Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

Indeks glikemiczny niski i wysoki? Co oznacza, jakie są normy?

Redakcja

28.12.2021

Aktualizacja: 28.12.2021

Indeks glikemiczny jest niezwykle przydatnym wskaźnikiem, pozwalającym przewidzieć, w jaki sposób twój organizm zareaguje na cukry zawarte w pokarmach. Dieta ułożona zgodnie z indeksem glikemicznym zmniejsza ryzyko rozwoju insulinooporności, cukrzycy i chorób serca. Czym właściwie jest indeks glikemiczny? Jakie produkty wybierać? Dowiedz się tego z poniższego artykułu.


indeks-glikemiczny-niski-i-wysoki-jakie-sa-normy-co-to-jest
pexels.com

Czym jest indeks glikemiczny?

Indeks glikemiczny (IG) określa, jak szybko zwiększa się stężenie glukozy we krwi po spożyciu danego produktu, w porównaniu do spożycia czystej glukozy. Co to oznacza? Żywność o wysokim indeksie glikemicznym jest bardzo szybko trawiona, przez co gwałtownie wzrasta stężenie glukozy we krwi po posiłku. Wiąże się to ze znacznym wyrzutem insuliny z trzustki. Jest to niekorzystne, ponieważ sprzyja rozwojowi insulinooporności i w konsekwencji cukrzycy typu 2. Z drugiej strony węglowodany z produktów o niskim indeksie glikemicznym wchłaniają się wolniej, przez co wzrost glikemii i insuliny po posiłku są łagodniejsze.

Jakie są normy indeksu glikemicznego?

Wszystkie produkty mają określoną wartość indeksu glikemicznego, która maksymalnie może wynosić 100 – jest to wartość czystej glukozy. Ze względu na wartość IG, produkty możemy podzielić na takie o:

  • niskim indeksie glikemicznym (m.in. zielone warzywa, nasiona roślin strączkowych, pomidory, brokuły, bakłażan, produkty mleczne, makarony razowe, ryż brązowy) – jeżeli IG nie przekracza 50;

  • średnim indeksie glikemicznym (m.in. banany, buraki, biały ryż, kukurydza) – są to produkty o wartościach IG 55-70;

  • dużym indeksie glikemicznym (np. piwo, frytki, miód, gotowana marchew, ryż błyskawiczny, białe pieczywo, niektóre słodycze) – produkty o indeksie glikemicznym wyższym niż 70.

Robiąc zakupy, zwracaj uwagę na to, co wkładasz do koszyka – kupuj głównie produkty o niskim indeksie glikemicznym. Te o średnich wartościach IG spożywaj okazjonalnie, natomiast najlepiej jest jak najbardziej ograniczyć w diecie produkty o wysokim indeksie. Badania wykazały, że osoby, których dieta była bogata w produkty o IG wyższym niż 70, miały znacznie zwiększone ryzyko rozwoju insulinooporności i cukrzycy, a także zawału serca i nowotworów.

Co wpływa na wartość indeksu glikemicznego danego produktu?

To, czy dany produkt ma wysoki lub niski indeks glikemiczny, zależy od wielu czynników. Bardzo ważna jest ilość i proporcje glukozy, sacharozy i laktozy w produkcie. Wpływ ma także zawartość i rodzaj skrobi oraz obecność i ilość innych składników odżywczych, takich jak tłuszcze, białka czy błonnik – spowalniają one trawienie węglowodanów, zmniejszając indeks glikemiczny produktu. Ważne jest, aby pamiętać, że gotowanie może znacznie zwiększyć wartość indeksu glikemicznego wielu produktów, w szczególności tych bogatych w skrobię, jak na przykład ziemniaków czy marchwi.

Polecamy

teleporada-u-dietetyka-jak-sie-przygotowac
Telemedycyna
1 min.

Teleporada u dietetyka: jak przygotować się do pierwszej e-wizyty?

Chcesz zacząć zdrowiej się odżywiać, stracić lub przybrać na wadze lub zmienić swoje nawyki żywieniowe, aby czuć się lepiej? Wystarczy, że spotkasz się z dietetykiem online. Zdalna konsultacja może odbyć się w dogodnym dla Ciebie terminie i miejscu. Proste, prawda? Jeśli chcesz skorzystać z tej formy kontaktu ze specjalistą, sprawdź, jak należy właściwie przygotować się do e-wizyty.

Redakcja09.11.2021

Chciałbyś, aby twoja dieta była bogata w produkty o niskim indeksie glikemicznym, ale zupełnie nie wiesz, jak zabrać się za przygotowanie posiłków? Możesz skonsultować się z dietetykiem – umów się na konsultację online, aby otrzymać spersonalizowaną dietę.

Źródła

J. Gawęcki, Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. Tom 1. Warszawa 2010

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

warzywa-na-parze-jak-gotowac-sprawdzone-przepisy
Odżywianie
2 min.
Jak gotować warzywa na parze. Sprawdź niezawodne przepisy
19.05.2021
glikogen-co-to-jest-jakie-pelni-funkcje
OdżywianieZdrowie
1 min.
Glikogen - co to jest? Jakie pełni funkcje?
30.07.2021
sok-z-czarnego-bzu-wlasciwosci-jak-zrobic
Odżywianie
1 min.
Sok z czarnego bzu – na co pomaga i jak można go zrobić?
29.07.2022
bulka-grahamka-jakie-ma-wartosci-odzywcze-i-sklad
Odżywianie
1 min.
Bułka grahamka - jakie ma wartości odżywcze i skład?
21.01.2022
Popularne w kategorii Odżywianie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.