Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

Jazda na łyżwach – jakie niesie korzyści? Jak nauczyć się jeździć?

Marta Skrzypek

29.10.2021

Aktualizacja: 29.10.2021

Jazda na łyżwach jest jednym z najbardziej popularnych sportów zimowych. To świetna zabawa dla osób w każdym wieku, a techniki rekreacyjne nie są trudne. Wystarczy kilka godzin na lodowisku, aby móc cieszyć się jazdą. Jak nauczyć się jeździć na łyżwach? Jakie są zalety łyżwiarstwa?


jazda-na-lyzwach-jak-sie-nauczyc-co-daje
pexels.com

Nauka jazdy na łyżwach

Jazda na łyżwach to bardzo zróżnicowany sport. Wyróżnia się łyżwiarstwo figurowe, jazdę rekreacyjną oraz hokej. Ta zimowa forma aktywności fizycznej polega na przemieszczaniu się po lodzie w specjalnych butach z płozami. Stanowi idealny trening nóg. Od strony sportowej oprócz hokeja i łyżwiarstwa figurowego wyróżnia się również szybkie łyżwiarstwo na krótkim torze, łyżwiarstwo synchroniczne oraz nową dziedzinę jazdy na łyżwach z użyciem latawca – kite ice skating. Łyżwiarstwo rekreacyjne stanowi wspaniałą alternatywę dla pozostałych sportów uprawianych przez cały rok.

Pewnie się domyślasz, że w jeździe na łyżwach kluczowe są postawa i odpowiedni balans ciałem. Dlatego też, zanim zrobisz pierwszy krok w stronę tafli lodu, spróbuj ćwiczeń wyrabiających równowagę (np. stanie na jednej nodze, wykroki, „jaskółka”). Podstawowymi technikami jazdy rekreacyjnej są: utrzymanie pozycji, jazda do przodu, jazda po kole i umiejętność hamowania.

Aby zachować pozycję, należy trzymać nogi blisko siebie, lekko ugięte w kolanach, a ciężar ciała powinien być rozłożony na centralnej i przedniej części stóp. Gdy poczujesz się pewnie na tafli, możesz rozpocząć jazdę do przodu, najlepiej w tzw. jodełkę: przenieś ciężar ciała na tylną nogę, odepchnij się nią lekko w bok, a następnie płynnie przenieść ciężar na nogę przednią, jadącą – drugą utrzymaj przez chwilę w górze, a potem dołącz. Następnie zmień nogę odpychającą i powtórz.

Jazda po kole to inaczej umiejętność skręcania. Aby się tego nauczyć, musisz być odpowiednio ustawiony – łyżwy powinny być połączone równolegle. Z tej pozycji wystarczy się odepchnąć nogą zewnętrzną i przenieść ciężar na wewnętrzną, czyli tę, która skręca. Utrzymaj przez chwilę zewnętrzną nogę w górze, a następnie dołącz do drugiej łyżwy i ponownie się odepchnij.

Na koniec hamowanie, najlepiej tzw. pługiem – wystarczy, że ruszysz powoli do przodu, ustawisz nogi w rozkroku, a następnie skierujesz czubki łyżew do siebie.

Rodzaje łyżew

Na początku musisz zdecydować, jaki styl jazdy preferujesz, aby wybrać odpowiedni sprzęt. Łyżwy muszą być wygodne i stabilne. Producenci mają w swojej ofercie skórzane i plastikowe, więc musisz przymierzyć oba rodzaje i dobrać do własnych preferencji. Główną różnicą między łyżwami jest rodzaj ostrza. W łyżwiarstwie wyróżnia się trzy najważniejsze rodzaje łyżew:

  • łyżwy hokejowe – idealne dla początkujących, ponieważ nie mają czubka, a odpychanie od powierzchni lodu odbywa się całą powierzchnią łyżwy;

  • łyżwy figurowe – są smuklejsze i bardziej stylowe od hokejowych. Przeznaczonedo wykonywania precyzyjnych, skomplikowanych układów i figur;

  • panczeny – łyżwy przygotowane do szybkiej jazdy po specjalnych torach. Mają cienką i długą płozę, dzięki czemu mogą osiągać szybkie prędkości.

Ważne jest, aby do jazdy na łyżwach włożyć grube skarpetki. Dzięki temu unikniesz otarć i nie zmarzniesz. Na samym początku licz się z upadkami. Jeżeli obawiasz się bólu i siniaków, warto zastosować dobre ochraniacze, w szczególności na stawy łokciowe i kolana.

Co daje jazda na łyżwach?

Jazda na łyżwach, podobnie jak każdy sport, niesie wiele korzyści zdrowotnych. Dzięki regularnym treningom zwiększysz wytrzymałość ciała na wysiłek fizyczny i poprawisz swoją kondycję. Łyżwiarstwo wpływa zbawiennie na układ oddechowy i sercowo-naczyniowy, co oznacza, że przeciwdziała zawałom serca i redukuje poziom cholesterolu we krwi. Dzięki jeździe na łyżwach dotlenisz mózg i będziesz lepiej pracować. Jazda na łyżwach poprawia koordynację, gdyż w trakcie aktywności ćwiczy się balans ciałem i jego równowagę. W dodatku uelastycznia stawy i wzmacnia mięśnie nóg. Łyżwiarstwo doskonale kształtuje sylwetkę i spala zbędny tłuszcz. Godzinny trening na tafli lodu potrafi spalić aż do 800 kcal. Podczas jazdy wzmacniasz mięśnie łydek, ud, brzucha, dolnej części pleców. Nie zapominaj, że uprawianie sportu na świeżym powietrzu doskonale hartuje organizm, szczególnie zimą – dzięki łyżwiarstwu naturalnie podniesiesz odporność organizmu.

Jakie dodatkowe zalety ma łyżwiarstwo?

Łyżwiarstwo to nie tylko piękne i zdrowe ciało. Jeżeli nadal nie jesteś przekonany do jazdy na łyżwach, oto kilka dodatkowych powodów, które mogą Cię skusić:

  • polubisz zimę – jest to świetna zabawa, podczas której nie będziesz czuć zimna i niskiej temperatury. Jeżeli nie lubisz zimy, łyżwiarstwo może to zmienić;

  • nie ucierpi Twój portfel – łyżwy to stosunkowo niedrogi sport. Ceny sprzętu zaczynają się od 120 złotych, a godzina spędzona na lodowisku kosztuje około 15–20 złotych;

  • poznasz nowych ludzi – jeżeli wśród rodziny i przyjaciół nikt nie jeździ na łyżwach, nie przejmuj się! Mnóstwo ludzi chodzi na łyżwy w pojedynkę, więc jest to doskonała okazja, aby poznać kogoś nowego;

  • poprawisz ogólne samopoczucie – podczas jazdy na łyżwach zwiększa się poziom endorfin w organizmie. Jesteś wówczas szczęśliwszy i pozytywnie nastawiony do życia.

Mało tego, zarówno w miastach, jak i w mniejszych miejscowościach pojawia się coraz więcej lodowisk. Można korzystać z krytych, niekiedy dostępnych cały rok, lub z otwartych, dzięki którym uprawiamy sport na świeżym powietrzu.

Źródła
  1. Dobrowolska, Podstawy jazdy na łyżwach, rolkach i wrotkach, Wydawnictwo Bis, Warszawa 2021.

  2. Ł. Olkowicz, Wybieram swój sport. Na śniegu. Sporty zimowe, Wydawnictwo Polarny Lis, Warszawa 2018.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się
Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online
  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

cwiczenia-dla-seniorow-na-kregoslup
Fitness
1 min.
Zdrowy kręgosłup – ćwiczenia dla seniorów
29.07.2022
cwiczenia-z-guma-jakie-daja-efekty-na-brzuch-i-posladki
Fitness
1 min.
Ćwiczenia z gumą - jakie dają efekty na brzuch i pośladki?
27.07.2021
rozgrzewka-dla-dzieci-jak-powinna-wygladac
Fitness
2 min.
Rozgrzewka dla dzieci - jak powinna wyglądać?
30.07.2021
trening-nog-cwiczenia-wzmacniajace-i-rozciagajace
Fitness
2 min.
Trening nóg - co trzeba o nim wiedzieć? Jak wykonywać?
28.10.2021
Popularne w kategorii Fitness

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.