czy-kawa-podnosi-cisnienie-co-warto-wiedziec
pixabay.com

Kawa i jej wpływ na ciśnienie

Ze względu na pobudzający wpływ kawy uznaje się, że ma ona olbrzymi wpływ na ciśnienie krwi. Szybsze bicie serca i zwiększona energia utożsamiana jest z wysokim ciśnieniem. To temat bardzo kontrowersyjny. Niektórzy twierdzą, że kawa może powodować problemy z krążeniem, a nawet prowadzić do zawałów. To jednak tylko mity. Kawa faktycznie może podnosić ciśnienie pod warunkiem, że zawiera kofeinę. To ona odpowiada bowiem za wzrost ciśnienia tętniczego. W przeprowadzonych w 2009 roku badaniach wykazano jednak, że ta sama dawka kofeiny w tabletce bardziej podnosi ciśnienie niż zawarta w filiżance kawy. Dzieje się tak, ponieważ w kawie jest także kwas chlorogenowy. Ten dziwnie brzmiący związek to nic innego jak silny przeciwutleniacz, który obniża ciśnienie krwi. Oznacza to, że kawa może jednocześnie podwyższać, jak i obniżać ciśnienie. Wszystko zależy od tego, jaki rodzaj kawy wybierzesz i ile jej wypijesz.

Polecamy

nieprawidlowe-cisnienie-kiedy-udac-sie-do-lekarza
Zdrowie
1 min.

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie – kiedy udać się do lekarza?

Prawidłowe ciśnienie krwi zależy od wieku, określonych predyspozycji, a także od przebiegu wielu chorób, na przykład schorzeń nerek czy cukrzycy. Jednorazowy pomiar ciśnienia nie świadczy o problemach z ciśnieniem ani o ich braku – sprawdź, kiedy mówimy o zbyt niskim ciśnieniu, a kiedy o nadciśnieniu.

Redakcja20.10.2021

Rodzaje kawy w zależności od wpływu na ciśnienie

Wpływ na ciśnienie krwi ma zawarta w kawie kofeina. Oznacza to, że im mniejsza jej ilość znajduje się w napoju, tym mniej podniesie on ciśnienie. Najwięcej kofeiny przyswoimy z tradycyjnej kawy. W 200 ml jest jej od 70 do 140 mg. W 30 ml espresso znajdziesz między 60 a 135 mg tej substancji, a w 200 ml kawy rozpuszczalnej – od 50 do 80 mg. Na rynku dostępne są też kawy bezkofeinowe bądź z obniżoną zawartością tej substancji. Jeśli zaś lubisz naturalne produkty, możesz wybrać kawę zbożową.

Kawy bez zawartości kofeiny nie tylko doskonale smakują, ale dzięki zawartym w nich składnikom mogą nawet obniżyć ciśnienie. Bez względu na ilość kofeiny kawa ma dobroczynny wpływ na Twoje zdrowie, m.in. na układ krwionośny, nerwowy, samopoczucie, wspomaga trawienie i pomaga w walce o piękną sylwetkę. Z tych właśnie powodów warto uwzględnić ją w codziennej diecie.

  • Obejrzyj wideo, aby dowiedzieć się, jak kawa wpływa na wątrobę

Źródło filmu: youtube.com

Która kawa najbardziej podnosi ciśnienie?

Na rynku mamy różne rodzaje kaw:

  • ziarnistą,

  • sypaną,

  • rozpuszczalną,

  • bezkofeinową,

  • zbożową.
    Kawa sypana i ziarnista zawiera najwięcej kofeiny, a co za tym idzie – ma największy wpływ na ciśnienie tętnicze. Nieco mniej kofeiny znajduje się w kawie rozpuszczalnej, natomiast kawa bezkofeinowa i zbożowa nie mają jej w ogóle, dzięki czemu nie wpływają na poziom ciśnienia. Mało tego, zawarte w kawie i herbacie flawonoidy obniżają ciśnienie. Aby tak było, należy jednak pamiętać, żeby napoje te spożywać w niewielkich ilościach.

Jak bardzo kawa podnosi ciśnienie?

Opowieści o znacznym wpływie kawy na ciśnienie krwi są mocno przesadzone. Owszem, kawa z zawartością kofeiny podnosi ciśnienie, jednak nieznacznie. Jeśli pijesz ją regularnie, to nawet tego nie zauważysz. Osoby sięgające po kawę okazyjnie mogą zaobserwować drobną różnicę w parametrach, jednak nie będzie ona znacząca i nie będzie miała wpływu na zdrowie i samopoczucie.Kawa, mimo że może podnosić ciśnienie, nie jest przyczyną nadciśnienia. Do nadciśnienia prowadzi natomiast spożywanie alkoholu w zbyt dużych ilościach i palenie papierosów. Regularne picie niewielkich ilości kawy może wyrównywać ciśnienie. Kawa będzie także wybawieniem dla osób z niskim ciśnieniem, którym przez to brakuje energii i czują się osłabione. Porcja tego pysznego i aromatycznego napoju z pewnością postawi je na nogi.

Czy możesz pić kawę, jeśli masz problemy z ciśnieniem?

Jeśli cierpisz na nadciśnienie, a nie chcesz rezygnować ze smaku kawy, możesz wybrać kawę bezkofeinową lub zbożową. Ze względu na brak kofeiny nie podnosi ona ciśnienia i możesz ją pić o każdej porze dnia. Jeśli zaś nie masz problemów z ciśnieniem, możesz pić kawę bez konsekwencji dla zdrowia nawet 4 razy dziennie. Co prawda podnosi ona ciśnienie, jednak zaledwie o 4–5 mmHg. Jeśli zaś pijesz kawę regularnie, Twój organizm tak się przyzwyczaił, że wysokość ciśnienia nie ulegnie zmianie. Warto także wiedzieć, że kawa, nawet jeśli podniesie poziom Twojego ciśnienia, to będzie to przejściowe i jednorazowe. Efekt zniknie tuż po wypiciu.Paradoksalnie regularne spożywanie kawy w optymalnych ilościach redukuje ryzyko nadciśnienia. Kawa ma także inne korzystne dla zdrowia właściwości. Dzięki zawartości magnezu i selenu dba o prawidłową pracę mózgu i redukuje ryzyko zachorowania m.in. na alzheimera. Dowiedziono także, że osoby spożywające kawę rzadziej mają problemy z wątrobą oraz są mniej narażone na choroby cywilizacyjne, zwłaszcza na cukrzycę typu 2.

Źródła
  1. J. Głuszek, T. Kosicka, Wpływ kawy, herbaty, kakao na ciśnienie tętnicze i układ sercowo-naczyniowy, Klinika i Katedra Hipertensjologii, Angiologii i Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu, Via Medica 2014.

  2. J. Łuszczki, M. Zuchora, J. Kozińska, A. Ożóg, Caffeine impairs long-term memory in the step-through passive avoidance task in mice, „Annales UMCS” 2006.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

nadmiar-zelaza-objawy-skorne-i-neurologiczne
Odżywianie
1 min.
Nadmiar żelaza - objawy skórne i neurologiczne
21.01.2022
platki-jaglane-jak-je-ugotowac-co-warto-wiedziec
Odżywianie
1 min.
Płatki jaglane - jak je ugotować? Co warto wiedzieć?
27.07.2021
syrop-z-lawendy-jakie-ma-wlasciwosci-i-zastosowanie
Odżywianie
1 min.
Syrop lawendowy – na co pomaga, jak go przygotować i odpowiednio wykorzystać
19.05.2021
papryczka-chili-marynowana-w-oleju-suszona
Odżywianie
1 min.
Papryczka chili - marynowana, w oleju, suszona
24.01.2022
Popularne w kategorii Odżywianie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.