Dojrzałość emocjonalna – co to jest, kiedy można ją osiągnąć, jak ją rozpoznać?
OMożesz mieć dojrzałość emocjonalną, jeśli świadomie i rozsądnie przedkładasz wartości długoterminowe nad natychmiastowe przyjemności. To nie stan ani etap życia, a zespół pewnych cech i umiejętności, które pojawiają się wraz z doświadczeniami i wpływem otoczenia. Dowiedz się więcej na ten temat!
Polecane
Czym jest dojrzałość emocjonalna?
Dojrzałość emocjonalna to zespół cech i umiejętności, które umożliwiają racjonalne funkcjonowanie w sytuacjach zwłaszcza trudnych, wymagających radzenia sobie ze stresem, presją i napięciami, a także podejmowania zdecydowanych i odpowiedzialnych decyzji. W procesie kształtowania grupy tych zdolności dochodzi do wyzbycia się form wyrażania emocji charakterystycznych dla okresu dzieciństwa. Dojrzałą w ten sposób osobę możesz poznać po tym, że przedkłada warto ści długoterminowe nad natychmiastowe przyjemności, przynoszące tymczasowe szczęście. Mogłoby się wydawać, że nie jest ona pożądana, skoro wymaga często rezygnacji z miłych doświadczeń na rzecz tych wzbudzających pozornie nieprzyjemne, wewnętrznie doznania, ale to właśnie dzięki nim osoba dojrzała emocjonalnie świadomie uczestniczy w otaczającej rzeczywistości. Podczas wyborów kieruje się rozsądkiem. Nie podejmuje decyzji pod wpływem impulsów. Wie, jak panować nad emocjami i co słusznie wybrać.
Dojrzałość emocjonalna – cechy
Dojrzałość emocjonalna mężczyzn i kobiet może być rozpoznana po tym, że osoba jest świadoma własnych myśli, emocji i słów oraz tego, w jaki sposób je przekazuje. Jest stabilna i zrównoważona, nie ulega emocjom. Bierze odpowiedzialność za swoje zachowanie i liczy się z konsekwencjami. Prowadzi dyskusje, nie atakuje i nie wybucha złością w konfliktach. Rozsądnie argumentuje i dobiera odpowiednie słowa. Najpierw tworzy i układa myśli, a później się nimi dzieli. Budzi zaufanie. Prowadzi hierarchię wartości i kontroluje przebieg spraw, na które ma wpływ. Nie neguje rzeczywistości, nie narzeka, ale bierze ją taką, jaka ona jest. To pewnego rodzaju inteligencja emocjonalna, której nie da się nauczy ć czy odziedziczyć, ale można nad nią pracować i ją rozwijać. Osobę dojrzałą cechuje także asertywność, ale nie zachowanie bierno-agresywne czy uległe. Bywa ona kompromisowa, a przede wszystkim otwarta, a nie zaściankowa, trzymająca się sztywnych ram. Wyróżnia ją aktywne słuchanie i współpraca. Akceptuje porażki i szuka konstruktywnych rozwiązań, trzymając się przy tym zasad moralnych.
Dojrzałość emocjonalna – wiek
Jej kształtowanie to nieustannie trwający proces, a tempo postępu warunkują czynniki społeczno-wychowawcze oraz indywidualne, egzogenne predyspozycje, w tym typ osobowości. Różnorodne zakłócenia w osiąganiu dojrzałości emocjonalnej mogą wystąpić już w dzieciństwie. Rodzina i środowisko, w którym młoda osoba dorasta, wpływa bowiem na zdrowie psychiczne nie tylko w tym czasie, ale zbiera plony później, w wieku dorosłym. Dojrzałość emocjonalna nie przychodzi z wiekiem. Nie zdobywa się jej również na podstawie przykrych doświadczeń. To swego rodzaju mądrość pojawiająca się bez względu na wiek. Może ujawnić się już u dziecka lub do późnego wieku dorosłego pozostać nieujawniona. Pamiętaj, że potencjał i plastyczność mózgu każdego z nas można stymulować do progresu, ale należy podjąć ku temu odpowiednie środki.
Dojrzałość emocjonalna – jak ją osiągnąć?
Aby dojrzałość emocjonalna mogła być przez Ciebie lub Twoje dziecko osiągnięta, najważniejszym krokiem jest aktywność społeczna. W pracy z maluchem czy nastolatkiem zadbaj o pokazanie właściwych ścieżek postępowania, a nie podawaj na tacy gotowych rozwiązań. Bądź kierownikiem, mentorem, który nie powie, co i jak należy robić. Nie wydawaj poleceń i nie utrwalaj utartych szlaków! To nie jest metoda przekazywania mądrości, a tym bardziej bodziec do rozwoju inteligencji emocjonalnej. Twoim zadaniem jest konstruktywna stymulacja. Jednym z ważnych elementów będzie pozwalanie na popełnianie błędów. Po ich zaistnieniu inspiruj do analizowania sytuacji i wyciągania wniosków, gdybania i szukania alternatywnych decyzji. Nie krytykuj i nie pouczaj. Pozwól dziecku samodzielnie pomyśleć nad zachowaniem. W ten sposób także przekazujesz pewne wartości drugiej osobie, choćby takie, że warto i trzeba rozmawiać, a błędy się zdarzają, więc nie ma co robić tragedii, tylko trzeba szukać rozwiązań i starać się ich nie powtarzać, ale warto się na ich podstawie uczyć. Porażki to część życia i nie powinny stanowić powodu do smutku czy dewiacyjnych zachowań, a wręcz przeciwnie, być motywacją. Co ciekawe, to jednocześnie może być lekcja dla Ciebie. Możesz ćwiczyć akceptację innych.
- J.E. LeDoux, Mózg emocjonalny, Media Rodzina, Poznań 2000.
- A. Matczak, Rola inteligencji emocjonalnej, „Studia Psychologiczne” 2007, nr 45
- W. Strus, Dojrzałość emocjonalna a funkcjonowanie moralne, LiberiLibri, Warszawa 2012.
Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.