Rodzaje jogi – jak wybrać najlepszą dla siebie metodę praktyki?

Anna Dobroń

19.05.2021

Aktualizacja: 16.09.2021

Joga łączy trening ciała i umysłu. Właśnie dlatego spotkała się z tak szeroką recepcją we współczesnym świecie – każdy może w niej odnaleźć odpowiednią dla siebie ścieżkę rozwoju. Z tradycji wywiodły się rozmaite rodzaje jogi, skoncentrowane na różnych aspektach praktyki.


Z czym kojarzy Ci się joga? Z bardzo zaawansowaną gimnastyką, pozwalającą przekraczać granice możliwości własnego ciała? A może z duchową praktyką, która pozwala osiągnąć spokój, harmonię, a nawet jedność z Absolutem? Oba skojarzenia są prawidłowe. Od stuleci poprzez praktykę jogi dążono do scalenia materii i ducha, a praca z ciałem stanowiła punkt wyjścia do uzyskania kontroli nad umysłem. Twórcy współczesnych szkół odwołali się do hinduskiego systemu filozoficznego na różne sposoby.

jakie-sa-rodzaje-jogi-jak-wybrac-najlepszy-dla-siebie
pixabay.com

Czym różnią się rodzaje jogi?

Sposoby ćwiczenia jogi różnią się dynamiką, zakresem pozycji czy naciskiem na aspekty duchowe. W zależności od tego, na jaki rodzaj praktyki się zdecydujesz, masz szansę usprawnić ciało, pozbyć się zbędnych kilogramów, opanować metody relaksacyjne, a nawet uporać się z takimi problemami, jak nerwica czy depresja. Na całym świecie wciąż powstają szkoły proponujące nowe sposoby praktykowania jogi. Sprawdź, co daje joga i który z jej typów jest najlepszy dla ciebie.

Czym jest hatha joga?

Większość rodzajów jogi, które przeniknęły do kultury Zachodu, to hatha joga. To szerokie pojęcie nie odnosi się do konkretnego stylu praktyki. Hatha joga bazuje głównie na asanach (czyli pozycjach ciała, które pozwalają na jego wzmocnienie i uelastycznienie) oraz ćwiczeniach oddechowych nazywanych pranajama (niezwykle istotna jest synchronizacja oddechu z ruchem). Nacisk na praktyki fizyczne jest zatem większy niż na elementy dotyczące duchowości, co nie oznacza, że ten aspekt jest pomijany. Hatha joga w każdej odmianie służy wyciszeniu, „wsłuchaniu się” w ciało, oczyszczeniu umysłu, a tym samym medytacji. To praktyka odpowiednia dla każdego, kto szuka wewnętrznej równowagi.

Statyczna joga Iyengara

Metoda opracowana przez B.K.S. Iyengara opiera się na statycznych asanach, które trzeba wykonać z możliwie największą precyzją. Pomocne są przy tym rozmaite akcesoria, które ułatwiają przyjęcie docelowej asany. W kolejnych pozycjach pozostaje się przez dłuższy czas, bez płynnych przejść między nimi. Joga Iyengara zwiększa elastyczność ciała, poprawia balans, siłę i wytrzymałość. Oddziałuje korzystnie na wszystkie procesy fizjologiczne, a także – choć pozbawiona jest ezoterycznej otoczki – relaksuje i wycisza. To rodzaj jogi odpowiedni dla każdego, niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Metody Iyengara można wykorzystywać nawet w rehabilitacji ruchowej.

Dynamiczna joga Ashtanga

Styl stworzony przez K. Pattabhi Joisa to dynamiczna odmiana jogi, w której asany wykonuje się szybko, płynnie, w stałych sekwencjach. Ogromną wagę przykłada się do utrzymania ciągłości ruchu – jego precyzja ma mniejsze znaczenie. Komendy instruktora (w odróżnieniu od precyzyjnych poleceń w jodzie Iyengara) są bardzo oszczędne. Ashtanga wzmacnia wydolność i elastyczność organizmu, ale jej praktyka od początku wymaga sporo siły i dobrej kondycji. Nie jest to rodzaj jogi odpowiedni dla osób, które mają problemy zdrowotne, zwłaszcza dotyczące narządu ruchu. Ashtanga jest za to idealna dla tych, którzy szukają wyzwań, lubią zmęczyć się podczas ćwiczeń i nudzą się w statycznych pozycjach.

Kundalini joga dla ducha

Rozpropagowana na Zachodzie przez Yogi Bhajana kundalini to najbardziej ezoteryczny spośród popularnych typów jogi. Łączy w sobie praktykę asan (dość wymagającą), mundr (specjalnych układów rąk), pranajamy, mantry, medytację i wiele innych technik nastawionych na pobudzenie ośrodków energetycznych w ciele (czakr). Celem praktyki kundalini jest przede wszystkim wyciszenie i oczyszczenie zmierzające do stanu duchowego wyzwolenia. To rodzaj jogi odpowiedni dla osób, które chcą połączyć intensywny trening fizyczny z pracą z emocjami, wglądem w siebie, dążeniem do stanu harmonii wewnętrznej i jedności ze światem.

Bikram joga dla ciała

Opracowana przez Bikrama Choudhury metoda praktyki jogi obejmuje wykonywanie sekwencji podstawowych asan, ale w specyficznych warunkach, bo w pomieszczeniu, w którym temperatura powietrza wynosi około 40°C, a wilgotność 40–50%. Dzięki temu ciało staje się bardziej elastyczne. Bikram joga skoncentrowana jest na pracy z ciałem. Asany zostały dobrane tak, by pomagać w najpowszechniejszych problemach zdrowotnych. Dodatkowymi efektami metody są intensywne usuwanie z organizmu toksyn (poprzez pocenie się), poprawa krążenia i wydolności oddechowej. Bikram joga pozwala też na redukcję wagi.

Inne popularne rodzaje jogi

Powyższy zestaw to tylko przykładowe rodzaje jogi, obrazujące rozpiętość możliwości, jakie stwarza jej praktyka. Z tego bogactwa możesz też wybrać dla siebie np.:

  • jogę aerial, w której ćwiczenia dosłownie wykonuje się w powietrzu, w zawieszonej pod sufitem, specjalnej chuście;

  • acro jogę, którą praktykuje się w parach, co daje okazję do pogłębiania wzajemnych relacji;

  • jogę hormonalną skierowaną przede wszystkim do kobiet, służącą uregulowaniu gospodarki hormonalnej.

Jeśli pierwszy kontakt z jogą nie spełni twoich oczekiwań, nie wahaj się spróbować innej metody praktyki. Joga naprawdę jest dobra dla każdego i nie sposób przecenić korzyści, jakie przynosi zarówno w sferze ciała, jak i ducha.

Źródła
  1. M. Cory, Joga – kompletny przewodnik dla początkujących, tł. A. Parafjańczuk, Vital, Białystok 2019.

  2. K. Zebroff, Joga dla każdego, tł. D. Łyżnik, Oficyna Wydawnicza ABA, Warszawa 2014.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Fitness
Ad

Najchętniej czytane

czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021
galwanizacja-na-czym-polega-ten-zabieg-rehabilitacyjny
Fitness
1 min.
Galwanizacja - na czym polega ten zabieg rehabilitacyjny?
27.07.2021
styl-motylkowy-co-daje-jakie-ma-zalety
Fitness
1 min.
Styl motylkowy – co daje? Jakie ma zalety? | Welbi.pl
17.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.