlaczego śniadanie jest ważne i nie powinno się go pomijać?
30.08.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.