Jak się wprowadzić w stan ketozy? Dieta oparta na tłuszczu

Ewa Żuchowska

19.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Ketoza to stan, w którym dochodzi do zmiany źródła zapasów energii. Można ją uzyskać na diecie ketogenicznej, opartej na zwiększonej podaży tłuszczów. Wyjaśniamy, jak działa ketoza i komu poleca się ją szczególnie.


ketoza-co-to-jest-na-czym-polega-co-jesc
unsplash.com

Co to jest ketoza?

Ketoza to bardzo nietypowy stan ludzkiego ciała. Wprowadzamy się w nią, gdy organizm zaczyna czerpać energię z zapasów nagromadzonego tłuszczu, a nie z glikogenu obecnego w mięśniach. Ten ostatni gromadzi się, gdy spożywamy posiłki węglowodanowe. Fachowo ketozę określa się mianem nieco wymuszonej syntezy ciał ketonowych. Powstają one w wyniku obniżenia się poziomu insuliny i rozpadu komórek tłuszczowych. Stan ketozy powoduje, że organizm zmienia źródło paliwa energetycznego, ponieważ zapasy glikogenu, z których do tej pory korzystał, zostają wypłukane.Ketoza to nieodłączna część diety ketogenicznej (inaczej określanej ketogenną), która polega na drastycznej eliminacji produktów węglowodanowych z codziennego menu. Ten specyficzny styl żywienia zakłada także wzmożoną podaż białka w diecie oraz picie większych ilości wody. Jedyne źródła węglowodanów to warzywa i wybiórcze owoce, ponieważ tylko w ten sposób osiągniemy stan, jakim jest ketoza. Biegunka tłuszczowa i ból brzucha to efekty uboczne diety ketogenicznej, ale nie da się ukryć, że w wielu aspektach wpływa ona pozytywnie na nasze samopoczucie i zdrowie.

Ketoza – co jeść, żeby poprawić swój stan zdrowia?

Wiele osób uważa opisywany styl żywienia za kontrowersyjny. Co jeść na diecie ketogenicznej, aby nie zrujnować swojego zdrowia, a wręcz go poprawić?Wielbiciele produktów mącznych i innych węglowodanów będą zawiedzeni, ponieważ w tej diecie nie ma mowy o jedzeniu pieczywa, makaronów czy ciast. Oczywiście możemy je przyrządzić zgodnie z zasadami stanu ketozy, diety i ogólnymi zaleceniami, lecz na pewno nie będą smakować tak samo. Motywem przewodnim diety ketogenicznej jest tłuszcz, a zatem jego samego i takich produktów powinniśmy spożywać jak najwięcej. Prym w codziennym menu wiodą tłuste wędliny, zwłaszcza boczki, golonki, karkówki i podroby. Warto też sięgnąć po mięso drobiowe, ponieważ zapewnia ono niezbędne białko.W diecie ketogenicznej przeważają tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, ale to nie znaczy, że powinniśmy bazować wyłącznie na nich. Równie ważny jest tłuszcz roślinny

Co warto jeść na ketozie, aby uzupełnić poziom błonnika i być wege?

Brak błonnika w codziennym menu to ogromny minus diety ketogenicznej. Zazwyczaj dostarczamy go razem z posiłkami węglowodanowymi i mało kto wie, czym jeszcze można uzupełniać ten składnik. Dla organizmu człowieka jest on bardzo ważny, ponieważ reguluje pracę całego przewodu pokarmowego. Co ciekawe, możliwa jest także wegeketoza. Mięso można zastąpić soją, a błonnik nasionami i pestkami. Są one zdrowe i dozwolone przy tym stylu odżywiania. Wegetariańska dieta ketogeniczna zakłada także spożywanie jaj i nabiału, o ile nie ma ku temu przeciwwskazań. Nie poleca się jej jednak sportowcom, ponieważ mają oni bardzo duże zapotrzebowanie energetyczne.

Komu posłuży ketoza, a kto powinien jej unikać?

Stan ketozy nie zawsze jest obojętny dla organizmu, choć dieta tłuszczowa wspomaga terapię szeregu chorób. Kiedyś stosowano ją w leczeniu padaczki, zwłaszcza tej, która była wyjątkowo oporna na leczenie. W ten sposób wspomagano nawet terapię dzieci. O diecie ketogennej było głośno także w zakresie chorób metabolicznych i niektórych schorzeń genetycznych. Poprawiała ona stan zdrowia chorych.Obecnie w ketozę wprowadzają się głównie sportowcy oraz osoby ciężko pracujące fizycznie. Jest ona zbawieniem dla zbolałych mięśni i ogólnego samopoczucia. Po ketozę sięgają również ci, którzy zmagają się z nadwagą. O dziwo, jest ona bardzo skuteczna w redukcji masy ciała. Wolne chudnięcie, które zakłada utratę jednego kilograma na miesiąc, ogranicza ryzyko wystąpienia efektu jojo. Dietą keto wspomaga się tez cukrzycę, insulinooporność oraz pracę nerek u diabetyków. Jest ona pomocna w wyregulowaniu poziomu glukozy oraz złego cholesterolu we krwi. Niektóre osoby powinny jej jednak unikać. Stanu ketozy nie poleca się osobom z poważnymi schorzeniami nerek, ponieważ długotrwała i nadmierna podaż tłuszczu może predysponować do powstawania kamieni w nerkach. Jako że kamica jest bardzo uporczywą chorobą, warto przed rozpoczęciem diety zapytać o nią lekarza prowadzącego. Adaptacja do stanu ketozy trwa około 2 tygodni od chwili rozpoczęcia nowego stylu żywienia.

    Źródła
    1. J. Moore i in., Dieta keto pod lupą. Niskowęglowodanowa i wysokotłuszczowa dieta w teorii i praktyce, tłum. K. Kmieć-Krzewniak, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2018.

    Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

    Popularne w kategorii Odżywianie
    Ad

    Najchętniej czytane

    napar-z-imbiru-jakie-ma-wlasciwosci-jak-zrobic
    Odżywianie
    1 min.
    Napar z imbiru – jak go przygotować i jakie ma właściwości?
    19.05.2021
    herbata-matcha-co-to-jest-jakie-ma-wlasciwosci
    Odżywianie
    1 min.
    Zielona herbata matcha – poznaj jej wyjątkowe właściwości
    19.05.2021
    herbata-z-imbirem-jakie-ma-wlasciwosci-zdrowotne
    Odżywianie
    1 min.
    Właściwości zdrowotne herbaty z imbirem. Jak ją parzyć i jak często można ją pić?
    19.05.2021
    niebieska-herbata-jakie-ma-wlasciwosci
    Odżywianie
    1 min.
    Niebieska herbata – jakie ma właściwości?
    19.05.2021

    © 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

    Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.