stanie-na-glowie-co-daje-jakie-sa-korzysci
pexels.com

Jakie korzyści daje stanie na głowie?

Stanie na głowie jest jedną z pozycji w jodze. Wymaga od praktykujących podstawowych znajomości asan. Sirsasana, czyli stanie na głowie, jest jedną z pozycji odwróconych, dlatego wymaga koncentracji, znajomości swojego ciała i poczucia równowagi. Stanie na głowie niesie wiele korzyści. Poprawia wydolność organizmu, w szczególności układów oddechowego, hormonalnego i krwionośnego. W pozycji odwróconej zgromadzona w kończynach dolnych krew spływa do innych narządów, w tym mózgu. Wraz z krwią transportowany jest tlen, który dotlenia mózg, poprawia krążenie i dodaje energii. Regularne treningi pomagają na bezsenność, łagodzą przebieg infekcji i przeziębień.

Stanie na głowie zmniejsza stres, relaksuje i uspokaja myśli. Pomaga się wyciszyć po ciężkim dniu. Wzmacnia ręce, nogi, brzuch, a także kręgosłup.

Pozycja Sirsasana wpływa na wygląd skóry twarzy – staje się ona bardziej ukrwiona, przez co jest jędrniejsza, elastyczniejsza i wygląda na dotlenioną. Ćwiczenie jogi wraz z elementami stania na głowie korzystnie wpływa na cały organizm.

Stanie na głowie dla początkujących

Chcąc wykonać stanie na głowie, należy przygotować na to swoje ciało. Nie wykonuj tego ćwiczenia w pośpiechu, ponieważ dobre przygotowanie może zminimalizować ryzyko pojawienia się kontuzji. Ćwiczenia równoważne będą doskonałym wstępem do wypracowania równowagi ciała. Stanie na głowie powinno być wykonywane w pełnym skupieniu, bez gwałtownych ruchów. Podczas ćwiczenia ważny jest oddech – powinien być on spokojny i równy. Chcąc dobrze się przygotować do wykonania Sirsasany, należy zrobić kilka asan, w których głowa jest skierowana w dół. Do najpopularniejszej asany należy pies z głową w dół, robiony niemal podczas każdych zajęć jogi. Warto również włączyć ćwiczenia rozciągające, które są dobre na mięśnie nóg. Mając silne i mobilne ciało, o wiele łatwiej jest wykonać wiele pozycji.

Ćwiczenie świecy jest bardzo pomocne przy chęci wykonania stania na głowie – rozciągasz wtedy barki, ramiona i kręgosłup. W tej pozycji wzmacniasz także ręce i uczysz się równowagi. Podczas stania na głowie kontroluj swoją pozycję, staraj się nie ruszać. Utrzymuj pion, uwolnij głowę od myśli. Skup się tylko na obecnej chwili.

Przygotowanie do ćwiczeń jest ważne, ponieważ wykonując stanie na głowie w nieprawidłowy sposób, możesz doprowadzić do bólu szyi. Ćwiczenia wzmacniające kręgosłup pozwalają na utrzymanie pionowej pozycji ciała, dzięki czemu zrobienie figury Sirsasana może być łatwiejsze.

Jak prawidłowo wykonać stanie na głowie?

Mając już podstawy, które ułatwią zrobienie odwróconej pozycji, należy wykonać poniższe kroki, które pomogą stanąć na głowie. Bardzo ważna jest technika wykonania, dlatego nie zniechęcaj się po pierwszej próbie. Podczas stania na głowie zwróć uwagę na kolejność czynności:

  • Jeśli pierwszy raz wykonujesz tę pozycję, spróbuj ją zrobić przy ścianie lub drabince, które będą cię asekurować. Połóż matę obok ściany, a następnie uklęknij na niej, dotykając ramionami podłoża.

  • Splecione palce obu rąk połóż na macie, dociśnij łokcie i nadgarstki do podłoża.

  • Podnieś głowę, opierając jej czubek o matę. Palcami trzymaj tył głowy. Wytrzymaj w tej pozycji kilka sekund, a następnie zacznij prostować nogi.

  • Prostuj nogi powoli, napinając ramiona. Pilnuj, aby plecy były wyprostowane.

  • Biodra powinny być na jednej linii wraz z barkami. Przenieś ciężar na głowę – ręce mają jedynie służyć do asekuracji.

  • Utrzymuj pozycję przez kilka sekund, następnie powoli opuść nogi, zegnij kolana i przyjmij pozycję jak do skłonu.

Stanie na głowie rozciąga górne partie mięśni, otwiera klatkę piersiową, wzmacnia mięśnie brzucha i pleców.

Przeciwwskazania do stania na głowie

Pozycja Sirsasany przynosi wiele korzyści dla organizmu, jednak nie każdy może ją wykonywać. Główne przeciwwskazania to nieunormowane ciśnienie krwi, nadciśnienie i choroby krążenia. Osoby, które mają choroby oczu oraz dużą wadę wzroku, nie powinny stawać na głowie. Jeśli cierpisz na zaburzenia krzepnięcia krwi lub inne choroby związane z krzepliwością, wybierz inny rodzaj treningu.

Osoby z problemami kręgosłupa, przepukliną czy guzami mózgu również nie powinny wykonywać tej pozycji. Także gorączkę i przeziębienie warto wyleczyć, zanim przystąpi się do treningu.

Źródła
  1. F. Delavier, Modelowanie sylwetki. Atlas ćwiczeń dla kobiet, Wydawnictwo PZWL, Warszawa 2008.

  2. G. Hirschi, Joga 7/7. Codzienna praktyka jogi dla zabieganych, Wyd. Vivante, Warszawa 2019.

  3. https://www.portalyogi.pl/blog/salamba-sirsasana-stanie-glowie/ (dostęp czerwiec 2021 r.).

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się
Popularne w kategorii Fitness

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.