Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів

Opalanie latem i zimą – odkryj metody na bezpieczne opalanie

Marta Skrzypek

24.01.2022

Aktualizacja: 24.01.2022

Kąpiele słoneczne mają wiele zalet – umiarkowane opalanie poprawia nastrój, wzmacnia mięśnie i kości. Co więcej, muśnięta słońcem skóra wygląda pięknie i zdrowo. Sprawdź, jakie są wady i zalety opalania i jak robić to bezpiecznie.


opalanie-natryskowe-w-solarium-na-sloncu
pixabay

Zalety opalania na słońcu

Jedną z zalet kąpieli słonecznych jest produkcja witaminy D3. Promienie UV łączą się z cholesterolem w komórkach Twojej skóry i wytwarzają energię do produkcji tej witaminy. W klimacie umiarkowanym wszyscy cierpimy na jej niedobór, a trudno ją suplementować przez cały rok. Witamina D3 jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu – wspiera układ kostny, mięśniowy i odpornościowy. Dodatkowo pomaga zapobiegać chorobom nowotworowym i autoimmunologicznym.W trakcie opalania zwiększa się poziom serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Dzięki temu mamy lepszy humor, jesteśmy mniej podatni na stany depresyjne i lepiej się wysypiamy.Słońce może być również niezwykle pomocne przy bólach stawowo-mięśniowych, ranach i zmianach skórnych (np. łuszczyca). Rany szybciej się goją, przemiana materii znacznie się poprawia, a ciśnienie obniża, co przeciwdziała zawałom serca.Nic więc dziwnego, że wiele osób tak lubi wystawiać ciało na słońce. Jego działanie ma jednak swoje wady.

Wady opalania na słońcu

Opalanie, mimo że ma wiele zalet, może być niebezpieczne. Należy opalać się krótko i odpowiednio zabezpieczać skórę przed szkodliwym działaniem promieni UV. Jeśli zignorujesz te dwie zasady, może dojść do kilku przykrych konsekwencji, takich jak:

  • fotostarzenie – długotrwałe działanie promieni słonecznych stopniowo niszczy włókna kolagenowe w skórze, w wyniku czego skóra staje się cieńsza, suchsza, powstają zmarszczki i bruzdy,

  • ryzyko powstania nowotworów – promieniowanie UV uwalnia produkcję wolnych rodników w skórze, czyli agresywnych cząsteczek chemicznych, które niszczą skórę i atakują Twój kod genetyczny. Układ odpornościowy ulega osłabieniu i organizm słabiej walczy z infekcjami. Szczególnie należy uważać wtedy, gdy na skórze występuje dużo zmian barwnikowych (piegi, przebarwienia itp.),

  • przebarwienia skórne – niechroniona skóra jest skłonna do wytworzenia brązowych lub białych przebarwień na skórze,

  • oparzenia.

Niekiedy słońce powoduje alergie skórne, szczególnie u osób, które zażywają leki fotouczulające.

Jak się bezpiecznie opalać?

Aby uniknąć przykrych konsekwencji opalania, należy przestrzegać kilku bardzo ważnych zasad. Po pierwsze, należy wystawiać skórę na słońce po godzinie 14, kiedy promienie są słabsze i nie grozi Ci poparzenie. Dawkowanie słońca to najlepsza metoda na zdrową i piękną skórę.Po drugie, stosuj kosmetyki z filtrami UV, bez względu na odcień karnacji. Każda skóra potrzebuje ochrony – zaleca się stosowanie kremów i balsamów przynajmniej o SPF 15, a na twarz minimum 30. Jest jedna zasada: im jaśniejsza karnacja, tym większy filtr. Oprócz stosowania balsamów należy chronić skórę głowy odpowiednim nakryciem oraz oczy okularami przeciwsłonecznymi. Nie zapominaj o dzieciach! Delikatna skóra dziecka wymaga kosmetyków z wysoką ochroną, gdyż nie jest przygotowana do całkowitej odbudowy po oparzeniu słonecznym.Po trzecie, zwracaj uwagę na leki, które stosujesz. Niektóre z nich są fotouczulające i przyczyniają się do powstawania przebarwień na skórze. Szczególnie powinny uważać kobiety, które stosują kurację hormonalną. Bezpośrednio przed opalaniem nie używaj perfum lub wód toaletowych – mogą one wchodzić w reakcję ze słońcem i powodować wysypki i plamy na skórze.

Schodząca skóra po opalaniu – jak sobie z nią poradzić?

Nie przestrzegając zasad bezpiecznego opalania, możesz narazić swoją skórę na oparzenia słoneczne. Wówczas górna warstwa ochronna ulega uszkodzeniu przez promienie UV, tworzą się bąble, a po kilku dniach skóra zaczyna schodzić. W takim wypadku nie należy jej zrywać – musi odchodzić naturalnie! Jedyne co możesz zrobić, to trochę jej pomóc, przyspieszając regenerację naskórka poprzez:

  • chłodną kąpiel, która przyniesie Ci ulgę w pierwszych dniach po oparzeniu,

  • nawilżanie skóry kosmetykami regeneracyjnymi z panthenolem, aloesem, alantoiną lub masłem shea,

  • dietę i nawodnienie – nawilżaj skórę również od środka, wypijając minimum 2 litry wody dziennie; dieta bogata w antyoksydanty zapobiega fotostarzeniu się skóry,

  • peelingi enzymatyczne – delikatne kosmetyki złuszczające przyspieszą regenerację skóry.

Najważniejszą zasadą jest odpowiednie nawilżenie skóry oraz cierpliwość – skóra potrzebuje czasu, aby odbudować swoją warstwę lipidową. Najlepiej zapobiegać takim sytuacjom i konsekwentnie zabezpieczać skórę przed działaniem promieni UV, aby uniknąć powstawania przebarwień na skórze.

Przebarwienia na skórze – co robić?

Oprócz poparzeń skórnych kolejną przykrą konsekwencją skóry niezabezpieczonej przed opalaniem jest powstawanie przebarwień. Pojawiają się one w różnych miejscach na całym ciele: na twarzy, dłoniach, plecach, karku. Czasami przybierają postać drobnych piegów, a czasami większych, ciemnych plam. Niekiedy ustępują same i zaczynają znikać, ale większość z nich niestety pozostaje z Tobą na dłużej. Na szczęście istnieją metody na radzenie sobie z przebarwieniami. Jedną z nich jest laseroterapia. Wiązki światła lasera wchodzą głęboko pod skórę i rozbijają nadmiar barwnika zwanego melaniną. W konsekwencji barwnik jest wydalany ze skóry i przebarwione miejsce zaczyna się rozjaśniać.Kolejnym sposobem na pozbycie się przebarwień są peelingi chemiczne. Polegają one na kontrolowanym złuszczaniu naskórka za pomocą kwasów (najczęściej glikolowego, salicylowego, retinowego) oraz witaminy C. Peelingi chemiczne pobudzają produkcję kolagenu i elastyny, dzięki czemu skóra jest napięta i pięknie rozświetlona.Na przebarwienia pomagają również maseczki zawierające składniki rozjaśniające i depigmentujące. W przypadku plam na skórze najczęściej stosuje się maseczki z alg, ogórka, kurkumy czy kwasu azelainowego. Większość z nich możesz wykonać w domu.

Opalanie zimą

Opalać się możesz zarówno latem, jak i zimą. Sztuczną opaleniznę można wywołać dzięki wizytom w solarium, opalaniu natryskowemu oraz smarowaniu skóry balsamami brązującymi. Jak korzystać z opalania bez kąpieli słonecznych i czy jest to bezpieczne?

Solarium

Zwolennicy użytkowania solarium uważają, że umiejętne korzystanie z niego przynosi pewne korzyści. Przede wszystkim poprawia jesienną chandrę i sprawia, że skóra wygląda piękniej i zdrowiej. Niestety, nie ma bezpiecznej dawki promieniowania emitowanego przez solarium. Urządzenie wpływa na fotostarzenie się skóry, pojawianie się niebezpiecznych zmian skórnych i przebarwień, szkodzi oczom, powoduje fotoalergie. Jeśli bardzo chcesz korzystać z solarium, najpierw udaj się na konsultację do dermatologa.

Opalanie natryskowe

Doskonałą alternatywą do solarium jest opalanie natryskowe. Polega na zabarwieniu skóry specjalną mgiełką, która ma właściwości nawilżające i nie powoduje przebarwień. Z opalania natryskowego mogą korzystać również kobiety w ciąży, pod warunkiem, że nie mają uczulenia na żaden składnik substancji brązujących. Główną zaletą tej metody opalania jest natychmiastowy efekt oraz wyrównanie koloru skóry. Mgiełka idealnie maskuje niedoskonałości, takie jak cellulit oraz rozstępy. Przeciwwskazaniami do stosowania opalania natryskowego są: łuszczyca, alergie skórne oraz astma.

Kosmetyki brązujące

Kosmetyki brązujące, zwane inaczej samoopalaczami, to kolejna alternatywa do wystawiania skóry na słońce lub wizyt w solarium. Dzisiejsze produkty, w odróżnieniu od starszych wersji, nie powinny barwić skóry i ubrań. Zazwyczaj kosmetyki brązujące i samoopalacze delikatnie przyciemniają skórę, pozostawiając ją lekko nawilżoną. Jedyną ich wadą jest trudne rozprowadzanie na skórze. Nieumiejętnie wykonany zabieg może powodować plamki. Aby upewnić się, że skóra jest idealnie pokryta kosmetykiem, warto najpierw zrobić peeling ciała, a sam produkt rozprowadzać specjalnie przeznaczoną do tego rękawicą.Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak szybka lub trwała opalenizna. Możesz suplementować beta-karoten, który ją przedłuży i uchroni przed fotostarzeniem się skóry. Jego stosowanie nie zwalnia Cię jednak z rozsądnego opalania i ochrony skóry przed szkodliwym promieniowaniem.

Źródła
  1. J. Maj, Skóra lustrem ciała, Wydawnictwo Item Publishing, Warszawa 2020.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się

Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online

  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

cwiczenia-na-zylaki-jakie-sa-najlepsze
Zdrowie
2 min.
Ćwiczenia na żylaki - jakie są najlepsze?
24.01.2022
domowe-sposoby-na-wysypke-po-antybiotyku
Zdrowie
1 min.
Wysypka po antybiotyku – domowe sposoby
03.06.2022
jak-nawilzyc-powietrze-w-pokoju-jakie-sa-sposoby
Zdrowie
1 min.
Sposoby na nawilżenie powietrza w pokoju
03.06.2022
jakie-sa-rosliny-oczyszczajace-powietrze
Zdrowie
1 min.
Które rośliny oczyszczają powietrze?
03.06.2022
Popularne w kategorii Zdrowie

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.