Dieta jajeczna – czy na pewno jest skuteczna?

Julia Osiecka

19.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Zrzucenie zbędnych kilogramów i wysmuklenie sylwetki to marzenie wielu osób. W pogoni za idealnym ciałem łatwo jest jednak popaść w przesadny radykalizm i skierować swoje działania w stronę szkodliwych i nieprzynoszących trwałych efektów tzw. diet cud. W procesie odchudzania warto więc pamiętać o tym, iż jednym z najistotniejszych jego aspektów jest zachowanie rozsądku. Tylko w ten sposób będziesz w stanie efektywnie, a przede wszystkim zdrowo, schudnąć i wysmuklić ciało. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czy dieta jajeczna może ci w tym pomóc.


dieta-jajeczna-jakie-daje-efekty-jakie-sa-zasady
pixabay.com

Na czym polega dieta jajeczna?

Dieta jajeczna, jak sama nazwa wskazuje, polega na spożywaniu dużej ilości jajek. To właśnie one stanowią jej główny składnik. Należy więc uznać ją za niskokaloryczną dietę wysokobiałkową o niewielkiej zawartości węglowodanów. Te aspekty stanowią główny czynnik tak szybkich efektów odchudzających i wysmuklających.

Co zawiera jajko?

Jeśli zastanawiasz się, dlaczego to właśnie jajko uznane zostało za odpowiedni główny składnik jadłospisu, przychodzimy z pomocą. Jak się okazuje, jajko stanowi bogate źródło cennych składników odżywczych (szczególnie pełnowartościowego białka), a także witamin A, D, E i K oraz tłuszczów nienasyconych. Ponadto jajka to cenne źródła wapnia, żelaza, potasu, fosforu, magnezu, a także lecytyny, znajdującej się w żółtku. Oprócz tego charakteryzują się dość niską kalorycznością – jedno jajko ma zaledwie 70 kcal. To właśnie dlatego większość dietetyków uwzględnia je w przygotowywanych planach żywieniowych m.in. dla osób walczących z nadwagą.Białko jajka to niezwykle bogate źródło pełnowartościowych aminokwasów, które bez cienia wątpliwości zaliczyć należy do niezbędnych elementów umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Odpowiednia ilość aminokwasów korzystnie wpływa m.in. na regulację hormonalną (insuliny i adrenaliny), prawidłowy poziom płynów ustrojowych, a także sprawniejszą regenerację narządów wewnętrznych, tkanek i mięśni.

Jak wygląda dieta jajeczna?

Dysponując wiedzą na temat odżywczych zalet spożywania jajek, warto przejść do poznania bardziej szczegółowych zasad stosowania diety jajecznej. Główną regułą, jakiej należy przestrzegać, jest jedzenie 6 jajek dziennie. Mogą być one ugotowane zarówno na twardo, jak i na miękko. Należy jednak zwracać uwagę na to, aby nie były gotowane dłużej niż 10 minut. Po upływie tego czasu mogą utracić wszelkie wartości odżywcze i drogocenne składniki. Każdego dnia należy spożywać 3 posiłki, a każdy z nich co do zasady powinien uwzględniać 2 jajka. Jedną z bezwzględnych zasad, jakich należy przestrzegać, jest dość mocne ograniczenie kaloryczności dań, dlatego też między posiłkami lepiej unikać jakichkolwiek przekąsek (od czasu do czasu można pozwolić sobie na owoc lub kromkę chleba). Posiłki warto urozmaicać, stosując się jednak do kolejnych restrykcji. Do listy dozwolonych w diecie produktów zaliczyć należy m.in.: świeże warzywa i owoce, tłuszcze (w niewielkiej ilości), kefiry i chude sery, a także niewielką ilość niskoprzetworzonych produktów zbożowych. Podczas stosowania diety trzeba pamiętać o piciu dużej ilości wody (przynajmniej 2 l dziennie). Oprócz niej można również delektować się czarną herbatą, kawą i ziołami. Warto jednak mieć na uwadze, iż wszystkie napoje powinny być pozbawione cukru. Niedozwolone jest również picie alkoholu, gazowanych napojów i słodzonych soków.

Czy dieta jajeczna naprawdę przynosi efekty?

Dieta jajeczna nie należy do lekkich i mało wymagających przedsięwzięć. Naukowcy gwarantują jednak, iż sumienne stosowanie się do jej zaleceń zapewnia szybką utratę zbędnych kilogramów (nawet do 3–4 kg tygodniowo). Efekt ten jest możliwy do uzyskania ze względu na niską kaloryczność diety. Organizm będący na tak dużym deficycie z pewnością rozpocznie proces utraty wagi z dużą dynamiką. Należy jednak pamiętać, że dieta jajeczna należy do jadłospisów bardzo monotonnych i radykalnych. Dlatego też, aby jej przestrzeganie było zarówno skuteczne, jak i w pełni bezpieczne dla zdrowia, postuluje się, aby nie stosować jej krócej niż 7 dni i nie dłużej niż 14 dni. Tylko w ten sposób unikniesz niedoboru wielu składników odżywczych, których wystarczającej ilości nie dostarczają jajka. Dieta jajeczna sprawdzi się więc jako wstęp do zbilansowanego, pełnowartościowego odżywiania się, a także jako tymczasowe i krótkotrwałe urozmaicenie dotychczasowego planu żywieniowego. Podczas jej stosowania należy bezwzględnie pamiętać o tym, aby szybko pojawiające się efekty nie odebrały zdrowego rozsądku, który podczas całego procesu odchudzania jest zdecydowanie najważniejszy.

Na co należy uważać, stosując dietę jajeczną?

W związku z wyżej wymienionymi ostrzeżeniami przed zastosowaniem diety jajecznej powinieneś upewnić się, czy twój stan zdrowia i ogólna kondycja organizmu pozwala na tak radykalną zmianę żywienia. Przede wszystkim nie sprawdzi się ona u osób uczulonych lub zmagających się z nadwrażliwością na białko lub żółtko. Solidnie rozważ zastosowanie diety jajecznej, a najlepiej skonsultuj się ze specjalistą, jeśli zmagasz się z podwyższonym cholesterolem, chorobami nerek, wątroby i trzustki, a także z jakimikolwiek dolegliwościami związanymi z krążeniem. Osoby borykające się z przewlekłymi problemami jelitowymi również muszą bardzo ostrożnie podchodzić do diety jajecznej.Podsumowując, dieta jajeczna świetnie sprawdzi się jako krótkotrwały epizod w walce z nadprogramowymi kilogramami. Stosując ją, należy jednak bezwzględnie przestrzegać wyznaczonego maksymalnego czasu korzystania z jej dobrodziejstw, tak aby nie doprowadzić do negatywnych skutków (takich jak np. niski poziom energii, niedobory witaminowe czy utrata koncentracji). Należy również pamiętać o tym, że najbardziej długotrwałe i spektakularne efekty w utracie wagi przyniesie tylko zdrowa, pełnowartościowa i zbilansowana dieta, wspomagana wysiłkiem fizycznym.

Źródła
  1. S. Manolas, Superfood, czyli jak leczyć się jedzeniem, 2017.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Odżywianie
Ad

Najchętniej czytane

igly-sosny-jakie-maja-wlasciwosci-i-zastosowanie
Odżywianie
1 min.
Igły sosny - jakie mają właściwości i zastosowanie?
30.07.2021
czystek-na-co-pomaga-jakie-ma-wlasciwosci-i-dzialanie
Odżywianie
2 min.
Czystek - na co pomaga? Jakie ma właściwości i działanie?
27.07.2021
awocado-jakie-ma-witaminy-i-wlasciwosci-zdrowotne
Odżywianie
2 min.
Ile kalorii i jakie wartości odżywcze ma awokado?
27.07.2021
imbir-w-ciazy-jakie-ma-dzialanie-jak-stosowac
Odżywianie
1 min.
Jak stosować imbir w ciąży? Jakie jest jego działanie?
17.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.