dobry-sen-jak-o-niego-zadbac-skuteczne-sposoby
pexels

Czym jest dobry sen?

Dobry sen charakteryzuje się tym, że budzisz się po nim zrelaksowany i wypoczęty. Organizm, który regularnie dobrze sypia, zdecydowanie lepiej funkcjonuje. Ciało łatwiej się regeneruje, a układ odpornościowy skuteczniej radzi sobie z wirusami, bakteriami i pasożytami. O wiele lepiej działa również psychika człowieka. Regularny głęboki sen umożliwia większe skupienie, koncentrację oraz… kreatywność.

Nie bez przyczyny coraz więcej firm decyduje się umożliwić swoim pracownikom korzystanie z tzw. sleep roomów. Są to pomieszczenia, do których pracownicy mogą udać się na drzemkę w przerwie od pełnienia obowiązków. Chociaż nie jest to jeszcze biurowy standard, być może już niedługo nastąpi w tej kwestii przełom. Badania dowodzą bowiem, że zrelaksowany i wypoczęty pracownik jest znacznie bardziej produktywny i efektywny.

Z kolei niewyspanie się może wpływać na pracownika bardzo negatywnie. Zwykle widać je już na pierwszy rzut oka. Taka osoba porusza się wolniej, nie może się skoncentrować, bywa niestabilna, jest blada i ma worki pod oczami. Zobaczmy, co jest dobre na sen i co daje regularne dbanie o jego jakość.

Co jeszcze daje dobry sen?

Podczas dobrego snu Twój oddech jest miarowy, spokojny i głęboki. Mięśnie całego ciała odprężają się i relaksują, a Twój umysł w pewien sposób przetwarza i „układa” wydarzenia z całego dnia. Dzięki regularnemu snu dobrej jakości:

  • jesteś mniej podatny na stres,

  • lepiej radzisz sobie w niespodziewanych sytuacjach,

  • masz szybszy refleks,

  • Twoje reakcje są bardziej adekwatne,

  • jesteś w stanie osiągnąć więcej w sporcie,

  • masz lepszą pamięć,

  • osiągasz wyższe wyniki w nauce,

  • jesteś bardziej skoncentrowany,

  • emocje w mniejszym stopniu wpływają na Twoje postrzeganie.

Zasady, dzięki którym poprawisz jakość snu

Jeżeli zależy Ci dobrym śnie, warto zacząć działać od razu. Choć najlepsze efekty uzyskasz po dłuższym czasie wysokiej jakości snu, już jedna porządnie przespana noc może znacząco poprawić jakość Twojego życia.

Podstawową zasadą, która nie tylko wpłynie na jakość snu, ale też ułatwi Ci samo zasypianie, jest regularność. Niezależnie od tego, czy chcesz spać tylko w nocy, czy np. eksperymentować ze snem polifazowym, warto zachować w swojej decyzji stałość. Spróbuj spać w podobnych godzinach, nie zważając na to, czy jest akurat środek tygodnia czy weekend.

Co jeszcze jest dobre na spanie? Zadbaj o czas przed położeniem się do łóżka. Jest on równie ważny co sam sen. Jeżeli zależy Ci, aby szybko zasnąć, godzinę przed snem nic nie jedz (zwłaszcza ciężkostrawnego) oraz unikaj ostrego światła (np. tego z ekranów). Dzięki temu w Twoim organizmie zacznie się wydzielać zwiększona ilość melatoniny, czyli tzw. hormonu snu.

Jakie zioła są dobre na sen?

Jeżeli wieczorem masz problem z ochłonięciem po ciężkim dniu, pomóc mogą zioła na sen. Większość z nich jest tania i łatwo dostępna. Możesz sięgnąć po apteczne tabletki lub tradycyjny napar. Najlepiej sprawdzą się w tej roli:

  • kozłek lekarski,

  • melisa,

  • szyszki chmielu,

  • lawenda lub

  • męczennica.

Warto pamiętać jednak, że tego typu rozwiązania nie są dobre na każdy wieczór. Jeżeli doskwiera Ci bezsenność, spróbuj zastanowić się, z czego ona wynika. Być może dobrym sposobem na rozwikłanie problemu będzie spotkanie z psychoterapeutą lub medytacja na sen.

Jaka dieta jest dobra na sen?

Nie bez przyczyny mówi się, że „jesteś tym, co jesz”. To, jak się żywisz, ma ogromny wpływ na zdrowie całego Twojego organizmu. Zarówno to fizyczne, jak i psychiczne. Niezdrowa, ciężkostrawna dieta może być przyczyną problemów z zasypianiem, obniżenia jakości snu oraz ogólnego pogorszenia się zdrowia.

Oprócz umiarkowanego jedzenia przed snem spróbuj na kolację, zamiast białka, jeść więcej węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym (np. pieczywa pełnoziarnistego i warzyw). Dodatkowo w godzinach wieczornych nie spożywaj kofeiny oraz napojów słodzonych czy alkoholowych. Przestrzegając tych zasad, możesz zorganizować sobie najlepszy sen i optymalny relaks.

Jak zadbać o dobry sen, kiedy nie ma się na niego czasu?

Jeżeli ciągle chodzisz niewyspany, bo brakuje Ci czasu na sen, rozważ przejście na sen polifazowy. W przeciwieństwie do snu monofazowego, podczas którego śpi się tylko w nocy, sen polifazowy ogranicza spanie nocne na korzyść drzemek w ciągu dnia. Przy wyborze snu polifazowego, który składa się z 6 faz, możesz ograniczyć ilość przespanych godzin.

Źródła
  1. M. Skalski, Bezsenność – patogeneza i leczenie, „Kosmos” 2014, t. 63, nr 2, s. 233–243.

  2. A. Kawalec, K. Pawlas, Czynniki środowiskowe wpływające na sen oraz zachowywanie higieny snu, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2013, t. 94, nr 1, s. 1–5.

  3. C. Stampi, Polyphasic sleep strategies improve prolonged sustained performance: A field study on 99 sailors, „Work & Stress” 2007, t. 3, nr 1, s. 41–55.

  4. E.A. Lucas, M.B. Sterman, Experimental Neurology, „Experimental Neurology” 1975, t. 46, nr 2, s. 369–388.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się
Popularne w kategorii Zdrowie psychiczne

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.