Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

Figi – właściwości zdrowotne i wartości odżywcze smacznej przekąski

Agnieszka Bartel

28.10.2021

Aktualizacja: 28.10.2021

Świeże i suszone figi mają właściwości zdrowotne, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Uważane są za superfood, czyli produkt zawierający bardzo dużą ilość witamin i minerałów. Do tego są smaczne, łatwe w obróbce i nadają się zarówno do dań słodkich, jak i wytrawnych.


figi-jakie-maja-wlasciwosci-zdrowotne-i-wartosci-odzywcze
pexels.com

Co to są figi i jak je jeść?

Człowiek od tysiącleci docenia korzyści wynikające ze spożywania owoców i warzyw, a figowiec jest jedną z roślin, znanych ludzkości od wieków. Nasi przodkowie i miłośnicy naturalnych metod leczenia wykorzystywali wszystkie jego części: słodki miąższ, skórkę czy liście. Mają one w sobie o bogactwo witamin i minerałów, które regulują pracę wielu układów w ludzkim organizmie. Figi to egzotyczne owoce, które coraz częściej spotkać można również na polskich stołach. Zastanawiasz się, jak wzmocnić serce? Jedz regularnie potrawy z figami. Zarówno świeże, jak i suszone powinny na stałe pojawić się w Twojej diecie.

Jak wygląda owoc figi?

Owoc figi przypomina kształtem małą gruszkę, w której wnętrzu schowane są drobne pestki i mięsiste dno. Ma bardzo ładny, delikatny, kwiatowy zapach. Owoce powinny być miękkie w dotyku, a jeśli zauważysz biały nalot na powierzchni, możesz być spokojny, oznacza to tylko, że owoc odpowiednio dojrzał, jest słodki i gotowy do jedzenia. W takiej postaci nie należy też trzymać go zbyt długo, a jeśli chcesz go przechować przez kilka dni, to najlepiej w niskiej temperaturze lub w lodówce. Figi możesz spożywać tuż po zakupie. Wystarczy, że umyjesz owoc pod bieżącą wodą, przekroisz na cztery części i łyżeczką wyjmiesz słodki miąższ. W ciągu ostatnich kilku lat daje się zauważyć wyraźny wzrost zainteresowania świeżymi figami, które coraz częściej wypierają suszone. Stosowane są w kuchni również dlatego, że są bardzo dekoracyjne. Ciemnoczerwony miąższ, fioletowo-zielona skórka ładnie wyglądają jako ozdoba deseru czy dania wytrawnego.

Jak jeść figi?

Figi można podawać w różnej formie. Są idealne na świeżo po obraniu ze skórki, samodzielnie lub jako dodatek do ciast czy sałatek. Robi się z nich też lody. Suszone, wykorzystuje się jako składnik wielu dań i farszów, przetworzone – w formie nalewek, dżemów, konfitur, kompotów. Suszone i świeże owoce figowca mają korzystne właściwości prozdrowotne, o których warto wiedzieć. Pełne są ważnych dla organizmu pierwiastków, co tylko dodatkowo powinno Cię zmobilizować do włączenia ich do porannych owsianek, sałatek ze słoną fetą czy z charakterystycznym w smaku kozim serem.

Jakie wartości odżywcze mają suszone figi?

Suszone figi przede wszystkim są bogate w białko. W 100 gramach znajdziesz ponad 3 gramy białka, podczas gdy w świeżych owocach jest go około 0,75 grama. Ususzone figi zawierają też węglowodany, cukry, potas, błonnik i tłuszcze. Zalecane są jako źródło wapnia, magnezu, potasu, sodu i cynku. Nie brak im również witamin, zwłaszcza tych z grupy B oraz A, C i K. Dlatego warto, abyś dodawał je regularnie do porannego śniadania, koktajlu owocowego czy innego dania, zwłaszcza jeśli na co dzień brakuje w Twojej diecie innych owoców, gdyż w prosty i przyjemny sposób dostarczysz sobie dawkę niezbędnych substancji odżywczych.

Jeśli chodzi o wpływ fig na dietę i trawienie, to błonnik jest tą substancją odżywczą, której działanie odczujesz najszybciej po spożyciu już kilku sztuk. Trzy do pięciu owoców dziennie pomoże zaspokoić około 20% dziennego zapotrzebowania na ten składnik. To ważne, abyś zadbał o prawidłowe działanie układu pokarmowego, co znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu poważnych chorób, jak na przykład rak jelita grubego. Błonnik usprawnia trawienie, eliminuje problem zaparć i kłopoty z pracą jelit. Pomoże więc utrzymać również odpowiednią wagę, bez konieczności eliminowania z posiłków słodkich owoców. Dodane do smoothie czy koktajlu, delikatnie go posłodzą, a nie przytłoczą smaku innych składników. Świeże owoce mają dokładnie te same wartości odżywcze, jednak w mniejszej ilości.

Jakie właściwości zdrowotne mają figi?

Regulowanie trawienia to niejedyny korzystny wpływ fig na organizm. Możesz wzmocnić kości i zęby dzięki temu, że owoce są bogate w wapń – 100 gramów suszonych fig ma go około 160–200 mg. Stanowią ważny produkt dla osób cierpiących na osteoporozę, po menopauzie, ale i dla dzieci czy dla kobiet w ciąży.

Zastanawiasz się, jak obniżyć ciśnienie krwi? Jedz suszone figi, które mają dużą ilość potasu (680 mg). Pomoże Ci on również skutecznie walczyć ze stresem, którego nikomu dziś nie brakuje. Sok z fig natomiast wspiera pracę serca oraz wzmacnia ścianki naczyń krwionośnych. Jednym słowem to owoc zalecany osobom z nadciśnieniem oraz z problemami sercowo-krążeniowymi. Polepszenie krążenia krwi zmniejsza też ryzyko udaru mózgu. Duża zawartość żelaza wspiera leczenie anemii, witamina A poprawia wzrok, a witamina C i antyoksydanty sprawiają, że ładniej wygląda skóra oraz szybciej rosną włosy. Ponadto figi uważane są za afrodyzjak.

Kto nie powinien jeść fig i dlaczego?

Mimo że figi należą do grupy superfoods i uważane są za jedne ze zdrowszych owoców, w niektórych przypadkach należy je wyeliminować z diety, ograniczyć ich ilość lub spożywać wyłącznie świeże owoce. Jak każdy produkt, w nadmiarze mogą szkodzić. Nie powinny pojawiać się w diecie osób cierpiących na alergię pokarmową i migrenę. Mają w sobie białko (tyraminę), które może wywoływać ból głowy.

Suszone figi są kaloryczne i mają dość wysoki indeks glikemiczny, ogranicz ich spożycie, jeśli masz cukrzycę lub chcesz się odchudzać. Lepsze będą wtedy świeże owoce, jednak pamiętaj, że i one podnoszą poziom glukozy we krwi, więc jedz je z umiarem i najlepiej przed głównym posiłkiem. Figi są jednak cennym elementem diety i warto włączyć je do jadłospisu, uwzględniając nasze potrzeby i możliwości.

Źródła
  1. W. Magdoń, Owoce południowe. Towaroznawstwo i obrót, Wydawnictwo Przemysłu Lekkiego i Spożywczego, Warszawa 1961, s. 86–87.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

jak-rozpoznac-aloes-leczniczy-jak-wyglada
Odżywianie
1 min.
Jak rozpoznać aloes leczniczy? Jak wygląda?
30.07.2021
syrop-z-bialego-bzu-na-co-pomaga-jak-zrobic
Odżywianie
1 min.
Jak przygotować syrop z białego bzu i kiedy warto go stosować?
17.09.2021
syrop-z-kwiatow-lipy-jakie-ma-wlasciwosci-zdrowotne
Odżywianie
1 min.
Jak zrobić syrop z kwiatów lipy? Przepis i właściwości
17.09.2021
sok-z-imbiru-jakie-ma-dzialanie-jak-zrobic
Odżywianie
1 min.
Jak zrobić sok z imbiru i kiedy warto go stosować?
19.05.2021
Popularne w kategorii Odżywianie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.