Joga w domu – jak zacząć? Podstawy praktyki jogi

Angelika Janowicz

19.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Joga może być praktykowana zarówno na sali pod okiem nauczyciela, jak i w domu. Z treningami poradzisz sobie, nawet jeżeli jesteś osobą początkującą. Wystarczy, że poznasz podstawy i rodzaje ćwiczeń, a także będziesz wykonywać je systematycznie. Zobacz, jak zacząć praktykować jogę w domu.


joga-w-domu-jak-cwiczyc-jakie-cwiczenia-wybrac
unsplash.com

Kto może praktykować jogę?

Joga w domu może być praktykowana niemal przez każdego. Doskonale odnajdą się w niej zarówno początkujący, jak i osoby, które miały już wcześniej styczność z tego rodzaju ćwiczeniami. W ich przypadku domowy trening jest świetnym uzupełnieniem zajęć pod okiem nauczyciela. Wielu instruktorów podkreśla, że joga w domu jest konieczna, aby rozwijać swoje umiejętności w tym zakresie. Praktykować mogą także kobiety w ciąży oraz osoby, które mają problemy z narządem ruchu. Jednak w ich przypadku konieczne jest skonsultowanie się z nauczycielem jogi w celu dopasowania odpowiedniego zestawu ćwiczeń.

Podstawy jogi w domu

Zanim zaczniesz praktykować jogę w domu, powinieneś poznać jej podstawy. Wywodzi się ona z Indii, a powstała jako narzędzie do samodoskonalenia się, rozwoju fizycznego i psychicznego oraz odzyskania równowagi między tymi dwiema sferami. Obecnie jest ona wykorzystywana do dbania o układ ruchu, poprawy samopoczucia, osiągnięcia głębokiej relaksacji (może z powodzeniem zastąpić inne metody relaksacyjne) oraz medytacji.Istnieją różne rodzaje jogi

Joga w domu – od czego należy zacząć?

Zanim zaczniesz ćwiczenie jogi w domu, powinieneś wygospodarować na nią odpowiedni czas w ciągu dnia. Mimo że niektóre praktyki trwają nawet 5–10 minut, nie możesz wykonywać ich w biegu. Joga wymaga skupienia.Ćwiczenia domowe

Jakie ćwiczenia jogi można wykonywać w domu?

Przykładowe pozycje jogi, które możesz wykonywać w domu, to:

  • koci grzbiet – ustaw się w pozycji na czworaka, przy wdechu wygnij kręgosłup maksymalnie w kierunku maty i unieś głowę do góry, przy wydechu wypnij kręgosłup w górę i schowaj głowę w ramiona;

  • pies z głową w dół – ustaw się w pozycji na czworaka, przy wdechu unieś biodra, a jednocześnie wyprostuj kolana i łokcie, twoja głowa powinna swobodnie zwisać między ramionami;

  • pozycja drzewa – stań prosto z rękami opuszczonymi wzdłuż tułowia, lewą stopę oprzyj na prawym udzie, a ręce unieś nad głowę i złącz je ze sobą (po kilku sekundach zmień strony);

  • wypychanie bioder – ustaw się w pozycji na czworakach, wypchnij biodra w lewą stronę, a głowę odwróć za prawe ramię (po kilku sekundach zmień strony).

Pamiętaj, że żadna pozycja nie powinna sprawiać Ci bólu.

Dlaczego warto praktykować jogę w domu?

Joga wpływa pozytywnie na ciało i umysł. Dzięki niej możliwa jest poprawa ogólnej wydolności i wytrzymałości organizmu. Pranajama pozwala na lepsze dotlenienie tkanek oraz zwiększenie pojemności życiowej płuc. Określone pozycje rozluźniają i rozciągają mięśnie, poprawiają postawę ciała oraz zwiększają gibkość i elastyczność. Płaski brzuch nie jest głównym celem jogi, ale regularna praktyka wspomaga proces odchudzania.Joga w domu jest doskonałym sposobem na zrelaksowanie się i uspokojenie. Regularna praktyka pozwala zmniejszyć napięcie psychiczne i zredukować stres. Dzięki niej możesz pozbyć się także problemów ze snem.

Źródła
  1. A. Brzegowa, Ćwiczenia jogi w domu dla początkujących, Wydawnictwo Anna Brzegowa, 2014 (e-book).

  2. T. Desikachar, W sercu jogi. Ćwiczenia dla ciała i ducha, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2013.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Fitness
Ad

Najchętniej czytane

czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021
brzuszki-jak-je-prawidlowo-robic-najczestsze-bledy
Fitness
1 min.
Jak robić brzuszki? Prawidłowa technika, najczęstsze błędy, efekty
19.05.2021
aqua-aerobik-co-daje-jakie-ma-zalety
Fitness
1 min.
Aqua aerobik – zalety, wskazania, efekty
19.05.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.