Trening relaksacyjny Schultza – jakie są jego efekty?

Emilia Kruszewska

19.05.2021

Aktualizacja: 09.08.2021

Trening Schultza to skuteczna metoda relaksacyjna łącząca elementy jogi, autohipnozy i medytacji. Adresowana jest zarówno do osób dorosłych, jak i dzieci mierzących się z problemem stresu, lęku, napięcia i nadpobudliwości.


Trening autogenny Schultza to relaksacyjna metoda polegająca na osiągnięciu stanu całkowitego odprężenia i relaksu. Opiera się na technikach medytacji, elementach hipnozy i jogi. Autorem treningu jest niemiecki psychiatra i psychoterapeuta Johannes Schultz, który w 1932 roku opracował system ćwiczeń głębokiej relaksacji, mającej na celu oddziaływanie na układ nerwowy i mięśniowy.

trening-autogenny-schultza-na-czym-polega
pexels.com

Ćwiczenia i techniki relaksacyjne Schultza

Metody relaksacyjne Schultza można przeprowadzić samodzielnie w domu. Trening nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani sprzętu. Metoda Schultza to rodzaj medytacji prowadzącej do całkowitego wyciszenia. Uczy przede wszystkim, jak się uspokoić. Do przeprowadzenia prawidłowej sesji niezbędne jest ciche i spokojne miejsce.

Zapoznaj się ze wskazówkami na temat tego, jak zastosować metodę relaksacyjną Schultza krok po kroku:

  • Usiądź wygodnie i zamknij oczy.

  • Wszystkie myśli skup tylko na sobie i na tym, co teraz czujesz.

  • Weź kilka głębokich wdechów i wydechów, by ustabilizować oddech i rytm bicia serca.

  • Powtarzaj w myślach, że przepełnia cię radość i szczęście. Wraz z zagłębianiem się w myślach powinieneś odczuwać przepływ ciepła. Jeśli masz trudności z wyciszeniem, możesz wspomóc się muzyką klasyczną lub relaksacyjną, np. połączoną z odgłosami natury. Odpowiednio dobrany utwór pomoże odciąć się od negatywnych emocji, stresu i wprowadzić się w stan ukojenia.

  • Dokonaj wizualizacji miejsca, w którym czujesz się bezpiecznie. Wyobraź sobie, że jesteś tam, a następnie spróbuj skupić się na jego szczegółach – przedmiotach, kolorach, dźwiękach, które tam słyszysz.

  • Zostań myślami w bezpiecznej przestrzeni dotąd, aż poczujesz się odprężony i spokojny.

Metoda Schultza ma na celu złagodzenie napięcia psychicznego i fizycznego. W ramach postępu sesji powinieneś odczuwać pełne rozluźnienie mięśni całego ciała.

Relaksacja Schultza – zalety

Trening Schultza zalecany jest szczególnie osobom narażonym na długotrwały stres i napięcie. Metody relaksacyjne umożliwiają osiągnięcie stanu odprężenia, wyciszenia i spokoju ducha. Trening znajduje zastosowanie również jako jedna z metod leczenia nerwicy i wielu zaburzeń psychicznych. Technika pomaga pozbyć się lęku i uczy przejmowania kontroli nad stresem. Regularne treningi pozwalają na poznanie możliwości własnej psychiki, którą jesteśmy w stanie w pełni kontrolować i umiejętnie reagować na sytuacje stresowe

Narastające napięcie z czasem prowadzi do nerwicy, objawów psychosomatycznych, a nawet stanów depresyjnych. Nie możemy zapominać o najważniejszym – kondycja zdrowia psychicznego ma swoje odzwierciedlenie w stanie fizycznym organizmu. Narastające i skumulowane napięcie bardzo często jest jedną z przyczyn rozwijających się schorzeń. Dbając o zdrowie psychiczne, dbasz o zdrowie swojego ciała.

Relaksacja metodą Schultza – dla kogo?

Trening metodą Schultza sprawdzi się w przypadku wielu schorzeń. Wskazania do przeprowadzenia tej formy relaksacji to:

  • choroby wrzodowe

  • nadczynność tarczycy,

  • przewlekłe schorzenia oskrzeli,

  • zaburzenia krążenia,

  • nadciśnienie,

  • nawracające problemy z układem pokarmowym,

  • nerwica narządowa i psychogenna,

  • nadpobudliwość,

  • bezsenność,

  • zaburzenia neurologiczne,

  • problemy hormonalne,

  • problemy z koncentracją i przyswajaniem nowych informacji,

  • niekontrolowane wybuchy agresji,

  • dolegliwości psychosomatyczne.

Przed przystąpieniem do treningu zaleca się wykonanie kilku ćwiczeń oddechowych. Osoby, które cierpią z powodu różnych schorzeń, powinny ponadto skorzystać wcześniej z konsultacji lekarskiej.

Trening autogenny Schultza dla dzieci

Trening Schultza to jedna z najskuteczniejszych metod relaksacyjnych wykorzystywanych w pracy z dziećmi. Sprawdza się zarówno u maluchów w wieku przedszkolnym, jak i w przypadku uczniów szkół. Trening Schultza rekomendowany jest dla dzieci nadpobudliwych ruchowo oraz tych, które mają problem z odprężeniem i relaksem.

Celem metody jest osiągnięcie wewnętrznego wyciszenia, spokoju i całkowitego odprężenia. W przypadku dzieci trening Schultza może być modyfikowany i prowadzony przez osobę dorosłą. Relaksacja powinna odbywać się w pozycji leżącej. Bardzo ważne jest, by dziecko znajdowało się w cichym pomieszczeniu i nie było rozpraszane różnymi dźwiękami.

W przypadku małych dzieci trening Schultza może być przeprowadzony za pomocą bajki, z bohaterem której dziecko może się utożsamić. Bardzo ważne jest, by opowiadanie było uporządkowane kompozycyjnie. Nie można też zapomnieć o budowaniu napięcia. Bajka powinna kończyć się pozytywnie, by dziecko, utożsamiając się z bohaterem, odczuło ulgę i uspokoiło się. Opowieść musi nawiązywać ponadto do świata realnego i poruszać rzeczywiste problemy, z którymi maluch mierzy się w życiu codziennym. Bajka relaksacyjna nie może zawierać elementów magii.

Efekty treningu autogennego Schultza

Pierwsze efekty treningu powinny pojawić się już po kilku tygodniach codziennych, regularnych sesji. Wraz z upływem czasu dostrzeżesz coraz więcej dobrych stron tej metody.

Jakich efektów możesz się spodziewać?

  • Umiejętności odprężania i wyciszania w każdej chwili.

  • Zmniejszenia napięcia i stresu.

  • Uwolnienia skumulowanej negatywnej energii.

  • Poprawy koncentracji i szybszego przyswajania nowych informacji.

  • Długiego i efektywnego snu.

  • Poprawy samopoczucia.

  • Wzrostu własnej samooceny.

  • Redukcji napięcia mięśni.

Trening Schultza przynosi szereg korzyści dla ciała i psychiki. Pozwala na pełny relaks i całkowite wczucie się we własne emocje. Metoda ta jest doskonałą alternatywą pełnej medytacji

Przeciwwskazania treningu Schultza

Trening Schultza nie może być wykonywany u osób z autyzmem, pacjentów zażywających środki psychotropowe lub mających zaburzenia psychiczne. Nie powinno się go przeprowadzać również w okresie infekcji lub w stanie gorączki. Wątpliwości związane ze stanem zdrowia i bezpiecznym zastosowaniem treningu u dorosłych i dzieci należy skonsultować z lekarzem.

Źródła
  1. M. Ziółkowski, Świadoma regulacja napięcia emocjonalnego w nowoczesnym procesie dydaktyczno-wychowawczym, Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej, Przychodnia Rehabilitacji Leczniczej „Sojczyńskiego”.

Tagi
relaks

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Popularne w kategorii Zdrowie psychiczne, Fitness
Ad

Najchętniej czytane

wysilek-fizyczny-a-zapobieganie-chorobom-ukladu-krazenia
ZdrowieFitness
1 min.
Wysiłek fizyczny a zapobieganie chorobom układu krążenia
17.08.2021
czy-cwiczenia-maja-wplyw-na-odpornosc-sprawdz
FitnessZdrowie
1 min.
Czy ćwiczenia mają wpływ na odporność? Sprawdź, jak aktywność wpływa na Twój układ immunologiczny
20.08.2021
czy-cwiczenia-fizyczne-moga-poprawic-zdrowie-psychiczne
FitnessZdrowie psychiczne
1 min.
Czy ćwiczenia fizyczne mogą poprawić Twoje zdrowie psychiczne?
20.08.2021
dlaczego-warto-regularnie-cwiczyc-sprawdz-jak-aktywnosc-wplywa-na-Twoje-zdrowie
FitnessZdrowie
1 min.
Dlaczego warto regularnie ćwiczyć? Sprawdź, jak aktywność fizyczna wpływa na Twój organizm
01.09.2021

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.