Jak należy dbać o układ krwionośny? Zasady profilaktyki

Angelika Janowicz

14.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Główną przyczyną śmiertelności w Polsce są choroby układu krążenia. Zajmują one miejsce na podium już od kilku lat. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wielu zachorowań i zgonów można uniknąć dzięki zmodyfikowaniu codziennych zachowań i przyzwyczajeń. Zobacz, jak dbać o układ krwionośny.


Na układ krążenia człowieka składa się serce oraz sieć naczyń krwionośnych (żył, tętnic i naczyń włosowatych). Jego funkcją jest transport tlenu, substancji odżywczych i hormonów do wszystkich komórek ciała. Przy jego pomocy usuwane są także zbędne produkty przemiany materii. Gdy w którymkolwiek z jego elementów pojawią się procesy chorobowe, organizm nie może funkcjonować prawidłowo. Zaburzenia mogą być wrodzone (np. wady w budowie anatomicznej) lub nabyte. W rozwoju tych drugich udział może mieć styl życia. Jest to modyfikowalny czynnik ryzyka. Oznacza to, że zmiana niektórych zachowań zmniejsza ryzyko zachorowania. Dlatego powinieneś wiedzieć, jak należy dbać o układ krwionośny.

jak-dbac-o-uklad-krwionosny-co-jest-wazne
unsplash.com

Jak dbać o układ krążenia?

Zasady dotyczące tego, jak dbać o układ krążenia, odnoszą się do codziennych zachowań. Ryzyko zachorowania na choroby serca i naczyń krwionośnych możesz zmniejszyć dzięki:

Wiedza na temat tego, jak dbać o układ krwionośny, pozwala na zmniejszenie ryzyka zachorowania na niektóre choroby układu krążenia. Zmiany należy wprowadzić jak najszybciej. Pamiętaj, że to, co robisz w młodym wieku, ma ogromne znaczenie dla stanu twojego organizmu nawet za kilkanaście lat. Zmieniając styl życia na zdrowszy, dbasz nie tylko o serce i naczynia krwionośne, ale o całe ciało i psychikę.

Dieta dobra dla układu krążenia

Jeżeli chcesz zacząć dbać o układ krążenia, w pierwszej kolejności przyjrzyj się swojej diecie. To, co jesz, ma bardzo duży wpływ na kondycję serca i naczyń krwionośnych. Warto, żebyś wiedział, że zmiana sposobu odżywiania nie wiąże się z całkowitym zrezygnowaniem z tego, co lubisz. Pamiętaj, że zdrowa dieta wcale nie musi być nudna i niesmaczna. Zawsze możesz skorzystać z pomocy dietetyka, który ułoży jadłospis dopasowany do twoich preferencji.

W diecie dobrej dla układu krwionośnego bardzo ważne jest ograniczenie tłuszczów zwierzęcych (a więc nasyconych kwasów tłuszczowych), węglowodanów prostych, fast foodów i żywności wysokoprzetworzonej. Zadbać należy o odpowiednią ilość błonnika, tłuszczów i białek roślinnych, witamin, minerałów i antyoksydantów. W jadłospisie nie może zabraknąć ryb, olejów roślinnych, roślin strączkowych, orzechów, świeżych warzyw i owoców oraz produktów pełnoziarnistych. W profilaktyce chorób układu krążenia bardzo dobrze sprawdza się dieta śródziemnomorska.

Zdrowie układu krwionośnego a aktywność fizyczna

Kolejną kwestią dotyczącą dbania o układ krwionośny jest regularna aktywność fizyczna. Powinna być ona dostosowana do możliwości organizmu, ogólnego stanu zdrowia oraz indywidualnych preferencji – nie decyduj się na sport, którego nie lubisz, ponieważ nie będzie on dla ciebie przyjemnością, a jedynie przykrym obowiązkiem. W profilaktyce chorób układu krążenia zaleca się ok. 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej w tygodniu (lub 75 minut intensywnej aktywności).

Dbanie o odpowiednią masę ciała

Nadmierna masa ciała jest jednym z czynników ryzyka wystąpienia wielu chorób układu krążenia. Dlatego wskazane jest dbanie o utrzymywanie odpowiedniego wskaźnika BMI: 20–25 kg/m². W zmniejszeniu liczby kilogramów pomocne są zdrowa dieta i regularna aktywność fizyczna. Jeżeli twoje BMI przekracza 40 kg/m², powinieneś rozważyć operację bariatryczną.

Redukcja stresu i pozytywne nastawienie psychiczne

Kiedy się stresujesz, twój układ krążenia pracuje na zwiększonych obrotach. Podnosi się ciśnienie tętnicze krwi i przyspiesza akcja serca. Prowadzi to do nadmiernego przeciążenia tego narządu, a tym samym zwiększenia ryzyka zawału serca. Dlatego powinieneś nauczyć się radzić sobie ze stresem. Pomóc w tym mogą ćwiczenia oddechowe i medytacja. Możesz również skorzystać z pomocy psychoterapeuty, który nauczy cię odpowiednich technik.

Regularne badania

Wiele chorób układu krążenia w początkowych etapach (gdy jest największa szansa na skuteczne leczenie) nie daje żadnych objawów. Nieprawidłowości można wykryć tylko przy pomocy badań. Pamiętaj o tym, aby regularnie mierzyć ciśnienie krwi, wykonywać EKG oraz testy laboratoryjne krwi. Możesz również skorzystać z bezpłatnych programów profilaktycznych, które prowadzone są w twoim mieście.

Źródła
  1. P. Jankowski, Zasady profilaktyki chorób układu krążenia w 2018 roku, „Kardiologia Inwazyjna”, 2017, nr 5, s. 42–48.

  2. B. Ślusarska, G. Nowicki, Zachowania zdrowotne w profilaktyce chorób układu krążenia wśród osób pracujących, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, 2010, nr 91, s. 34–40.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Zdrowie
Ad

Najchętniej czytane

gdzie-udac-sie-do-lekarza-podczas-urlopu
Zdrowie
1 min.
Gdzie udać się do lekarza podczas urlopu?
20.08.2021
poznaj-5-sposobow-na-dobry-sen
Zdrowie
1 min.
Poznaj 5 sposobów na dobry sen
20.08.2021
jak-sobie-poradzic-z-alergia-poznaj-5-sprawdzonych-sposobow
Zdrowie
1 min.
Jak sobie radzić z alergią? 5 sprawdzonych sposobów
31.08.2021
dlaczego-sniadanie-jest-wazne-i-nie-powinno-sie-go-pomijac
OdżywianieZdrowie
1 min.
Dlaczego śniadanie jest ważne i nie powinno się go pomijać?
30.08.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.