Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів
aerobik-co-to-jest-co-daje-jakie-sa-rodzaje

Czym jest aerobik?

Aerobik to intensywny trening tlenowy oparty na dynamicznych ćwiczeniach ruchowych i siłowych, uzupełniany o sesje rozciągające. Najczęściej wykonywany jest w rytm muzyki, która jednocześnie narzuca dynamikę całego treningu. Ćwiczenia angażują do pracy całe ciało, wpływając na poprawę funkcjonowania serca, płuc i dotleniając mózg. Do ćwiczeń aerobowych zalicza się m.in.

Aerobik TBC (Total Body Condition)

Trening TBC jest połączeniem intensywnych ćwiczeń aerobowych z sesją spokojną, koncentrującą się na rzeźbieniu mięśni. Druga część treningu wykonywana jest ze sprzętem, m.in. hantlami, gumami oporowymi, piłkami lekarskimi. Urozmaicenie przekłada się na szybszą poprawę kondycji fizycznej i budowę mięśni. Optymalny czas treningu TBC wynosi od 45 do 60 min z uwzględnieniem około 10-minutowej przerwy. Różnorodność ćwiczeń aerobowych i siłowych pozwala na indywidualne dopasowanie trudności programu do trenującego, dzięki czemu aerobik TBC znajdzie zwolenników zarówno wśród osób początkujących, jak i zaawansowanych sportowców.

Atutem treningu TBC jest praca zarówno nad poprawą wydolności, jak i skupieniem się na wybranych partiach mięśniowych i wzmacnianiu ich. To idealna odpowiedź dla osób, które szukają połączenia ćwiczeń poprawiających ogólną sprawność i rzeźbienie mięśni.

Polecamy

jakie-cwiczenia-sa-najlepsze-dla-zdrowia
Fitness
1 min.

Jakie ćwiczenia są najlepsze dla zdrowia? Jak określić intensywność wysiłku fizycznego?

W listopadzie 2020 roku Światowa Organizacja Zdrowia opublikowała nowe rekomendacje dotyczące aktywności fizycznej. Czy już je znasz? Zobacz, jakie są zależności pomiędzy aktywnością fizyczną, siedzącym trybem życia a zdrowiem.

Redakcja11.01.2022

Step aerobik – efekty i działanie

Step aerobik wywodzi się z fizjoterapii. Swoje początki ma w XX wieku, kiedy zaczęto propagować ćwiczenia polegające na wchodzeniu na schodek lub ławkę. Pozytywne skutki m.in. we wzmacnianiu serca były przedmiotem wielu badań i obserwacji specjalistów od biomechaniki człowieka. W 1986 roku trenerka i zawodniczka aerobiku Gin Miller w wyniku poważnej kontuzji kolana, za namową fizjoterapeuty, zaczęła usprawniać kończynę, wchodząc na skrzynkę. Szybko odczuwalne rezultaty i powrót do sprawności sprawiły, że Miller przyczyniła się do propagowania ćwiczeń ruchowych z użyciem schodka. W 1988 roku powstały pierwsze dostępne w sprzedaży modele stepu.

Urozmaicenie treningu o niewielki schodek przyniosło spektakularne i długotrwałe efekty m.in. w postaci usprawnienia stawów kolanowych, działania przeciwbólowego i odchudzającego. Aerobik z wykorzystaniem stepu to doskonały pomysł na uzupełnienie treningu, zarówno dla osób początkujących, jak i aktywnych. Współcześnie step wykorzystywany jest do ćwiczeń rehabilitacyjnych m.in. na stawy kolanowe czy w treningu aktywacyjnym mięśnia pośladkowego. Efektem ubocznym regularnych ćwiczeń aerobowych na stepie jest spalanie tkanki tłuszczowej. Ten niepozorny sprzęt pomaga również wzmacniać i rzeźbić mięśnie nóg.

Zaletą stepu jest m.in. regulacja jego wysokości, przez co dopasowujemy poziom trudności wykonywanych ćwiczeń. Sprzęt sprawdzi się zarówno do sesji o średnim, jak i wysokim stopniu intensywności. Działanie stepu docenią również osoby starsze. Wybierając sprzęt do domu, warto pamiętać o kilku cechach, które powinien mieć dobrej jakości step. Poza możliwością regulacji wysokości powierzchnia stepu powinna być antypoślizgowa i zapewniająca odpowiednią amortyzację podczas stawiania stóp.

Aerobik wodny – na czym polega i jakie ma zalety?

Aerobik wodny jest idealnym rozwiązaniem dla osób starszych, mających problemy z nadwagą lub po przebytych urazach i kontuzjach. To też doskonała forma urozmaicenia klasycznej wersji ćwiczeń aerobowych, która niesie za sobą szereg prozdrowotnych korzyści. Trenując w wodzie, możemy wykonywać tradycyjne ćwiczenia w rytm muzyki lub uzupełnić sesję o sprzęt, np. step. Osoby znające zalety pływania i wpływ ruchu w wodzie na układ krążenia powinny rozważyć aerobik wodny polegający na maszerowaniu lub biegu. Ta forma ćwiczeń nie tylko wzmacnia serce czy usprawnia pracę układu oddechowego, lecz także skutecznie odciąża stawy i działa przeciwbólowo na kręgosłup.

Wpływ aerobiku na zdrowie

Wpływ aerobiku na zdrowie zdecydowanie przeważa za tym, by rozpocząć treningi. Różnorodność form i ćwiczeń aerobowych sprawia, że z powodzeniem może być praktykowany jako ćwiczenia domowe. Wykonywane ćwiczenia ruchowe dostosowane do umiejętności trenującego wpisują się w kondycję osób młodych, dojrzałych i starszych. Regularne ćwiczenia dotleniają organizm i wzmacniają organy wewnętrzne. Pozytywnym skutkiem ubocznym aerobiku jest opóźnienie procesów starzenia.

Jakie są ponadto zalety treningu aerobowego?

  • wymodelowanie sylwetki,

  • poprawa zakresu ruchu,

  • wzmocnienie mięśni, stawów i ścięgien,

  • redukcja tkanki tłuszczowej, w tym cellulitu,

  • ujędrnienie i poprawa elastyczności skóry,

  • wzmocnienie odporności organizmu,

  • zmniejszenie nadciśnienia krwi,

  • zmniejszenie poziomu cholesterolu,

  • poprawa wydolności serca,

  • zmniejszenie ryzyka zachorowania na cukrzycę,

  • skuteczna walka z bezsennością.

Atutem ćwiczeń jest również poprawa samopoczucia i redukcja napięcia nerwowego. Treningi aerobowe polecane są dla osób zmagających się z depresją i wahaniami nastroju. Każdy trening aerobowy powinna poprzedzać rozgrzewka. Po zakończonych ćwiczeniach należy wykonać przynajmniej 10-minutową sesję rozciągania.

Źródła
  1. A. Rutkowska-Kucharska, A. Siemieński, A. Wit, J. Gajewski, K. Buśko, P.M. McGinnis, R. Michnik, S. Winiarski, Biomechanika w sporcie i ćwiczeniach ruchowych, Edra Urban & Partner, 2021.

  2. J. Górski, Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2019.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

cwiczenia-dla-seniorow-na-kregoslup
Fitness
1 min.
Zdrowy kręgosłup – ćwiczenia dla seniorów
29.07.2022
cwiczenia-z-guma-jakie-daja-efekty-na-brzuch-i-posladki
Fitness
1 min.
Ćwiczenia z gumą - jakie dają efekty na brzuch i pośladki?
27.07.2021
rozgrzewka-dla-dzieci-jak-powinna-wygladac
Fitness
2 min.
Rozgrzewka dla dzieci - jak powinna wyglądać?
30.07.2021
trening-nog-cwiczenia-wzmacniajace-i-rozciagajace
Fitness
2 min.
Trening nóg - co trzeba o nim wiedzieć? Jak wykonywać?
28.10.2021
Popularne w kategorii Fitness

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.