Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

O jakiej porze dnia najlepiej ćwiczyć: rano, po południu czy wieczorem?

Marta Wielgosz

30.05.2022

Aktualizacja: 30.05.2022

Codzienna aktywność fizyczna jest bardzo pożądana. Dzięki niej możesz poprawić kondycję, a także pozytywnie wpłynąć na zdrowie i samopoczucie. Jeśli decydujesz się na trening, pozostaje ci wybór godziny jego wykonania. Kiedy najlepiej ćwiczyć i na co wpływają poszczególne pory dnia?


kiedy-najlepiej-cwiczyc-o-jakiej-porzed-dnia
pexels

Od czego zależy, kiedy jest najlepsza pora na trening?

Jeśli zastanawiasz się, kiedy najlepiej robić trening, ustal, o jakiej porze masz na to czas i energię. Wiele zależy więc od twojego planu dnia. W sytuacji, gdy bardzo późno kończysz pracę, możesz nie być w stanie wykonać wieczornych ćwiczeń. Nawet jeśli je zrobisz, twój organizm będzie jeszcze bardziej zmęczony i zestresowany. I odwrotnie – jeśli masz dużo obowiązków rano, trening o tej porze prawdopodobnie nie będzie najlepszym rozwiązaniem.

W takiej sytuacji, zamiast rozważać, o której godzinie najlepiej ćwiczyć, po prostu rób to wtedy, kiedy faktycznie masz czas. Staraj się jednak wykonywać treningi zawsze mniej więcej o tej samej porze. Taki harmonogram nie tylko pozwala lepiej się zmotywować, lecz także przyzwyczaja ciało do wysiłku o konkretnych godzinach, co przynosi wymierne korzyści.

Jeśli jednak masz ten komfort, że bez problemu możesz sobie wybrać porę treningu, zastanów się, jakie są twoje cele. Kwestia tego, o jakiej porze dnia najlepiej ćwiczyć, zależy bowiem od tego, jaką aktywność podejmujesz i co chcesz osiągnąć.

O jakiej porze najlepiej ćwiczyć? Zalety porannego treningu

Kiedy najlepiej ćwiczyć – rano czy wieczorem? Wiele osób to zwolennicy porannych treningów. Mają one wiele zalet. Przede wszystkim aktywność fizyczna o tej porze dodaje energii na cały dzień i poprawia nastrój za sprawą uwolnionych podczas treningu endorfin. Ponadto, rano metabolizm działa o wiele lepiej. Dzięki temu nie musisz martwić się nadmiernym gromadzeniem się tkanki tłuszczowej. Co więcej, za sprawą podwyższonego poziomu hormonów (głównie testosteronu), możesz ją doskonale redukować. Jeśli więc zastanawiasz się, o jakiej porze dnia najlepiej ćwiczyć, aby schudnąć, postaw na poranną aktywność. Warto wykonywać taki trening w godzinach 6.00–8.00. Dzięki temu proces przemiany materii będzie pobudzony jeszcze długo po jego zakończeniu. Pamiętaj jednak, że z porannej aktywności powinieneś zrezygnować, jeśli masz problemy z sercem.

Z samego rana w twoim organizmie jest też więcej kortyzolu, czyli tzw. hormonu stresu. Ma to zarówno zalety, jak i wady. Z jednej strony sprzyja to treningowi, który ma na celu rozbudowę masy mięśniowej. Te mięśnie, które uległy mikrouszkodzeniom podczas porannych ćwiczeń, bardziej zwiększają swoją objętość w trakcie regeneracji. Podwyższony kortyzol może także pozytywnie wpływać na proces odchudzania. Jego minusem jest jednak większy stres, który powoduje rozdrażnienie i problemy z koncentracją.

Kiedy decydujesz się na poranną aktywność, pojawia się też pytanie o to, kiedy najlepiej ćwiczyć – przed czy po jedzeniu? Chudnięciu sprzyja trening na czczo. To właśnie wtedy widoczny jest wpływ kortyzolu na zmniejszanie tkanki tłuszczowej. Oprócz tego ćwiczenie bez śniadania oddziałuje na poziom insuliny, która również przyczynia się do redukcji. Pamiętaj jednak, aby w przypadku treningu na czczo postawić na wysiłek o umiarkowanej intensywności i czasie trwania. Zbyt mocna i długa aktywność może wpłynąć negatywnie na twoje samopoczucie. Nie wykonuj jej bez jedzenia także wtedy, gdy podczas ćwiczeń po prostu źle się czujesz. Taki wysiłek na czczo nie jest też polecany osobom bez doświadczenia treningowego.

Najlepsza pora na ćwiczenia: kto powinien ćwiczyć po południu?

Kiedy najlepiej ćwiczyć, jeśli zależy ci na wzmocnieniu ciała? W takiej sytuacji zalecane są wczesne godziny popołudniowe. Optymalnie powinieneś rozpocząć trening o 14.00. Możesz wtedy wykonywać rozmaite ćwiczenia wzmacniające oraz pozwalające rozbudować i wyrzeźbić mięśnie. O tej porze dnia ciało jest bowiem dobrze rozgrzane, co nie tylko zmniejsza ryzyko pojawienia się kontuzji, lecz także zwiększa efektywność treningu. Oprócz tego po południu mięśnie są najsilniejsze, co również pozytywnie wpływa na rezultaty aktywności fizycznej. Sprawia to, że możesz ćwiczyć intensywniej i dłużej niż rano. O tej porze postaw więc m.in. na ćwiczenia na mięśnie nóg, ramion, brzucha oraz pleców o charakterze siłowym.

Kiedy najlepiej ćwiczyć? Korzyści z wieczornego treningu

Rozważając, o jakiej porze najlepiej ćwiczyć, nie możesz zapominać o korzyściach, jakie płyną z wieczornych treningów. Właśnie wtedy zauważalny jest znaczący wzrost poziomu hormonu wzrostu w organizmie. Przynosi to wiele korzyści – pozytywnie oddziałuje na redukcję tkanki tłuszczowej i przyrost masy mięśniowej, a także poprawia wytrzymałość i wydolność organizmu. Dzięki temu wieczorny trening jest niezwykle efektywny, bez względu na to, jakie są twoje cele. O tej porze dnia dobrze sprawdzą się więc m.in. ćwiczenia w ramach pilatesu, joga, interwały, ćwiczenia na siłowni dla kobiet i mężczyzn oraz w zasadzie każda inna aktywność.

Wieczór stanowi też dobrą odpowiedź na pytanie, kiedy najlepiej trenować, ponieważ wtedy ponownie aktywny jest metabolizm (nieco mniej niż rano, ale bardziej niż w ciągu dnia), a wytrzymałość organizmu wzrasta. Rośnie również temperatura ciała, co przyczynia się do zmniejszenia ryzyka odniesienia kontuzji.

Ponadto, wieczorny trening przynosi świetne odprężenie oraz pozwala pozbyć się negatywnych emocji i rozładować nagromadzony w ciągu dnia stres. Zapewnia to także spokojny sen, jeśli nie ćwiczysz bardzo intensywnie chwilę przed położeniem się do łóżka. Pamiętaj jednak, że wieczorem spalisz nieco mniej tkanki tłuszczowej. W momencie, w którym pójdziesz spać, twoja przemiana materii gwałtownie zwolni.

Źródła
  1. H. Chtourou, N. Souissi, The Effect of Training at a Specific Time of Day: A Review, „Journal of Strength and Conditioning Research” 2012, nr 26 (7).

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się

Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online

  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

hula-hop-jakie-sa-efekty-cwiczen
Fitness
1 min.
Hula-hoop – efekty regularnego wykonywania ćwiczeń
30.05.2022
skurcz-w-stopie-jak-sie-go-pozbyc-co-robic
Fitness
1 min.
Skurcz w stopie - jak się go pozbyć? Co robić?
29.10.2021
ile-kalorii-mozna-spalic-dzieki-plywaniu
Fitness
1 min.
Ile kalorii spala pływanie?
19.05.2021
termolezja-co-to-jest-jakie-sa-skutki-uboczne
Fitness
1 min.
Termolezja - co to jest? Jakie są skutki uboczne?
30.07.2021
Popularne w kategorii Fitness

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.