Terapia metodą McKenziego – na czym polega, jak działa, dla kogo jest wskazana?

Agata Oleszkiewicz

30.07.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Ćwiczenia McKenziego to jedna z powszechnie znanych i cenionych metod fizjoterapeutycznych, stosowanych w diagnozowaniu i leczeniu bólu pochodzącego od kręgosłupa i kończyn. Dzięki tej aktywności złagodzisz objawy, a także usuniesz przyczyny choroby. Poznaj istotę metody McKenziego i dowiedz się, jak ona działa!


metoda-mckenzie-na-czym-polega-ta-terapia-jakie-ma-zalety
unsplash.com

Co to jest metoda McKenziego?

Metoda McKenziego to specjalistyczny system diagnostyczno-terapeutyczny, znajdujący zastosowanie w leczeniu i rehabilitacji różnorodnych zespołów bólowych kręgosłupa i układu mięśniowo-szkieletowego kończyn. Została ona stworzona nie tylko z myślą o łagodzeniu objawów choroby i nieprzyjemnych stanów wynikających z jej postępów, takich jak ból pleców czy karku, ale także w celu niwelowania przyczyn dolegliwości i zapobiegania ich rozwojowi. To ważne narzędzie w terapii zwyrodnienia stawów oraz wyprowadzania wad postawy, takich jak nadmierna lub spłycona lordoza. Rehabilitacja McKenziego wyróżnia się na tle innych form usprawniania ruchowego przede wszystkim sposobem badań funkcjonalnych narządu ruchu, klasyfikacją diagnostyczną oraz podejściem do realizowania indywidualnego programu leczenia. Poza tym w przebiegu fizjoterapii tego typu duży nacisk kładzie się na edukację zdrowotną i świadomość istoty problemu, z którym zmaga się pacjent. Ważna jest także profilaktyka nawrotu dolegliwości po zakończeniu terapii. Fizjoterapia McKenziego nie przewiduje rozbudowanego systemu ćwiczeń. Terapeuta po dokładnej analizie Twojej choroby dobiera kilka ruchów bądź pozycji (niekiedy tylko jedną czy dwie), ale do tego podaje konkretne wytyczne odnośnie do techniki ich wykonania, do których musisz się dostosować, jeśli chcesz, aby rwa kulszowa, przepuklina kręgosłupa czy zespół bolesnego barku trwale ustąpiły.

Rehabilitacja metodą McKenziego

Terapia McKenziego rozpoczyna się od przeprowadzenia wywiadu na temat Twojego problemu zdrowotnego za pomocą specjalnych protokołów diagnostycznych, odrębnych dla każdego odcinka kręgosłupa i kończyn. Pozwalają one określić topografię i charakter objawów. Dodatkowo przeprowadzane są badania czynnościowe, aby poznać możliwości ruchowe dysfunkcyjnej części ciała. Metoda McKenziego pomaga ustalić m.in. kierunek przesunięcia się tzw. dysku, czyli krążka międzykręgowego. Mając pełen obraz Twojego stanu zdrowia, fizjoterapeuta ustala leczenie, zalecając ćwiczenia, którymi możesz wprowadzić dysk na właściwe miejsce i zabezpieczyć go przed ponownym wypadnięciem. Terapeuta wskazuje także ruchy, których lepiej unikać, aby nie nasilać dolegliwości.Zgodnie z metodą McKenziego objawy związane z nieprawidłowościami elementów znajdujących się wewnątrz i na zewnątrz segmentu kręgosłupa (krążków międzykręgowych czy pierścieni włóknistych) nazywane są zespołem strukturalnym. Jeśli natomiast aparat ruchu obejmują zrosty, przykurcze czy zbliznowacenia, to stan określany jest zespołem dysfunkcyjnym. Trzecią kategorią możliwych zaburzeń, do których Twój problem może zostać zakwalifikowany, jest zespół posturalny. Dotyczy on tkanek stawowych, które nie są uszkodzone, a tylko przeciążone. Zarówno na tego typu zespół, jak i na zespół dysfunkcyjny pomocny jest masaż McKenziego.

Ćwiczenia McKenziego na kręgosłup

Ćwiczenia McKenziego na kręgosłup szyjny i lędźwiowy oraz kończyny dobierane są indywidualnie na podstawie wspomnianego wyżej protokołu. Pamiętaj, żeby nie wymyślać samodzielnie pozycji, bo możesz sobie zaszkodzić! Istotą treningu McKenziego jest wykonywanie ruchów przeciwnych do tych, które powodują ból. Jeśli więc Twój dysk przesuwa się do tyłu i wywołuje podrażnienie nerwów, fizjoterapeuta może zalecić ćwiczenia o charakterze wyprostnym. Sprzyjają one wówczas repozycji krążka do przodu. Z kolei w sytuacji jego przemieszczenia się do przodu, mogą zostać Ci zaproponowane ćwiczenia zgięciowe kręgosłupa. W zależności od problemu dobierane są także inne typy aktywności. To szczególnie ważne w przypadku stenozy kręgosłupa, czyli zwężenia kanału kręgowego. Ćwiczenia McKenziego mają wówczas na celu odbarczenie ucisku struktur nerwowych, udrożnienie przewodnictwa nerwowego oraz przywrócenie prawidłowej ruchomości stawów kręgosłupa i normalizację napięcia w obrębie ich tkanek.Efekt terapeutyczny uzyskasz nie tylko dzięki treningowi kręgosłupa. Może Ci zostać zaproponowana praca nad wzmocnieniem mięśni brzucha, rozciągnięciem kończyn dolnych czy innego rodzaju aktywność, pośrednio przekładająca się na poprawę zdrowia i motoryki grzbietu. Ćwiczenia metodą McKenziego w zależności od wskazówek i stanu zdrowia możesz wykonywać samodzielnie kilka razy w ciągu dnia o określonych porach lub w razie potrzeby. Może zdarzyć się tak, że skłon w tył czy skręty tułowia przyniosą Ci ulgę podczas przerwy w pracy lub innych codziennych zajęć. Dzięki regularnym treningom ograniczysz częstotliwość wizyt u fizjoterapeuty.

Źródła
  1. M. Szmyrka-Kaczmarek i in., Bóle kręgosłupa w schorzeniach reumatycznych, „Polski Przegląd Neurologiczny” 2010, nr 2.

  2. P. Tomaszewska, Metoda mechanicznego diagnozowania i terapii McKenziego w zespołach bólowych lędźwiowo-krzyżowych odcinka kręgosłupa, „Praktyczna Fizjoterapia i Rehabilitacja” 2016, nr 72.

  3. R. McKenzie, Wylecz swoje plecy, Med-Media, Warszawa 2011.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Fitness
Ad

Najchętniej czytane

czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021
galwanizacja-na-czym-polega-ten-zabieg-rehabilitacyjny
Fitness
1 min.
Galwanizacja - na czym polega ten zabieg rehabilitacyjny?
27.07.2021
styl-motylkowy-co-daje-jakie-ma-zalety
Fitness
1 min.
Styl motylkowy – co daje? Jakie ma zalety? | Welbi.pl
17.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.