Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

Jazda na nartach – jak nauczyć się jeździć? Jakie są zalety narciarstwa?

Marta Skrzypek

29.10.2021

Aktualizacja: 29.10.2021

Jazda na nartach to najpopularniejszy sport zimowy na całym świecie. Sprawia wiele przyjemności, a Twoje zdrowie wyłącznie na tym zyskuje. Jak nauczyć się jeździć na nartach? Jak bardzo narciarstwo wpływa na nasze ciało i organizm?


jazda-na-nartach-jak-sie-nauczyc-jakie-sa-techniki
pexels.com

Nauka jazdy na nartach

Jazda na nartach polecana jest dla osób w każdym wieku, pod warunkiem że nie przeszły poważnych kontuzji stawów, szczególnie kolanowych. Jest to doskonały sport, który wzmacnia mięśnie nóg, zbawiennie wpływa na stawy i umysł.

Zanim znajdziesz się na stoku, pamiętaj o odpowiednim ubiorze. Zainwestuj w odzież funkcjonalną, nieprzemakalną kurtkę i spodnie, kask, gogle i rękawice. Możesz dokupić ochraniacze na kolana, które uchronią Cię przed bólem spowodowanym upadkami.

Jeżeli jesteś osobą początkującą, pamiętaj, aby nie zniechęcać się od razu. Nauka jazdy na nartach niektórym przychodzi łatwo, a inni muszą ćwiczyć nawet dwa sezony. Kiedy już nauczysz się zjeżdżać – nie będzie chciało Ci się przestać! Dla początkujących narciarzy zaleca się krótsze narty, które są lekkie i zwrotne. Ważne jest również, aby nie były zbyt twarde, dzięki czemu będą Ci wybaczać wiele błędów. Do nauki najlepiej wybierać płaski stok, aby zminimalizować liczbę upadków. Najprostszą techniką, od której zaczyna każdy narciarz, jest jazda pługiem. Na czym polega? Narty ułożone są względem siebie pod kątem ostrym. Ich dzioby znajdują się blisko siebie, natomiast tylna część rozstawiona jest szeroko. Determinuje to stawianie przez narty dużego oporu podczas jazdy, co daje możliwość dużej kontroli nad prędkością. Jeżeli chcesz skręcić, musisz przenieść ciężar ciała na jedną z nart. Jeśli naciskasz nartę prawą, skręt jest w lewo i odwrotnie.

Gdy poczujesz się pewnie w jeździe pługiem, możesz podczas wykonywania skrętu starać się prowadzić narty równolegle. W momencie skręcania następuje odciążenie narty wewnętrznej, co powoduje, że przez rotację śródstopia można łatwo wyprostować nartę i prowadzić ją równolegle do drugiej narty. Z upływem czasu ta technika będzie dla Ciebie coraz bardziej naturalna. Pamiętaj, aby po każdym treningu wykonać ćwiczenia rozciągające, aby uniknąć bolesnych zakwasów.

Rodzaje nart

Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów nart. Są dostosowane do poziomu umiejętności narciarzy, stylu jazdy, rodzaju tras, po których będziesz się poruszać oraz terenu, jaki chcesz zdobyć.Do najpopularniejszych rodzajów nart należą:

  • narty dla początkujących – krótkie, bardzo miękkie, wybaczające błędy początkującego narciarza; najlepiej je wypożyczyć, ponieważ po 2 sezonach nie da się na nich rozwijać umiejętności,

  • narty race – to narty stworzone dla osób, które lubią szybką i agresywną jazdę na stoku; dzięki ich konstrukcji narciarze doskonale trzymają krawędź, nawet na bardzo oblodzonych powierzchniach,

  • narty allround – bardzo popularne wśród rekreacyjnych narciarzy, doskonale dostosowują się na trasach o różnej trudności,

  • narty freestyle – czyli takie, dzięki którym można wykonywać ewolucje w snowparku; w budowie tych nart dzioby i piętki są podgięte do góry,

  • narty skitourowe – są ultralekkie, świetne, jeżeli chcesz zaoszczędzić na wyciągach, można się na nich wspinać pod górę, a potem zjeżdżać; to połączenie nart biegowych i zjazdowych,

  • narty biegowe – są długie, wąskie i mają specjalnie wyprofilowane spody; podstawą ich doboru jest waga narciarza.

Przed zakupem nart pamiętaj, że ważną kwestią jest dobór butów. Buty narciarskie nie należą do najwygodniejszych na świecie, dlatego stanowią najważniejszy element w ubiorze. Spędzając w nich cały dzień, musisz czuć się komfortowo.

Zalety jazdy na nartach

Jazda na nartach, jak prawie każdy sport, doskonale wpływa na ludzkie ciało. Jest to świetny trening aerobowy. W czasie godziny możesz spalić do 500 kcal. Poprawia kondycję ruchową, stabilizację ciała, dotlenia mózg i wzmacnia wszystkie mięśnie, nawet mięśnie brzucha. W trakcie jazdy na nartach dostarczasz swojemu organizmowi sporo witaminy D – w górach zimą często świeci słońce. W dodatku sport ten uszczęśliwia – w trakcie jazdy wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia, dzięki którym poczujesz przyjemną euforię.

W czasie wypadu na narty można na stokach spotkać wielu interesujących ludzi. Narciarze bardzo chętnie inicjują rozmowy na wyciągach i nawiązują długotrwałe więzi. W końcu wszyscy na stoku dzielą tę samą pasję. Jeżeli jesteś osobą początkującą, możesz zapisać się na grupowe zajęcia z instruktorem, w większej grupie będzie raźniej.

Dzięki jeździe na nartach poczujesz dreszczyk emocji i popracujesz nad samodyscypliną. Początki nie należą do najłatwiejszych, a serie upadków i siniaków potęgują wzrost frustracji i uczucie zrezygnowania. To doskonały trening wytrwałości. Dlatego ważne jest, aby się nie poddawać, próbować do skutku, a w razie braku motywacji skorzystać z porad profesjonalnego instruktora.

Musisz jednak pamiętać, że jazda na nartach ma swoje wady. To sport powodujący kontuzje. Złamania, zwichnięcia, liczne siniaki nie są rzadkością. Jeżeli na co dzień nie uprawiasz aktywności fizycznej, musisz w sezonie narciarskim liczyć się z zakwasami. Ponadto narciarstwo to drogi sport – początkowo trzeba liczyć się z wydatkami od 1500 do nawet 10 000 złotych.

Źródła
  1. Ł. Olkowicz, Wybieram swój sport. Na śniegu. Sporty Zimowe, Wydawnictwo Polarny Lis, Warszawa, 2018. K. Szczęsny, Jazda na nartach. Kurs współczesnej techniki, Alma-Press, Warszawa, 2016.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się

Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online

  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

hula-hop-jakie-sa-efekty-cwiczen
Fitness
1 min.
Hula-hoop – efekty regularnego wykonywania ćwiczeń
30.05.2022
skurcz-w-stopie-jak-sie-go-pozbyc-co-robic
Fitness
1 min.
Skurcz w stopie - jak się go pozbyć? Co robić?
29.10.2021
ile-kalorii-mozna-spalic-dzieki-plywaniu
Fitness
1 min.
Ile kalorii spala pływanie?
19.05.2021
termolezja-co-to-jest-jakie-sa-skutki-uboczne
Fitness
1 min.
Termolezja - co to jest? Jakie są skutki uboczne?
30.07.2021
Popularne w kategorii Fitness

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.