Статті для українців які можуть допомогти

Побачити більше

безкоштовні лікарі для України

Звернутися до лікарів
tesknota-czym-jest-jak-sobie-z-nia-radzic
pexels.com

Czym jest tęsknota?

Tęsknota jest rodzajem emocji powstałej na bazie wspomnień i przeżyć. Chociaż trudno ją zdefiniować, doświadczył jej każdy z nas. Choć tęsknota pomaga kształtować przyjaźń, miłość, poczucie wspólnoty i więzi z innymi ludźmi, a nawet miejscami, jej przeżywanie wiąże się z poczuciem osamotnienia. W życiu człowieka jest obecna już od narodzin. Pojawia się w różnej intensywności i zanika, gdy pogodzimy się z sytuacją. W wielu przypadkach trwa jako rodzaj wspomnień i melancholii. Warto być świadomym, że nie zawsze uczucie nadmiernej tęsknoty jest pozytywne. Często wiąże się ze stresem i długotrwałym przygnębieniem, a gdy ten stan jest bagatelizowany, może nawet prowadzić do rozwoju depresji.

Jaka może być tęsknota?

Jest wiele rodzajów tęsknoty. Jej różnorodność zależy przede wszystkim od tego, z jakiego powodu ją odczuwamy. Tęsknota za kimś ma złożone podłoże. Uaktywnia się z powodu śmierci danej osoby, jej wyjazdu czy rozstania.

Tęsknota za ukochaną osobą może trwać bezustannie lub powracać z różną intensywnością. Czasem też związana jest z miejscem, np. domem, miastem bądź pracą. Miewa również związek z jakimś okresem w życiu, który utraciliśmy lub który przeminął, np. z czasem dzieciństwa czy studiów. Odczuwanie tęsknoty jest cenne i nie powinno być zagłuszane. Pojawienie się tego uczucia wskazuje na to, co jest dla nas ważne i pomaga w kształtowaniu własnych potrzeb i celów. Tym bardziej nie można jednoznacznie stwierdzić, czy tęsknota jest uczuciem budującym czy może negatywnym.

Jak objawia się uczucie tęsknoty?

Objawy tęsknoty nie są jednoznaczne i jednakowe dla wszystkich osób, które ją odczuwają. Oto niektóre z nich:

  • płacz - może być nagły i intensywny. Wynika z nagromadzonych negatywnych emocji i drażliwości. Pojawia się we wstępnym stadium odczuwania tęsknoty. Jest również formą oczyszczenia i pogodzenia się z sytuacją, np. z odejściem ukochanej osoby czy ze śmiercią bliskiego;

  • brak apetytu - to popularny objaw w pierwszym, intensywnym stadium odczuwania tęsknoty. Często wynika również z silnego napięcia i stresu, np. po rozstaniu z ukochanym;

  • bezsenność - powstaje na skutek silnego stresu, wynikającego z nagłego uczucia tęsknoty. Powoduje nie tylko problemy z zasypianiem, ale też budzenie się w środku nocy z powodu koszmarów;

  • chroniczny smutek - często towarzyszy mu niepokój, a nawet depresyjny nastrój. Silne emocje w dłuższej perspektywie mają wpływ na trudności z koncentracją, wybuchowość, a z czasem na apatię i utratę chęci do życia.

Wraz z pogodzeniem się z uczuciem tęsknoty, objawy przybierają łagodną formę, nie utrzymują się cały czas, jednak mogą powracać w formie wspomnień i nostalgii.

Uczucie tęsknoty - jak sobie z nim radzić?

Nie wiesz, jak poradzić sobie z samotnością i zapanować nad uczuciem tęsknoty? Podpowiadamy kilka sposobów na wyciszenie i uporanie się z emocjami.

  • Trening autogenny Schultza - metoda relaksacji polecana zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Technika polega na całkowitym skupieniu oraz wprowadzeniu ciała i umysłu w stan odprężenia, spokoju i wyciszenia. Trening Schultza łączy elementy jogi, medytacji i hipnozy. Metodą autosugestii pomaga łagodzić stany lękowe, depresyjne, silny stres i napięcie mięśniowe. Doskonale reguluje sen i przynosi uczucie głębokiego spokoju.

  • Regularny kontakt - jeśli tęsknota wynika z przeprowadzki i rozdzielenia z bliskimi osobami, staraj się regularnie dzwonić i podtrzymywać kontakt. Wykorzystaj nowe technologie i możliwość połączenia się video. Nawet wirtualna rozmowa twarzą w twarz pomoże skrócić dystans i zaakceptować ci nowe okoliczności.

  • Otwórz się na nowe możliwości i ludzi - nie pozwól, by tęsknota była przeszkodą w powstawaniu zmian w twoim życiu. Ciągłe rozpamiętywanie nie tylko zabiera ci energię i powoduje depresyjny nastrój, ale też nie pozwala ruszyć naprzód i być gotowym na to, co nowe. W zaistniałej sytuacji spróbuj znaleźć plusy, które mogą zaowocować np. nowymi kontaktami, miejscem pracy czy zamieszkania.

  • Zastąp negatywne emocje działaniem - dobrym sposobem na poradzenie sobie z uczuciem przygnębienia są nowe zajęcia. Spróbuj malować, rysować, szyć, tworzyć rękodzieła. Jeśli lubisz ruch, odreaguj aktywnością fizyczną. W oczyszczeniu umysłu i pozbyciu się nadmiaru negatywnych emocji pomocne jest bieganie, pływanie, jazda rowerem, a nawet intensywny marsz. Wyznacz sobie codziennie czas na realizację nowego zadania i skup się na nim.

W radzeniu sobie z tęsknotą bardzo ważne jest to, by zachować dystans i nie mianować się winnym zaistniałej sytuacji. W przeciwnym razie poradzenie sobie z tęsknotą nie będzie proste, a może jedynie pogłębiać stany depresyjne. Tęsknota jest uczuciem naturalnym, wpisanym w podstawowe emocje człowieka. Dobrze przeżyta pozwala na umiejętne budowanie nowych więzi i mierzenie się z nowymi problemami w życiu.

Tęsknota jako podłoże rozwoju nerwicy

Jeśli tęsknota zaczyna cię przytłaczać i uniemożliwia powrót do normalnego funkcjonowania, skorzystaj z pomocy. Musisz być świadomy, że bardzo silna tęsknota oraz długo utrzymujący się stan przygnębienia i stres mogą być przyczyną rozwoju nerwicy. Nie uciekaj od tego, co czujesz. Powiedz o swoich emocjach i poproś o pomoc w uporządkowaniu ich. Poradzenie sobie z tęsknotą powinno być dojrzałe i przechodzić w etapy od silnych emocji do wyciszenia i pogodzenia się z sytuacją. Brak zrozumienia tęsknoty nie pozwala wyjść z problemu. W takich sytuacjach warto zasięgnąć porady psychoterapeuty. Do objawów, które powinny wzbudzać niepokój i zachęcić do szukania pomocy, należą m.in. chroniczny smutek, brak chęci do życia, apatia, niekontrolowane wybuchy płaczu, brak chęci do pracy czy utrata na wadze. Po pomoc do psychoterapuety powinno się zgłosić, jeśli utrzymują się one co najmniej przez pół roku.

Źródła
  1. J. W. Kalat, Biologiczne podstawy psychologii, PWN, 2020.

  2. R. Zarzycka, Co wybierasz po rozstaniu - żal, gniew i smutek, czy radość i poczucie szczęścia? Akademia Rozwoju Coaching Życia, 2016.

  3. P. Zimbardo, R. L. Johnson, V. McCann, Psychologia. Kluczowe koncepcje, t 1, 2017.

Powyższy materiał ma wyłącznie charakter edukacyjno-informacyjny, nie jest poradą lekarską i nie zastępuje konsultacji z lekarzem. Przed zastosowaniem się do wskazówek lub informacji o charakterze specjalistycznym zawartych w Welbi należy skonsultować ich treść z lekarzem. Welbi dokłada najwyższych starań, aby treść publikowanych materiałów był najlepszej jakości, ale nie ponosi odpowiedzialności za ich zastosowanie bez konsultacji z lekarzem.

Telekonsultacja z lekarzem
już w ciągu godziny!
Umów się

Uzyskaj odpowiedź
dzięki konsultacji
online

  • specjalistyczna porada
  • przedłużenie recepty
  • skierowanie na badania
Umów się

Najchętniej czytane

choleryk-kto-to-jest-jak-go-rozpoznac-i-z-nim-zyc
Zdrowie psychiczne
1 min.
Choleryk - kto to jest? Jak go rozpoznać i z nim żyć?
28.10.2021
jak-sie-uspokoic-jakie-sa-skuteczne-sposoby
Zdrowie psychiczne
1 min.
Jak można się szybko uspokoić? Sposoby na atak paniki, nerwy i stres
14.05.2021
psychoterapia-co-to-jest-jakie-sa-techniki-terapeutyczne
Zdrowie psychiczne
3 min.
Psychoterapia - co to jest? Jakie są techniki terapeutyczne?
30.07.2021
platoniczny-zwiazek-co-to-jest-na-czym-polega
Zdrowie psychiczne
1 min.
Platoniczny związek - co to jest? Na czym polega?
24.01.2022
Popularne w kategorii Zdrowie psychiczne

© 2021 Welbi. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Serwis welbi.pl ma charakter edukacyjny, nie stanowi i nie zastępuje porady lekarskiej. Redakcja serwisu dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie, jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu, który nie prowadzi działalności leczniczej polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.